Само пълен Шенген или нови платна може да отпушат чакането с часове на Кулата

04.09.2024 07:30 Тони Маскръчка
Тапите преди минаване на гръцката граница напоследък станаха нелогични - случват се в делнични дни, а често през уикендите изчезват.

Тарикати се опитват да минат през селото, но полицаи ги връщат обратно на опашката

Българите, които се отправят през двата дълги уикенда към Гърция - на 6 септември и 22 септември, трябва да предвидят двойно повече време за пътуване. На 1 септември, неделя, когато цените на съседските курорти паднаха след лятото, някои семейства преминаха магистрала "Струма" за 8-9 часа.

Приемането на България в Шенгенското пространство и по суша, е почти единственият възможен начин за облекчаване на преминаването през българо-гръцката граница.

Периодично през лятото и по празниците по пъть към ГКПП Кулата-Промахон се образуват километрични колони от автомобили, чакането е дълго и мъчително. Финалните 4 километра до границата на 1 септември отнемаха на шофьорите между 3-4 часа.

Автомобилите са били буквално блокирани и "не мърдали" на трите платна на магистрала "Струма" миналата неделя от 7 сутринта до 19 вечерта според наблюденията на служители на бензиностанции.

Самият граничен пункт се минавал бързо - адът бил до него и в късния следобед задръстването започнало от Кресненското дефиле посока Гърция.

Вече българите знаят, че за минаване на границата трябва да си отделят няколко часа и въпреки това не се отказват да плажуват на Бяло море. Голяма част от минаващите са и румънски граждани, които също избират Гърция.

Традиционният ад по пътя от и за Гърция ще
продължава и през септември,

когато ни очакват два дълги уикенда. Има дни, в които прекосяването на пункта е за минути, и то в съвсем нелогично време. Например на 25 август, неделя, почти през целия ден пространството около пункта и от двете страни на границата бе напълно празно. Но понякога дори в делнични дни се чака с часове.

Невижданият трафик на 1 септември е заради началото на намаленията по гръцките курорти. Така си го обяснявам, защото по принцип в неделя чакането е за прибиране в България, а не на излизане, както бе сега, коментира жител на Петрич, който редовно пътува за уикенда.

От Гранична полиция потвърдиха, че проблемът е именно в намаленията. Подобни струпвания се случвали всяка година на 1 септември. А и много хора пътували отрано, за да се озоват пред пункта около 8-9 часа сутринта.

От Гранична полиция уверяват, че всичките им служители на смяна работят на пълни обороти, но трафикът е голям. В края на юли мерки за по-бързото преминаване на транспортни средства пребиз ГКПП Кулата обсъдиха премиерът Димитър Главчев и тогавашният вътрешен министър Калин Стоянов с представители на граничните власти.

Премиерът бе категоричен, че са необходими временни мерки, докато страната ни не бъде приета и по суша в Шенген. Едната е потокът от превозни средства да се разделя на такива от държави членки и на такива от трети страни, защото проверките са различни.

Другата идея е чрез временни пътни знаци да се ограничава скоростта в края на магистралата, за да не става струпване на коли. Вътрешният министър заяви, че заедно

с гръцките гранични власти се работи по т.нар. облекчени проверки

с цел по-бързо пропускане на преминаващите коли. Нееднократно са обсъждани и опциите за осигуряване на допълнителен капацитет на граничните пунктове.

Отварят се максимален брой трасета, увеличава се броят на служителите на пункта, но и това не води до облекчаване на преминаването.

Гишетата им на изход са 6 и няма затворено. При нужда, когато има туристи с автобуси, дори се отваря импровизирано седмо, където полицай проверява само пътниците от рейса. Често и хората били виновни за забавянията си още на българската страна на пункта - редовно не били с подготвени документи за проверка, започвали да ги търсят из чанти и багажи.

Пътуващите с деца пък пропускали, че не може да ги изведат с акт за раждане, а с международен паспорт, ако детето е под 14 години, или с лична карта за тези между 14 и 17 г. Проблем имало и при пътуващите деца само с един родител.

Често той носел само декларация за съгласие за пътуване, но не и задължителното копие, което остава на пункта. Тогава се налага граничар да прави копието, което допълнително бави колоната.

В часовете на засилен трафик и километрични колони гръцките власти правят жест към пътуващите, като вдигат бариерите на пунктовете за плащане на пътните такси и колите минават, без да спират, което също допринася за намаляване на задръстванията.

Понякога обаче гръцката служба, която събира пътните такси, прави точно обратното – излизащите от Гърция превозни средства биват спирани и прекарвани само през една или най-много две кабинки за плащане.

По този начин колоната се събира на гръцката магистрала, вместо да се струпа на самия граничен пункт.

Когато колоната от автомобили на излизане от България застрашително нараства,

екипи на полицията са на място, за да регулират
движението

и да не се стига до саморазправа между шофьорите. Неписано правило е крайната дясна лента на магистралата преди ГКПП Кулата да се оставя за товарни автомобили, но често леките, ако там колоната е по-къса, минават зад тировете.

Когато стигнат до пункта и трябва отново да се включат в лентите за леки коли, се налага да се промъкват и това дразни останалите водачи.  

Други пък решават да избегнат километричната колона по страничните пътища, като слязат от магистрала "Струма" и минат през селата Марикостиново, Марино поле, Чучулигово и Кулата.

Така излизат директно на пункта, но също трябва да се вмъкнат някак в колоната. Тогава започват разправиите между шофьорите. За да не се стига до конфликти и обвинения, че едните са тарикати и си спестяват опашката, на изхода на селото екип на полицията връща всички обратно да се наредят на опашката.

Пътувайки към Гърция, навигацията (Waze) ми предложи да мина през селата. Не минах, въпреки че добре познавам пътищата в региона. След час чакане стигнах до отбивката, излизаща от Кулата, и видях как колона от румънски коли излиза от нея и се бута в опашката.

"Гранична" би трябвало да си върши по-добре работата, коментират впечатления в социалните мрежи пътуващи българи.

Споделят, че наистина често през селата минават румънци, оправдавайки се с навигацията. Първият път, когато минах, беше, защото ползвам Waze и нямах представа защо ме прекара от там.

Стигайки до изхода на селото и на метри преди пункта, полицай ме върна обратно. Защо забраняват да се минава оттам, нали това са си пътища, коментира водач.

Другият вариант за бързо минаване на граничната проверка е разширяването на гръцкия пункт, където реално става паспортната проверка. Такава нова инфраструктура обаче съвсем не е лесна за изграждане.

Гръцкият пункт е върху мост и няма как да се
разшири лесно с още няколко платна

За голямо увеличение на трафика през ГКПП Кулата-Промахон през последните 2 г. съобщи наскоро гръцката държавна телевизия ЕРТ.

През август 2024 г. 1,96 милиона туристи са преминали през границата (1 007 000 са влезли в страната и 953 000 са напуснали).

Общо през трите летни месеца на настоящата година 5 210 000 туристи са минали през пункта. Рекорден брой, който показва, че граничният пункт е главният и най-големият сухопътен вход към Гърция. Очаква се трафикът да бъде голям и през септември.

Средното време за изчакване на посетителите, преминаващи границата на Промахон, е 30 до 40 минути, допълва телевизията.  

"Струма" през Кресна ще спре километричните тапи

ХРИСТО НИКОЛОВ

Преди няколко дни Върховният административен съд отхвърли окончателно поредната жалба на екологични организации, които този път воюваха срещу предварителното изпълнение на заповедта на екоминистъра за изграждане на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.

Вариантът едното трасе - от Кулата към София, да бъде изнесено на изток извън дефилето по западните склонове на Пирин, а в обратната посока досегашният Е-79 да се оптимизира и модернизира, получи зелена светлина от ЕК.

Последва заповед на служебния министър Петър Димитров, според която проектът не се нуждае от нова ОВОС, тъй като има действаща оценка още от 2023 г. Тази заповед бе обжалвана от "Асоциация на парковете в България", основана от Тома Белев, и "Сдружение за дива природа Балкани" на Андрей Ковачев, бивш съпредседател на партията "Зелено движение".

Първата инстанция не уважи жалбата им, те ожалваха и на 30 август ВАС потвърди решението на по-долната инстанция. Това дава възможност вече да се работи по изграждане на участъка, което след около 4 години ще позволи движението да не се забавя с допълнителни 30-40 минути.

Това се получава сега заради ефекта на фунията. Движението на стотици автомобили, плътно един зад друг по две платна, със скорост от над 100 км в час, се събира в едно платно през дефилето.

Там от 2 г. има поставени разделителни колчета, за да няма изпреварване, а скоростта е ограничена до 50 км в час. Така на входа се образуват тапи и движението буксува, често колоната се движи с 10-20 км в час.

Категорично новите ограничения в този близо 20-километров участък дават резултат, защото след поставянето на разделителите не е имало тежки катастрофи, нито пък жертви и пострадали, както бе години наред.

Други от От страната и света

Президентът Радев: Не мисля, че се задава конституционна криза

Не мисля, че се задава конституционна криза, поне дотолкова доколкото нашата конституция преди промяната гарантираше непрекъсваемост в управлението на страната, при положение

С 50 процента повече са загинали при катастрофи през 2023 г. в Ловешка област

222 тежки пътнотранспортни произшествия са станали през 2023 г. на територията на област Ловеч, сочат статистическите данни. Загиналите през този период са 27, а на ранените - 321 души

След родителски сигнали: Уволниха учителка в детска градина във Варна, директорката напусна сама

Учителката на втора група от филиал 2 на ДГ №4 „Теменужка", срещу която в началото на този месец имаше сигнали за нарушения, е освободена от работа. Считано от вторник, 26 ноември

Петият опит за председател на парламента пак се провали, пробват пак другата седмица

Силви Кирилов разпусна депутатите до понеделник, след скандал в залата свика председателски съвет - може да заседават чак в сряда 2 часа и половина скандали, караници, припомняне на миналото

Жилище от XI в. пр. разкриха при разкопки в крепостта „Алмус"

Приключиха редовните археологически проучвания в кв. Калетата на град Лом. Седма година подред се проучва участък до западната крепостна стена на късноантична крепост

>