Промяната продължава, но защо невинаги побеждава

12.09.2024 05:30 Димитрана Александрова

У шефа и колегите ви е заложен стремеж към познатото, така че измислете как ефектно да им продадете новата си идея

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Имате идея как могат да се подобрят резултатите на екипа, в който работите. Добре сте я обмислили, готови сте да обясните как ще се осъществи и да се обосновете защо ще доведе до по-високи резултати. Разказвате и показвате, а колегите и шефът ви гледат без ентусиазъм, даже някак лошо.

Началникът казва "Ще помислим". След съвещанието Иванов/а уж на шега ви подхвърля "Натегач/ка".

Чувствате се неразбрани, става ви тъжно. Нали уж шефовете в тази компания непрекъсното заявяват, че ценят креативността, сиреч творческото мислене. Че държат служителите да го проявяват в работата си, да впрягат въображението си, да ги спохождат интересни идеи как да изпълняват задачите си по-добре и да постигат успехи?

Не унивайте, не се случва нищо чак толкова изненадващо. Макар че на думи "креативност" е уж много ценено качество у служителите, на практика не е така. Консерватизмът винаги е по-силен.

Доказват го изследвания на учени от Университета на Пенсилвания. Те правят серия експерименти, при които установяват, че повечето хора приветстват промените, на теория декларират гореща любов към новото и готовност да го подкрепят. Но когато се стигне до конкретни нови идеи, когато трябва да решат дали да ги приемат, са склонни да ги отхвърлят и да предпочитат изпитани методи, "преминали проверката на времето".

Това е от водещо значение, а не дали идеи са рационални или фантасмагории. Оказва се, че в експериментите, при които учените с обективно доказват защо нещо ще проработи, резултатите не са кой знае колкото по-различни. Доказателствата не мотивират мнозинството хора. На практика то си остава предубедено към новото, макар че невинаги съзнава своя консерватизъм. Просто автоматично клони към познатото, статуквото, рутината.

Обикновено хората не искат да признаят предубежденията си, коментират изследователите. Но има и доста случаи, в които осъзнават, признават и защитават консерватизма си, като го наричат например традиция. Често тя служи за оправдание на съпротивата срещу новото.

Колкото по-смели са идеите, с толкова по-силни предразсъдъци се сблъскват, измерват изследователите.

Понеже хората по отделно имат стремеж да се придържат към познатото, го проявяват и колективно. При това намират опора един в друг и съпротивата им се засилва. Те отхвърлят не само промяната, но и човекът, който я предлага.

В работата креативните колеги не са най-обичаните, защото се възприемат като "този ми усложнява живота". Осъществяването на новото изисква усилия, придържането към рутината е по-лесно.

Творческото мислене наистина е обявено за ценност в съвременните общества и компании. () Винаги се говори, че промяната движи света напред, че се търсят нови идеи. Така че съвсем естествено креативността е на мода и във вашата фирма. Как е на практика предстои да разберете въпреки първоначалната реакция на шефа и колегите.

Засега тя е в рамките на нормалното. Когато давате нова идея, вие правите нещо добро. Затова колегата ви нарича "натегач/ка". Тук се проявява още нещо, характерно за колективите, особено за трудовите. Служителите не харесват онези, които се отличават и вдигат летвата на постиженията по-високо.

Не е необичайна и репликата на шефа "Ще помислим". От неговото отношение в голяма степен зависи как се възприемат новите идеи и какво се случва с тях.

Шефовете обаче също са хора, и у тях стремежът към познатото е нормален рефлекс. Макар на теория да ценят креативността, на практика може да й се съпротивляват - съзнателно или несъзнателно. Възможни причини много.

Началникът по-лесно управлява движение в познат коловоз. Следването на предписанията не изисква от него и толкова отговорност, колкото одобрението на нова идея, при реализирането на която положителният резултат няма как да бъде 100% сигурен.

Затова шефовете често посрещат нови идеи с "Ще видим". Някои завинаги забравят "да видят". Други наистина "помислят", преценяват и приемат или отхвърлят. А истински успешни са третият вид мениджъри - които не само мислят, като получат нова идея, а непрекъснато стимулират подчинените си към креативност и инициативност.

Защо е полезно да знаете всичко това? Защото трябва да сте подготвени, когато ще предлагате нова идея. По-вероятно е тя да срещне съпротива вместо ентусиазъм. Очаква ви борба за налагането й, а не благодарност от шефа и колегите. Важна точка от осъществяването е ефективно и ефектно как да ги убедите, че заедно и по отделно ще имате полза. Е, след първоначалното "усложняване на живота", до което обикновено води промяната.

Ползата, която ще получите заедно, би трябвало да е силен аргумент за шефа.

Не пренебрегвайте обаче и ползата по отделно - ако успеете да убедите колега какво ще спечели лично, той ще подкрепи идеята ви. Като намерите няколко поддържници, те ще могат да повлияят на останалите и съпротивата ще бъде сломена.

Не бива да прекалявате с търсенето на съмишленици, като споделяте идеята си наляво надясно. () Едно, че има риск някой да ви я открадне и да я представи като своя.

Две, че колегите може да ви разколебаят: "Това няма да стане" или "Абе що ти трябва да проявяваш инициатива".

Три - специалистите обръщат внимание, че по-голяма е опасността от т.нар. "символично самозавършване". Като разказвате идеята си, добивате измамното чувство, че сте я осъществили. С всяко нейно повтаряне вероятността да я изпълните става все по-малка.

Колкото и да е трудно да прокарвате идеите си, не бива да се отказвате от творческо мислене. Защото вие явно сте от хората, които се стремят към него, вас рутината не ви задоволява, креативността ви е нужна. За вас това е начинът да се чувствате удовлетворени от работата си.

Ще си помогнете, ако бъдете креативни и когато лансирате новите си идеи, за да ги "продадете" на шефа и колегите. Открийте как най-ефективно да им влияете и ползвайте точно тези методи. Имайте търпение да убеждавате - нали разбирате от научните изследвания, че хората са с изначална нагласа да предпочитат познатото.

Когато не успеете с убеждаването, се отказвайте, защото иначе може да си докарате неприятности. Шефът ще реши, че сте твърде обсебени от стремеж към креативност за сметка на изпълнението на поставените ви задачи. Ще си спечелите врагове сред колегите, понеже искате да блеснете с нови идеи.

Но ако ви се случва много често да се натъквате на съпротива, значи сте попаднали в компания, която не насърчава креативността, а цени консервативността. Просто си потърсете друго място.

----------- Креативността зависи от нагласата

Според психолозите някои хора по природа са по-креативни от други. Измислянето на нови идеи е едновременно нагласа и талант. Едни обичат рутината и се чувстват изключително добре в нея. Други са любопитни, познатото ги уморява, искат промени и непрекъснато пробват нещо ново.

Според една теория личностите се делят на алфа, бета и гама.

Алфа са водачите, активни, целеустремени, решителни, склонни да рискуват, те дърпат напред и организират останалите. Може и да нямат талант за творческо мислене, но най-добрите стават лидери, като развиват способността да разпознават и оценяват новите идеи на другите. 

Бета са помощниците, които вършат основната работа. Те действат, но по-често като изпълнители. Мнозинството от тях са консервативни, харесват статуквото и рутината.

Гама са творците. Те измислят нови идеи и дават вдъхновение на другите. Стремят се промени. Но макар че са креативни, случва им се да не са достатъчно активни, за да реализират идеите си.

При всички положение човек живее по-щастливо, ако следва личностната си нагласа. За типа гама е убийствено да работи нещо просто като изпълнител. Трябва да си намери професия и място, където идеите му ще бъдат нужни и ценени.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Печелите повече успехи, като работите "на доверие"

Кръгът на влияние определя успеха. Три практически стъпки да сте във верния

10 признака, които издават нещастна компания с лош собственик

10 хитрини да се справите с ужас в чинията и чашата на делова вечеря

Интелектуалното смирение води напред в професията. Как да познаете имате ли го

Защо никога да не взимате решение ядосани, гладни и по тъмно

Как да изключите автопилота и да грабнете професионалния успех

Две нови тенденции: Сбогом на скучната работа. Здравей, баланс с личния живот

Самосбъдващото се пророчество не е ала-бала, води към успех

Трикове за делови чар и за сигурен успех в кариерата

Защо по-креативните хора са по-нечестни и признаци да разпознаете лъжеца

Как да се справяте с колега лъжец

Други от От страната и света

БСП с решаващ глас за шеф на парламента, но до последно мълчи пред ИТН (Обзор)

Парламентарната криза може да прерасне в конституционна, предупреди вицепрезидентът Йотова БСП държи решаващите 20 гласа за избор на шеф на парламента

И бизнесът против закона за чуждестранните агенти, грубо газел конституцията (Обзор)

По-агресивен е от грузинския вариант, смята шефът на Американската търговска камара в Тбилиси Законът за чуждестранните агенти, който е в разрез с международните и национални норми

Две коли се сблъскаха на Орлов мост в София

Две коли се удариха в столицата. Катастрофата е станала преди минути на орлов мост. За това съобщиха очевидци на инцидента във фейсбук групата "Катастрофи в София"

На 90 години си отиде Достойна българка на "24 часа"

На 90 години си отиде една от Достойните българи на "24 часа" - учителката от с. Горна Ковачица Величка Каменова, съобщи синът й онкохирургът проф. д-р Иван Гаврилов. През 2022 г

Лондон: Използването от Русия на далекобойна балистична ракета срещу Украйна е ескалация

Руският президент Владимир Путин драматично ескалира войната в Украйна, като изстреля балистична ракета с голям обсег, заяви британското правителство, цитирано от Пи Ей Мидиа и ДПА

>