Българският сладолед се топи – производството намаля три пъти за 6 г.
Германия се оказва най-голяма в тази индустрия и с най-евтиния продукт
Сладоледената индустрия в България бавно се топи. За последните 6 години производителите на това сладко изкушение намалиха производството почти трикратно. Данни на Евростат показват, че през 2018 г. произведените количества са били 29,6 млн. литра, което прави годината най-силната от тогава до сега.
През 2020 г. фирмите у нас са произвели 19 млн. литра, през 2021 г. спадат на 14 млн. За 2023 г. количествата намаляват до малко над 11 млн. литра, което прави почти три пъти спад на производството, сравнено с 2018 г. Няма данни за 2019 и за 2022 г., но тенденцията е ясна.
В същото време изобщо не се забелязва спад на консумацията на сладолед с изключение на 2020 г., поне ако се съди по данните на НСИ за потреблението на домакинствата.
От нормалните до пандемията 13 млн. литра годишно потребление на сладолед през 2020 г. консумацията пада на 10 млн. литра, но още на следващата година се възстановява на предишните 13 млн. литра и от тогава до сега това е количеството, което се реализира на българския пазар. С други думи, ако у нас се произвеждат вече само 11 млн. литра сладолед, а се консумират 13 млн. литра, има едни 2 млн. литра, които очевидно се внасят отнякъде.
Предприятията, които се занимават с производство на сладолед у нас, към 9 август са около 50, като в тях не влизат тези, които предлагат сладолед на заведенията за обществено хранене, включително сладкарници и други такива обекти, става ясно от отговор на Българската агенция по безопасност на храните на запитване на “24 часа”.
Както данните показват (виж инфографиката), ние съвсем не се нареждаме на челните позиции по производство на сладолед в ЕС. Водещите страни са три. Малко учудващо, но първото място не се държи от Италия, която се слави с прочутото “джелато”. Тя е на трето място с 527 млн. литра годишно производство на сладолед за 2023 г.. Втора е Франция с 568 млн. литра, а първото място заема Германия, произвеждайки 612 млн. литра.
Освен че е най-големият производител на сладолед в Европа, цената, на която го продават немците, е най-ниска - 1,80 евро на литър. Франция отчита средна цена 2,20 евро за литър, докато средната за Италия цена е 2,60 евро.
Данните на Евростат сочат, че най-скъпият сладолед се произвежда в Австрия със средна цена 7,70 евро за литър, следвана от Унгария - 4,80 евро, и Гърция с 3,70 евро за литър. Както се вижда от данните, никой в Европа не би могъл да устои на сладкото лятно изкушение, ако то идва от Германия, която, ако иска, би могла да залее пазара в Европа при тази цена и тези количества.
Знак, че на този пазар у нас има известно напрежение, се появи преди няколко седмици. Тогава по сигнал до КЗК на два производителя на сладолед в България - “Айс крийм България” ООД, която е представител на гръцката марка сладолед КРИ КРИ, и “Ескимос” ЕООД, което произвежда родните сладоледи “Ескимос”, регулаторът влезе в офисите на най-големия конкурент - “Фронери България”.
Според съобщението на КЗК има данни за евентуална злоупотреба с господстващо положение и забранени споразумения с дистрибуторите на сладолед, които биха могли да нарушат конкуренцията на сладоледения пазар в България.
“Фронери България” е дъщерна на британския гигант Froneri, който беше създаден през 2018 г. чрез сливането на сладоледения бизнес на Nestle с PAI Partners. В момента това е най-големият сладоледен производител в Европа по обем на продукцията и вторият по големина в света след Unilever.
Като част от международната сделка Froneri придоби сладоледения завод на Nestle във Варна. Компанията произвежда и дистрибутира широка гама от най-известните марки сладоледи в България като Familia, Nirvana, Boss, Nuii, Milka, Oreo, Aloma и други.
Какво точно ще излезе от разследването на КЗК, ще стане ясно след минимум месец и половина. Една от възможностите е да се започне секторно производство, от което ще се разбере какво точно става на сладоледения пазар в България и какви са проблемите, довели до този трикратен спад на производството.
Самият европейски пазар на сладолед не показва изобщо никакви проблеми и някак си минава през кризите, незасегнат от тях. Въпреки че за миналата година се отчита спад от 1,4% в сравнение с 2022 г. с годишно производство на сладолед от 3,3 млрд. литра, европейският пазар показва стабилен растеж, посочи наскоро доклад на ResearchAndMarrkets.
Оценката е, че този пазар има впечатляващия годишен паричен обем от приблизително 28,57 милиарда щатски долара и прогнозите са това да продължи поне до 2030 г.
“Секторът в момента изпитва скок в търсенето на първокласни, занаятчийски разновидности на сладолед, които се отличават с уникални вкусове и висококачествени съставки. Тази тенденция значително допринася за цялостния растеж на пазара, тъй като потребителите в цяла Европа са готови да инвестират в луксозни сладоледени изживявания, се посочва в доклада.
От него става ясно и че промените в начина на живот на потребителите, включително увеличаването на разполагаемите доходи на европейците и променящите се хранителни предпочитания, са довели до значително повишаване на търсенето на замразени десерти, включително и сладолед.
Положителното развитие на пазара е повлияно от въвеждането на все повече иновативни десертни продукти, като висококачествените замразени лакомства стават все по-популярни сред по-младите демографски групи и по-малките домакинства. Тази потребителска тенденция подчертавала по-широката динамика на разширяването на европейския пазар на сладолед.
Той някак си не може да бъде засегнат особено силно и от тенденцията за здравословно хранене. На пазара дори у нас напоследък започнаха да се появяват нишови продукти като например сладолед с добавени протеини за активно спортуващи, които започнаха масово да навлизат във фитнесите. Или сладолед без захар, дори с вкусове, които довчера изобщо не са се смятали за типични за този вид десерти.
Например сладолед с вкус на месо или на риба, различни лакомства с вкус на мента, сладоледи, произведени от растителни заместители на млякото, и какво ли не още.
Наблюденията на ResearchAndMarrkets показват още, че европейците търсят и наблягат все повече на органични и местни съставки. Именно затова много салони за сладолед реагирали на тази тенденция, като включвали местни млечни продукти и продукти гарантиращи устойчивост и свежест в своите предложения.
По отношение на вкуса - шоколадът очаквано продължава да бъде най-предпочитаният избор поради своя универсално привлекателен вкусов профил.