Владимир Темелков: Иде краят на хартиените услуги в община Пловдив, минаваме онлайн
Скица за имот ще става за три дни, а не за 45 и ще струва 50 лева вместо 200, уверява заместник-кметът по дигитализацията
Владимир Темелков е заместник-кмет по дигитализация, европейски политики, бизнесразвитие и образование в oбщина Пловдив. В предишния мандат беше общински съветник.
Магистър е по бизнесинформатика с английски език от ПУ "Паисий Хилендарски". Преподавал е информатика в ПУ. Работил е в частни компании в сферата на иновациите и информационните технологии.
- Г-н Темелков, мираж ли е дигитализацията в община Пловдив, за която се говори от години, но все я няма?
- В този мандат ще я има. Гарантирам. 30 години не е сканиран нито един документ. В община Пловдив хиляди квадратни метра са заети от папки. Вече няма къде да се седне от тях.
В тази база данни ще влязат културно-историческото наследство, зелените площи, поливните системи. И всичко ще го имаме събрано на едно. Примерно обявява се подробен устройствен план. Не е нужно да влизаш в администрацията да питаш. Всичко става прозрачно и бързо. Главният архитект ще може да разписва разрешително за строеж онлайн.
- С кое ще започнете най-напред?
- С това, което имаме на хартия. Ще определим стандарт, по който проектите да се подават онлайн. Това е в частта с Географската информационна система (ГИС). На второ място е мобилната платформа на общината. Там ще се дигитализират
90% от услугите, които тя предлага на хартия - плащане на данъци, глоби и т.н.
- Обяснете в какво ще се състои облекчението за хората.
- Да речем, сега спирате колата си на забранено място. Лепят ви на стъклото фиш за глоба и го получавате заедно с данъците. Занапред с мобилната платформа отива наш служител с едно устройство, прави няколко снимчици на колата ви и докато вие си пиете кафето, получавате една нотификация, да речем, от „Смарт Пловдив", в която ви информират къде сте спрели неправилно и каква глоба ви чака. Вие пиете още една глътка горчиво кафе и си плащате.
По същия начин е с данъците. Те са с ниска събираемост по простата причина, че не са удобни за плащане. Получавате нотификация какво дължите, която ви казва, че може да платите със сметката, която имате на мобилния ви телефон, с карта или чрез револют.
- Разяснете повече за единната мобилна платформа.
- Тя ще „вкара" целия град в телефона ни - събития, плащания на различни глоби, данъци, издаване на неприсъствени фишове, приоритетно известяване за ремонти и затворени улици - още преди да се e случило. Ще могат да се купуват билети за събития или за градски транспорт с един клик през телефона.
За да разширим максимално услугите, за които в момента е нужен електронен подпис, ще трябва да въведем и дигиталния
паспорт. Това ще ни отвори врати към абсолютна независимост и няма да губим време в търсене на паркоместа и ходене по етажи в администрацията.
На първо място, целта е да се повиши събираемостта в общината. Анализите показват, че това ще се случи – ще се увеличи с около 30% след въвеждането на мобилната платформа. А след събирането на глобите от нарушители на пътя ще можем да чертаем много по-мащабна капиталова програма и да влагаме парите в образователна инфраструктура, зеленина и други проекти.
- Как дигитализацията ще улесни, да речем, 72-годишния Йордан Николов, който иска да му бъде издадена скица на имота?
- Бай Йордан идва в администрацията, а може и да не идва, защото това могат да го свършат и внуците му по мобилните си телефони, като пуснат заявката. Човекът получава скицата или на пощата, или на телефона, без да се разкарва. И се сдобива с нея за три дни, а не за 45 дни, срещу 50 лева. Сега при нас на хартия тя струва 200 лева, защото започва едно ровене по архиви. Всичко това ще спести на бай Йордан време, пари, разкарване, разправии
Това е дигиталната услуга.
- Много се говори за Географската информационна система. Докъде я докарахте?
- Тя е напът да стартира. Имаме крещяща нужда от нея. Проектът е за около 20 млн. лева. Ще търсим изцяло държавна помощ. вероятно в началото на септември тази поръчка ще бъде обявена, за да бъде избран изпълнител. Създавайки Географската информационна система, 50-60% от административната работа на общината ще падне. Всички документи стават онлайн. Ще се действа бързо и ефективно.
- Пловдив се задъхва от трафик. Има ли технологично решение?
- Има. Ние сме пред истински пробив в разрешаването на този ребус благодарение на технологиите и иновациите. Още в началото на юни поканихме експерти и започнахме да събираме данни за трафика в града. Благодарение на тях и на технология с изкуствен интелект и предвиждане изпробваме нови настройки на светофарите по най-натоварените кръстовища. Резултатите са феноменални и най-вероятно ще въведем системата в целия град. Ще обновим изцяло центъра за управление на трафика в града. Системата е вече на над 10 години и експертите там са в огромно затруднение при работата с нея. Подготвяме проект за Европейската комисия, за да намерим изцяло външно финансиране и да не товарим бюджета на община Пловдив. Цифрите и анализите показват, че трафикът в град Пловдив след въвеждането на системата ще се подобри с над 40%. Това е още едно доказателство, че технологиите са в наша ползва и че човекът управлява машината, а когато го прави, хората винаги печелят.
- Ще има ли Пловдив истинско видеонаблюдение?
- Това е един безкрайно нужен проект за града ни. Говори се от години за него, но поради ред причини той все още не е факт. В този мандат ще направим сериозен пробив и ще успеем да го реализираме. Целта е не да превърнем града в Биг Брадър, а да предоставим комфорт и спокойствие на гражданите и посетителите. Като топприоритет поставям сигурността. Ще се следи за всякакви нарушения, които да бъдат селектирани и за тях ще бъдат уведомявани компетентните органи - МВР, КАТ, Общинска охрана, Общинска полиция, „Чистота" и други. Ще бъдат поставени камери за средна скорост, нарушителите ще бъдат санкционирани мигновено, а глобите ще бъдат получавани приоритетно на мобилните телефони. Ще следим за нерегламентирани сметища, трафик информация, брой пътници в градския транспорт и други. Основни функции ще са и получаването на данни за шум, респективно гонки, които ще бъдат заснемани и водачите ще бъдат санкционирани. Интересен модул от системата е, че например родителите, които са регистрирани в единната мобилна платформа, ще бъдат известявани в кои паркове и зони има най-чист въздух и най-малко посетители, за да могат точно към тези места да се насочат майки с малки деца.
Заложили сме и датчици за лед по високите мостове за зимния период, за да може да имаме преждевременна информация и да реагираме мигновено. Ще бъдат засичани проблемни събития като оръжия на открито, масови събирания, тичане без причина на подобни събития, безредици и други. Ще можем да поставяме и така наречените фотокапани в проблемни зони, например за нерегламентирани сметища, а после ще проследим и пътя на извършителите заедно с компетентните органи. По голяма част от велоалейната мрежа също ще бъдат поставени датчици за това дали има локви, сняг, дъжд и най-бърз маршрут, който да бъде изчислен, за да стигне водачът най-бързо до крайната локация.
И това са само част от екстрите, които ще имат гражданите на разположение.