КЗП забрани на мобилните оператори да цакат с неустойки

04.09.2024 13:14
Мария Филипова , председател на КЗК.

Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) г-жа Мария Филипова издаде административни актове, с които забрани прилагането от мобилни оператори на нелоялна агресивна търговска практика, тъй като чрез злоупотреба с влияние, операторът налага всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да упражни правата си по договора, включително правото си да прекрати договора или да избере друга стока или услуга или друг търговец.

Множество потребители подаващи сигнали в КЗП сигнализират, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства (в случаите, когато потребителят е закупил на преференциална цена и крайно устройство). Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които е видно, че операторът действително начислява тези неустойки.

В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор за електронни съобщителни услуги по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно.

Вместо това обаче, освен уговорената в договора неустойка, са предвидени две допълнителни клаузи, позволяващи на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. По този начин като краен резултат се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица.

Това са уговорки във вреда на потребителя, които накърняват добрите нрави и водят до съществено неравновесие между правата и задълженията на търговеца и потребителя, като задължават потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо обезщетение или неустойка.

По същността си тези уговорки съставляват клаузи за неустойки, като същите имат обезщетителен характер, независимо от обстоятелството, че са посочени като отстъпки от цените на абонаментите и крайните устройства. Правото за мобилния оператор да изисква тези неустойки се поражда въз основа на предсрочно прекратения договор по вина или инициатива на потребителя. Т.е., на същото основание, на което се дължи и неустойката в размер на три стандартни такси. Респективно тези неустойки са уговорени във вреда на потребителя и не отговарят на изискването за добросъвестност.

С включването в договора за мобилни услуги за едно и също неизпълнение на няколко различни и едновременно дължими санкции, се надхвърля обезпечителната и обезщетителната функция на неустойката и същата се явява необосновано висока.

В хода на административното производство по издаването на заповедите е установено, че мобилни оператори злоупотребяват с влияние, като се е възползват от позицията на по-силна страна в правоотношението си с потребителя, за да тълкува изключително в свой интерес неустоечната клауза в договора и без наличие на правно основание в допълнение към уговорения максимален размер на неустойката за физически лица-потребители, да начислява допълнителни неустойки. По този начин дружеството налага на потребителя извъндоговорни пречки, когато последният желае да упражни правата си по договора, вкл. правото да прекрати предсрочно договора срещу заплащане на уговорената в него неустойка в максимален размер на три месечни стандартни абонаментни такси за услугите на срочен абонамент, за които договорът се прекратява.

Тези действия несъмнено е възможно да променят поведението на средния потребител по отношение на услугата, като го накарат да се откаже от решението за предсрочно прекратяване договора с оглед на прекомерно високите неустойките, от което решение потребителят иначе не би се отказал или е възможно да не се откаже, ако операторът не прилагаше тази агресивна нелоялна търговска практика.

Други от От страната и света

Юбилейна конференция на БАН поставя на фокус развитието на икономиката

Институтът за икономически изследвания (ИИИ) при Българската академия на науките (БАН) организира юбилейна научна конференция на тема: „Икономическо развитие и политики: реалност и перспективи

Кметът на Разлог кумува на златни, сребърни и диамантени сватби на 56 семейства

56 семейства от община Разлог отпразнуваха своите диамантени, златни и сребърни сватби, а кметът Красимир Герчев и съпругата му Ирина им кумуваха.  5 диамантени

Магазинер отнесе 700 лв. глоба, продал 1,5 литра водка на 13-годишно в Петрич

Магазинер отнесе 700 лв. глоба за продажба на алкохол на непълнолетно дете. Районният съд в Петрич призна Е. Д. за виновен, че на 23 февруари в хранителен магазин е продал бутилка от 1

Глобиха майка, пуснала детето си само на дискотека и то се натровило с алкохол

Майка, пуснала непълнолетното си дете само на дискотека след 22 ч., бе глобена 300 лв. за нарушаване на Закона за закрила на детето. Наказанието бе наложено от директора на ОДМВР - Благоевград. А. И

Изкуственият интелект вече помага на тези, които си търсят работа

Все повече водещи специалисти по подбор на персонал призовават тези, които си търсят квалифицирана работа, да използват онлайн инструменти с изкуствен интелект

>