Морските ни фарове - незаменими за корабите, вече са с фотосолари и се командват дистанционно

25.08.2024 18:57 Тони Щилиянова
Фарът на Шабла
Фарът на Бургас
Фарът на остров Света Анастасия
Фарът на Галата
Фарът на Царево
Фарът на остров Свети Иван
Фарът на Варна
Фарът на Поморие
Фарът на Ахтопол

Цяло чудо е било още в Античността да осветиш пътя на корабите, затова морските фарове остават един от символите на човешката цивилизация и нейно постижение. И неслучайно едно от 7-те древни чудеса на това време е фарът в Александрия, Египет.  Излъчвал светлина от голям огън, отразявана чрез огледала, виждана на 50 километра навътре в морето.

Днес морските фарове имат фотосоларни инсталации, командват се дистанционно като за телевизор, но без тях не е възможно движението на плавателни съдове.

Показваме ви по-интересните фарове по българския бряг.

ШАБЛА

Фарът на Шабла е висок 32 метра, той е най-източната точка на България.

Съоръжението е построено през 1768 г. и е най-старият маяк у нас. Стопанисва се от флота и преди две години бе реновиран.

Този фар е емблема на целия регион и една от най-предпочитаните атракции. Идеята е туристите да могат да се изкачват до най-високата му точка, за да видят невероятната морска панорама. През летния сезон на сайта на община Шабла се обявяват дните за свободен достъп.

Фарът е построен по точно копие на прочутия Александрийски фар, но е по-малък от него. Съоръжението е единственото, чиято кула е боядисана в два цвята - бял и червен.

БУРГАС

За първи пристанищен фар в България се смята Бургаският. Намира се на порта в края на източния вълнолом. Запален е през 1899 г., като през годините е минал през различни модификации, но и днес успешно изпълнява функциите си.

През 1903 г. в основата му е монтиран каменен барелеф с лика на цар Фердинанд, който по това време официално открива бургаското пристанище. През 1950 г. е заменен с бюст на Георги Димитров и надпис "Той не умира".   

След 10 ноември комунистическият вожд е премахнат, а през 2003 г. по повод 100-годишнината на пристанището е поставен нов бронзов барелеф с надпис Port Of Burgas и цифрите с координатите на фара 42.29.5'N 27.29'E. И този символ не се задържа дълго, тъй като една лятна нощ на 2012-а е разбит от вандали. За 110 г. на пристанището е възстановен.

Той свети през 3 секунди в бяла светлина на височина от 24 метра и се вижда от 25 км, или 14 мили, в морето. Има наутофон, който издава звуков сигнал.

ОСТРОВ СВЕТА АНАСТАСИЯ

Само в един ден на годината фарът на единствения ни обитаем остров - Света Анастасия, може да бъде разгледан. Това е 15 август - Голяма Богородица, празникът на острова. Тогава се осигурява контролиран достъп, тъй като фарът е военен обект и се обслужва от военноморската база Атия.

Посетителите могат да се изкачат по витите стълби на фара и да излязат на тераса, която се извисява на 21 метра надморска височина. Посетителите могат да видят и уникалната лупа на фара, произведена в Париж преди век.

Още през 1863 г. на малкия остров е изградено съоръжение за светлинна сигнализация като един от поредицата фарове на френската компания Collas & Michel. Познатата днес фарова кула е изградена през 1914 г. в непосредствена близост до постройките на стария манастир. 

На нея е монтирана оптиката, свалена от фара на остров Св. Иван край Созопол. Кулата е с бяла кръгова бетонна конструкция с височина 12 м. Фарът е пуснат в действие на 13 юни 1914 г. и е бил с двуфитилна петролна лампа, излъчваща постоянна бяла светлина.

През 1932 г. е монтиран нов фаров апарат, при който петролната лампа е заменена с маслен газ с проблясваща бяла и червена светлина. Фарът е електрифициран през 1963 г. Днес островният маяк излъчва групово проблясваща светлина с видимост 20 мили. Последната модернизация на фаровата оптика е направена през 2014 г. Тогава е монтиран фотоволтаичен панел.

ГАЛАТА

Нос Галата е крайната точка на Варненския залив и предлага невероятна панорамна гледка.

В миналото нос Галата се е използвал като морско пристанище. Морският фар тук е изграден през 1863 година, като първоначално е работил на газ. По инициатива на Карел Шкорпил е обновен през 1908 година и поддръжката му от частна става държавна. 

Няколко години по-късно се изгражда нов морски фар само на няколко метра от стария, който е изцяло електрифициран, но през 90-те години силни бури и вълни го повличат в морето заедно с изградения в подножието му малък ресторант.

ЦАРЕВО

Един от най-интересните фарове и единствен по рода си в света се намира в Царево. Представлява бронзова скулптура на височина от 5,5 метра, а над морското равнище се извисява на 16 метра.

Внушителната фигура тежи цели 3 тона, изобразява тракийска богиня, адаптация на женска фигура от тракийската гробница при село Свещари. Изваяна е от известния и световнопризнат скулптор Павел Койчев и символизира гостоприемството на местните хора.

Фарът скулптура е монтиран на бетонен пиедестал, за да издържа тежестта. Бронзовата фигура е разположена на крайбрежна алея на такова разстояние, че вълните да не достигат до нея. Боядисана е със специално покритие, което я пази от корозия.

От десетилетие вече се е превърнала в местна забележителност, за което допринася и ефектното осветление от всички страни.

ОСТРОВ СВЕТИ ИВАН

Фарово устройство на остров Свети Иван край Созопол е съществувало още от древността. На този остров преди години археолози откриха мощи на свети Йоан Кръстител. Единствената находка по българските земи, изобразяваща фарово устройство, е монета, сечена в древна Аполония. 

Тя изобразява съпругата на римския император Марк Аврелий, а на обратната страна е изобразен фар с горящи пламъци.

В днешния си вид фарът е построен през 1911 г. от френска компания. Представлява бяла кръгла кула, висока близо 10 метра, като светлината е видима на разстояние 18 мили.

ВАРНА

Варненският фар е на  пристанището. Известен е още като червения фенер, защото свети с постоянна червена светлина на нос Варна. Оптиката му от 7-а степен е поставена върху железен стълб на височина 15 метра над морското равнище и се вижда на 6 мили от хоризонта.

На 15 август 1863 г. във Варненския залив едновременно са открити два фара – на нос Галата и на Варненския нос, откъдето след 33 години започва да се изгражда днешният вълнолом. Преди няколко години фарът на края на приморския вълнолом е заменен с нов.

Сега той може да се види в двора на Военноморския музей.

ПОМОРИЕ

Сред особено впечатляващите фарове по Южното Черноморие е малката кула в Поморие. Той свети от 1939 г. и е построен от немската фирма "Юлиус Пинч".

Навигационното съоръжение представлява бяла каменна кула, която е вдигната върху каменна платформа и излъчва светлина от 8 метра височина.

Намира се югоизточно от нос Поморие. Вижда се на 10 мили навътре в морето, а от различни точки на сушата отстои на 1,2 до 3 км в открито море. 

Предполага се, че маякът е бил вдигнат на същото място, където е светел древният фар на някогашния Анхиало. Електрифициран е през 1945 г., но преди 20-ина години претърпя авария и угасна.

Възстановен е през 2013 г. от местната власт по молба на рибарите, които го наричат Огъня на Поморие. Свети на интервал от 5 секунди. В най-високата му част е монтиран малък наутофон, който свири, задействан от вятъра, и така предупреждава плаващите рибарски лодки и плавателни съдове, че наближават опасен риф. Може да се настройва с дистанционно от брега.

АХТОПОЛ

Няма по-живописен фар от този в Ахтопол, който се е превърнал във визитка на красивото градче със средиземноморски климат. Построен е върху риф, което го прави особено красив, но и опасен за поддръжка заради трудния достъп до него. Белият ахтополски фар е окъпан в морските вълни и отдавна е любимо място за сърфисти от цяла България.

Светлината му блясва на 25 юли 1932 г., излъчвайки 6 къси и 1 дълъг светлинен импулс през пауза от 4 секунди.  

Проектант и строител на ахтополския фар е инж. Тодор Пишманов, който след 1932 г. се установява в Америка. Квадратната му основа е изградена върху скала с височина 3,5 м, а върху нея са издигнати кръгла каменна кула, висока 4,8 метра, и двуметрова железобетонна конструкция, на която е поставена желязна призма с височина 3 м.

Ахтополският фар е ориентиран така, че вълните да го обливат, без да създава сериозно съпротивление.

Строежът му е продължил почти 4 г. За пренасяне на строителния материал е построена дори теснолинейка Ахтопол - Бродилово - Кости, която днес вече не съществува. През 2009 г. фарът е ремонтиран и е монтирано новото осветително тяло, произведено в Италия, снабдено с фотосоларна батерия.

Други от Новина в снимка

Доналд Тръмп празнува победата с танц, две жени му правят серенада (Видео)

Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп отпразнува победата с танц на фона на две жени, които му правят серенада. 78-годишният президент радостно потупваше с ръце по масата за хранене

Трошка, превърната в спалня, "цъфна" до Археологическия музей в Пловдив (Снимка)

Стар автомобил "Фолксваген Поло", оборудван като спалня, паркира пред входа на Археологическия музей в Пловдив днес и изуми част от минувачите по площад "Съединение"

Вижте отговора на фотозагадката: Кой е американският президент, посрещнат у нас през 1999 г.?

Отговорът на фотозагадката от 4 ноември е Бил Клинтън. Въпросът беше: Кой е американският президент, посрещнат у нас през 1999 г.? Жокерът: Той е третият най-млад държавен глава в САЩ

Стефчо Автографа чака над 2 часа Емили Тротинетката за подпис за колекцията си в съда

"От 1 година дебна  Емили Тротинетката за подпис", говореше в съда пловдивчанинът, познат като Стефчо Автографа заради колекцията си от парафи на известни хора

Фотозагадка: Кой е американският президент, посрещнат у нас през 1999 г.?

Кой е американският президент, посрещнат у нас през 1999 г.? Жокер: Той е третият най-млад държавен глава в САЩ, а в България Петър Стоянов го води на пиано бар

>