Пловдив заслужава модерна и функционална градска мобилност
Всички дейности, посочени в обхвата на поръчката за модернизация на мобилността, са изпълнени, но за нас това е само началото
Николай Недялков има повече от 20 години опит в IT сферата. Завършва специалност "Информатика и електронен бизнес" във Факултета по математика и информатика на Софийския университет "Св. Климент Охридски", където по-късно се завръща и като преподавател. Изпълнявал е функциите на главен изпълнителен директор на една от най-големите български компании в областта на информационните и комуникационни технологии. Бил е главен технически директор на един от най-разпознаваемите доставчици на електронни платежни услуги в България (eBG.bg). Отличен е от президента Георги Първанов с грамота "Джон Атанасов" за цялостен принос в развитието на IT обществото в България. Той е сред основателите на "Асоциация за информационна сигурност" (ISECA), както и неин председател.
- Г-н Недялков, юли месец бе крайният срок, в който надградената система трябваше да бъде напълно завършена. Какъв е статусът на проекта за модернизация на транспорта в Пловдив?
- Когато стартирахме работата по надграждане на системата в Пловдив, ние бяхме наясно, че темата е изключително чувствителна за жителите на града. За нас беше много важно да споделяме открито всички етапи на активностите, за да могат хората да са наясно с процесите. Гордеем се, че приключихме всички дейности в срок, за което трябва да благодарим и на партньорското отношение на Община Пловдив. Вече може да се похвалим, че системата премина и задължителната сертификация от НАП и БИМ (Български институт по метрология). Но се надяваме, че това е само началото, защото така наречената "умна" мобилност изисква постоянно надграждане, тъй като технологиите се развиват с темпове, които трябва да догонваме, а защо не и да имаме амбицията да създаваме сами като тенденции.
- Кое бе най-голямото предизвикателство по изпълнението с оглед на много кратките срокове, които трябваше да бъдат спазени?
- С добре подготвено домашно и опит, който екипът ни има, нямах притеснения по технологичното изпълнение. Но когато става дума за координация на толкова много активности и дейности, върху които ние нямаме пълен контрол, винаги се усеща напрежение. Все пак трябваше да осигурим бордовото оборудване на всички 285 превозни средства от градския транспорт в града, а това включва валидатори, бордови компютри и принтери за продажба със съответния софтуер. Трябваше да доставим и нови контрольорски устройства, да оборудваме търговските обекти (каси), в това число работни станции, принтери за отчитане на продажби, за издаване на хартиени билети и касови бонове, принтери и четци за смарткарти, скенери за документи и др. Обхватът на проекта бе много сериозен. До последно бяхме напрегнати не за самото сертифициране на системата от НАП и БИМ, а за срока, в който ще се случи – процес, върху който ние нямаме контрол. Защото бяхме обещали на пловдивчани. А в партньорствата, особено между частния бизнес и представители на държавата, каквато е Община Пловдив, нямаш право на забавяне или неспазване на поети ангажименти. Такъв е нашият модел на работа. И да, може да създава напрежение, но ние сме го наложили през годините като фирмена политика.
- Какво още бихте искали да реализирате в градската мобилност на Пловдив?
- В момента сме положили основата, така че да можем да надграждаме нови функционалности - бързо и лесно. Важно е да отбележим това, защото дори и да имаш най-модерните системи за градска мобилност и за паркиране, ако те са направени изначално с положена основа от "затворен" тип и не могат да си "комуникират" помежду си, то това е просто неефективно. Екосистемата на мобилността е много комплексна. Сега вече може да добавяме нови канали за заплащане и валидиране на превозни документи – електронни портфейли, банкови карти, приложения като MPass, така че хората да пътуват удобно само с мобилния си телефон в ръка.
Същото важи и за паркирането. Приложението, което отново е наша разработка – MPark, може да локализира граници на различни видове зона за почасово паркиране, да насочва потребителите къде е най-близката зарядна станция за електромобил и също да заплати за всички услуги само с мобилен телефон. Системата има готовност и за внедряване на RTPI (Real Time Passanger Information) функция, която да уведомява хората по различни канали, кога да очакват пристигне на дадено превозно средство на спирката, за да има предвидимост и планиране. Оптимисти сме за развитието на системата, защото виждаме разбиране и желание за продължаване на дигитализацията на града и у самата администрация. Защото всички тези процеси изискват съгласуване на ниво общински съвет.
- Какво следва за вас през идните 4 години?
- Цялостната поддръжка и гаранция на системата, както и администрирането на плащанията. Нещо, което може да не е видно за гражданите, като например новото оборудване на автобусите, но е много важно. С колегите се смяхме, когато прочетохме някъде, че новата система за паркиране е стартирала, но никой не е разбрал. За нас това е комплимент. Означава, че сме си свършили работата добре и процесите се случват плавно, спокойно и без сътресения. Както за администрацията, така и за гражданите. Повечето пловдивчани не знаеха, че сме стартирали VISCAR - автомобил с изкуствен интелект, който да обслужва платеното паркиране, но администрацията отчете, че благодарение на него ефективността е нараснала 20 пъти. Надявам се,че през идните 4 години, освен поддръжката на системата, да можем да реализираме все повече иновативни проекти, защото Пловдив заслужава модерна и функционална градска мобилност.
За Tixi
Tixi е единствената българска компания, изцяло фокусирана върху предоставянето на иновативни и end-to-end решения в сферата на мобилността и развитието на „умни градове". Поставя гражданите в центъра на услугите си от създаването на компанията през 2016 г., като има успешно внедрени и реализирани близо 40 софтуерни лиценза в редица общини в България и САЩ, сред които платформи и приложения за генериране на маршрути и информационни услуги, платформи за електронни общини, автоматизирани системи за електронно таксуване и видеонаблюдение, системи за „умно паркиране", за контрол на обществения транспорт, за предоставяне на транспортна информация за гражданите, платформи за SMS паркиране и други.
Системите на Tixi обработват с най-високо ниво на защита над 1 млн. трансакции на крайни потребители месечно, а на годишна база компанията администрира плащания на стойност над 300 млн. лв.
Иновативни решения на Tixi за по-добро градско изживяване има в София, Чикаго, Пловдив, Варна, Велико Търново, Дупница, Перник и Русе, като компанията планира навлизане и в нови градове, постоянно надграждане на портфолиото си от услуги и поетапно постигане на свързаност на национално ниво.