Рекорд! МВР вече събира над 3,5 млн. лева от глоби на седмица, но само 758 ги платили на пътя
- 300 ПОС терминала има в патрулките от 5 юни
- В неделя над 150 хванати при събиране за дрифт в столицата, получиха си санкциите за скорост
Есента плавно настъпва, но вредните навици на шофьорите от лятото не си отиват. Около 22 часа в неделя, вместо да се съсредоточи само върху стрелбата срещу Димитър Стоянов-Русия и сина му, столичната полиция провери над 150 шофьори, но не в продължителна акция за нарушители, а накуп.
Те се бяха събрали на паркинг на голям магазин на изхода на София на бул. “Ботевградско шосе”. Подобни площадки пред търговски центрове често се ползват за дрифтове. Вероятно и сега случаят е бил такъв, но мераклиите не могли дори да започнат да пилят гуми, защото почти веднага на място дошли от Пътна полиция и Специализираните полицейски сили на СДВР. Така вместо да се сдобият с клипчета за тикток и инстаграм, шофьорите били проверени, а на около 50-ина от тях са били връчени и глоби за скорост и други задължения.
Ако бяха хванати да въртят гуми, санкциите щяха да са доста по-сериозни - 3000 лева, година без книжка, а колата се спира от движение за месец.
Наказанието се налага по члена за опасно шофиране. Въпреки че са се разминали със сравнително по-леки наказания, изглежда поне част от шофьорите планират да обжалват санкциите, тъй като никой не е платил на място чрез ПОС терминалите в патрулките.
300 такива устройства в колите на пътните полицаи има от 5 юни в цялата страна. Оттогава до 20 август през тях са платени общо 785 глоби за 41 350 лева. Данните са на Главна дирекция “Национална полиция” и са предоставени след запитване на “24 часа”.
Важно е да се отбележи, че макар информацията да е за цялата страна, до 13 юли ПОС терминали имаха само патрулките в София. Идеята бе от десетилетия, но се случи, след като МВР купи 462 нови патрулки. Парите дойдоха от фонд “Безопасност на движението по пътищата”, където постъпват средствата от глобите за скорост. Част от тази поръчка са 35-те мощни беемвета, които ядосаха хората и питаха защо не са взети линейки или кувьози.
Парите от фонда обаче могат да се харчат само за пътна безопасност. Двете поръчки не са обвързани една с друга и ПОС терминалите не са само в новите коли. В София например всяко от 9-те районни към СДВР има по един автомобил с терминал, още 18 са в коли на отдел “Пътна полиция”. Затова и столицата води в класацията с платени 175 глоби за общо 11 710 лева.
В тях влизат всякакви нарушения - както спрян на място, след като е минал на червено шофьор например, така и платил току-що връчената му глоба за скорост.
Погасените задължения обаче не са само за глоби, наложени от СДВР. Например може жител на Перник да е бил санкциониран в миньорския град, но при идване до София да е бил спрян в столицата и да е платил там глобата си.
След СДВР на второ място са платилите нарушители, заловени на територията на област Велико Търново. Те са погасили 118 глоби за 5910 лева.
Топ 3 се допълва от област Габрово, където нарушители са платили 104 глоби за 5460 лева. Следва Търговище с 2830 лева от 79 санкции, а област Пловдив е пета с 2780 лева, получени от 59 глоби.
Общо в страната пък са платени 531 410 глоби от 5 юни до 20 август. Те са на стойност 34 759 839 лева. В числото влизат и погасените в брой глоби, и тези, платени по банков път, с ПОС терминал в Пътна полиция и с карта в патрулка, както и принудително събраните от НАП.
Дали заради новата мярка, или по друга причина, но от началото на годината жертвите в катастрофи са 296, което е с 54 по-малко от същия период на 2023 година.