Купуваш скъп часовник и препродаваш тройно – вече мисията невъзможна, печалбата се сви до 43%
Но въпреки кризата на пазара, купувачите все още не могат да вземат определени модели веднага
За да разбере човек по-добре бизнеса с луксозни часовници, е нужно да запомни една дума - Китай. Когато там търсенете е голямо, компаниите имат рекордни печалби, а спадът рязко ги приземява. В същото време намаляващите цени на употребяваните часовници показват, че възстановяването на продажбите ще отнеме много време, пише Wall Street Journal.
Часовниците по време на пандемията и малко след това се харчеха като топъл хляб. След това обаче
хората тръгнаха да пътуват, а не да купуват скъпи вещи,
и износът към Китай и Хонконг намаля съответно от 33 и 19%. Така се превърнаха една от най-лошо представилите се категории за най-големите луксозни компании в Европа през последното тримесечие на тази година.
Richemont, която притежава Cartier, както и Vacheron Constantin, заяви, че продажбите на специализираните часовници са спаднали с 13% на годишна база през трите месеца до края на юни. LVMH отчете, че продажбите на подразделението за часовници и бижута са надолу с 4% през периода, а при Hermes - с 4,9%.
Оказва се, че и България не е подмината от тази тенденция, доколкото може да има у нас развит пазара на луксозни стоки. Преди 3 г. имаше търсене на скъпи часовници, продавахме средно по 10 за 6 месеца. От началото на тази година сме продали само два, посочва собственик на два луксозни бутика в София.
Бизнесът с часовници е необичаен - не е рядко срещано модел, който се купи нов, да може да се препродаде след това да се препродаде по-скъпо. Всяка година пазарът на чисто нови луксозни часовници възлиза на около 50 млрд. долара, на употребявани - за още 25 млрд., показват оценки на доставчика на индустриални данни WatchCharts.com.
Ако се изчисли като процент, то продажбите на луксозни стоки като цяло на вторичния пазар са 12% от първичния през 2023 г., твърдят от консултантската фирма Bain&Co. Часовниците обикновено поддържат стойността си по-висока от други видове луксозни продукти. Сайтовете за препродажба правят търговията по-лесна и по-прозрачна.
Напоследък обаче луксозните марки загубиха два източника на търсене
Тези, които похарчиха спестяванията си за скъпи часовници по време на пандемията, се отдръпнаха. Спекулантите също се изтеглят от пазара. За известно време луксозните часовници бяха обявени за гореща нова алтернативна инвестиция. Според Чарлз Тиан, основател на сайт за търговия с луксозни стоки, много криптоентусиасти са купували и разменяли луксозни часовници.
Търговията е и доходоносна за трудни за намиране модели, тъй като колекционерите бяха готови да платят повече, за да пропуснат списъците с чакащи в магазините. В пика на продажбите на луксозните часовници през март 2022 г. например Rolex Daytona можеше да бъде закупен нов за 14 550 долара и незабавно препродаден за 47 хил. долара на вторичния пазар. Моделът все още струва повече употребяван, отколкото нов, тъй като марката поддържа изкуствено ниско предлагане. На печалбата от такава спекулативна сделка вече се е свила до 43%.
Спекулантите се отдръпват, тъй като не искат да останат с непродадени количеста. Наличността в сайтовете за препродажба на часовници расте. Поради пренасищане Rolex, който можеше да се продаде за по-малко от три седмици през 2021 г., сега стои на пазара повече от три месеца. Времето за изчакване е още по-дълго за часовниците Patek Philippe, чиято смяна в момента отнема около половин година.
Добрата новина за ценителите на часовници е, че вече не им се налага да се състезават със спекуланти, за да се сдобият с редки екземпляри в магазините на брандовете. Купувачите все още не могат да купят определени модели веднага,
но списъците с чакащи стават все по-къси
Марки като Patek Philippe, които имат натрупани поръчки, могат да разчитат на задържаното търсене, за да поддържат продажбите стабилни по време на този спад. Перспективите за по-малко желани производители на часовници като TAG Heuer и Hublot, притежавани от LVMH, са по-песимистични.
Сериозните колекционери на часовници следят отблизо кои модели запазват стойността си и не са склонни да харчат много за часовник, чиято цена спада на вторичния пазар. А вече девет последователни тримесечия на намаляващи стойности на часовници в платформи за препродажба ще свият търсенето и ще затруднят най-скъпите марки да повишат цените на първичния пазар. Докато пазарът за препродажба не се стабилизира, брандовете луксозни часовници ще изживеят трудни времена.
Производители искат помощ от държавата
Швейцарските про- изводители на часовници се обръщат към правителството за фи- нансова помощ, за да успеят да преодолеят спада в търсенето, съобщава Bloomberg.
Girard-Perregaux и Ulysse Nardin са първите брандове, които потвърждават, че използват държавна програма, за да запазят работни места и да избегнат постоянни съкращения. Sowinf Group, която притежава двата производителя, е поставила около 50, или 15%, от общо 320 служители на непълен работен ден или в принудителен отпуск, посочва председателят и главен изпълнителен директор Патрик Прюно.
“Засега това е малка криза с часовниците, леко отделена от икономиката”, каза Прюно в интервю по време на изложението Geneva Watch Days миналата седмица. “Тази година е предизвикателство”, добавя той.
Ходът следва подобни на други доставчици на часовници, които избраха да се възползват от държавната подкрепа, за да се справят със забавянето на индустрията, след като производителите намалиха поръчките.
Според програмата швейцарската държава плаща до 80% от заплатите на работниците, докато компаниите премахват смени и работни часове в съответствие със спада в търсенето на продуктите им. Тя цели да предотврати постоянни съкращения на работни места в производствени индустрии, като например часовникарството.
Програмата съществува от десетилетия, но часовникарската индустрия я използва широко през 2020 г., когато временно спря работа поради COVID-19. Когато ограниченията бяха премахнати, марките и доставчиците на часовници върнаха освободени работници и скоро се втурнаха да наемат още служители, тъй като търсенето скочи.
Около 40 компании в кантона Юра, център за производителите на части за часовници, са подали заявления за компенсации за краткосрочна работа през лятото, каза Пиер-Ален Берет, ръководител на Търговско-промишлената камара на Юра, пред вестник NZZ миналия месец. Заявленията бележат значителен ръст от началото на годината, когато са кандидатствали само пет компании. (24часа)