Екипи на спешна помощ отново отказват да пренесат пациента до линейката

07.09.2024 08:34
Екипи на спешна помощ отново отказват да пренесат пациента до линейката Снимка: Архив

В хода на мандата си, почти всеки здравен министър поне веднъж трябва да припомня, че пренасянето на трудноподвижен пациент до линейката е работа на спешните екипи, а не на близките.

Депутатът Стела Николова (ПП-ДБ) пише в парламентарен въпрос до служебния министър Галя Кондева, че са получени сигнали от близки за проблеми с транспорта на тежкоболни хора до лечебното заведение. Спешният екип пристига и обяснява, че ще чака долу на улицата, защото било задължение на близките да организират свалянето на болния от дома му до линейката по стълбището на блока. Депутатката пита министъра кой и как следва да пренесе тежкоболно лице по стълбището на блока от дома му до линейката, която чака на улицата.

Отговорът на здравния министър е категоричен - преместването на спешния пациент е основна професионална компетентност на спешните екипи и те са длъжни да използват всички налични възможности за транспорт на пациента до болница. В случай на възникнал проблем, включително и с транспортирането на пациента от дома му до линейката, да потърсят помощ чрез районната координационна централа. Тези изисквания към спешните екипи са записани в действащия медицински стандарт по спешна медицина.

Освен това, според българския държавен стандарт, в задължителното оборудване на линейките влиза сгъваема носилка тип "столче" с плъзгачи, с помощта на която екипът може да пренесе трудноподвижен пациент до линейката, обяснява министър Кондева.

Отговорът на служебния министър повтаря почти дословно това, което каза миналата година по това време тогавашният министър проф. Христо Хинков. Тогава въпросът беше на Тошко Йорданов (ИТН), който дори беше позвънил на горещия телефон на МЗ, където служител го беше излъгал, че е работа на близките да пренесат пациента до линейката, а ако не могат да се справят - да търсят помощ по другите входове. И от двете участия в парламентарния контрол не се разбира има ли някакви проверки в Спешна помощ и някакъв допълнителен инструктаж, за да се пресече порочната практика да се прехвърлят задължения от спешните екипи към близките, пише "Сега".

Други от Докторе кажи

С упоритост и с помощта за редовна рехабилитация Иван вече ходи

Той е на 6 години и има спастична парализа на краката “Синът ми вече ходи. Редовно е на рехабилитация. Благодарение на помощта от “Българската Коледа” той не прекъсва процедурите и състоянието му

Личните лекари вече имат достъп до електронните здравни досиета на пациентите си

Общопрактикуващите лекари (ОПЛ) вече имат пълен достъп до електронните здравни досиета на пациентите си и до всички вписани в Националната здравноинформационна система (НЗИС) електронни здравни

За Йордан “Българската Коледа” помага със специфично генетично изследване

Лекарите още не могат да поставят диагноза “Решихме да се обърнем към “Българската Коледа”, защото ни посъветваха така от педиатрията в София, която посещава детето ни, и приятели

Свещеници и коледари благословиха всички лекари и пациенти във ВМА

Да е здрава и мирна следващата 2025 година. Това пожелание на Игнажден обедини свещенослужители от Софийската Света митрополия и коледарите от Национален фолклорен ансамбъл „Българе"

УМБАЛ „Света Екатерина" награди най-добрите си медици за 2024

Екипът на УМБАЛ „Света Екатерина" отбеляза края на една успешна година и отличи най-изявените специалисти за 2024 г. на тържествено събитие. Призът „Лекар на годината 2024" бе връчен на д-р Емил

>