Юлия Спиридонова: Предлагам часове по четене с учител (на книги, не на читанки или сборници!) в учебната програма

24.08.2024 16:00 Ярослава Прохазкова

Самата аз бях с дислексия. Няма как един списък да отговори на нуждите на такова дете и едновременно с това на друго - напреднал читател. Нужен е индивидуален подход, но малко учители имат времето и знанията за това

Юлия Спиридонова е детска писателка, автор на над 20 детски книги и романи за подрастващи. Създател е на няколко дългогодишни доброволчески инициативи: “Там, където живеят деца, трябва да има детски книги”, “Кой обича приказки”, “Летящо прасе (или четящ тийнейджър)”.

Номинирана е многократно за най-голямата награда за детска литература в света Astrid Lindgren Memorial Award.

- Какъв е начинът едновременно да провокираме у децата любов към четенето и в същото време това да им помага да се справят със своите чувства, г-жо Спиридонова? Вашите книги го дават и често се препоръчват като допълнителна литература на малки и на по-големи.

- Преди много години открих, че моите деца ми споделят най-съкровените и важни за тях неща, докато четем заедно. Може би и това беше причината да продължим този семеен обичай години след като и двамата ми синове вече бяха самостоятелни читатели. Така прочетохме страшно много книги - и класически, и съвсем нови. И проведохме много смислени, лични, сърдечни разговори. Оттогава моля и съветвам родителите във всяко интервю, което давам: “Четете повече на децата си!”

- Стават ли по-нечетящи децата днес?

- Днес все повече хора учат децата си да обичат книгите. Имаме чудесни дългогодишни инициативи, свързани с четенето. Например фондация “Детски книги”, която създаде мрежа от читателски клубове в цялата страна (и това е само част от работата им), навърши 10 години.

Притеснителното е, че все още нямаме адекватна, работеща държавна политика, насърчаваща детското четене.

И като стана дума за децата, четящи или нечетящи - за мен най-голямата грешка е, че не се отчита фактът, че те са различни. Например има деца с дислексия, на които им е много трудно да се научат да четат (аз бях такова дете). Има деца, в чиито домове няма нито една книга. Има и такива със собствена библиотека и карта за обществената.

Няма как един списък (предимно с класически книги) да отговори на нуждите на едно дете с дислексия и на друго дете, напреднал читател. Необходим е индивидуален подход. Но колко учители имат знанията и времето, за да вършат и това?

- Какво предлагате?

- Предлагам часове по четене (на книги, не на читанки или сборници!) в учебната програма с учител по четене. Да “разчетеш” едно дете изисква много сериозни познания. Трябва да познаваш детската психология, да познаваш и прилагаш работещи практики, да познаваш отлично и съвременната, и класическата детска литература, да имаш много богата обща култура.

Един учител по четене може да води часове с децата от предучилищната група до седми клас. Според мен такова нещо е напълно постижимо.

- Трябва ли най-малките да се оставят насаме с книжката, или е по-добре някой да помага в това?

- Като дългогодишен доброволец съм срещала немалко деца и възрастни, които се притесняват да влязат в библиотека или книжарница. Отнасят се към книгите като към нещо, което им е безкрайно чуждо и даже малко страшно. Това ме накара да си дам сметка колко важно е детето още от рождение да има книжки у дома. Дори за най-малките бебета има гумени книжки, които могат да “четат” сами. Има чудесни книги за всяка възраст, които родителите могат да четат на децата си.

И накрая, понеже и аз като героинята си Диди (от “Момче или морско свинче”) съм човек на действието (а не толкова на мисълта :))), искам да ви дам нещо съвсем конкретно, нещо, което ще ви свърши работа веднага.

Факт е, че повечето педагози не познават съвременната детска литература и им е безкрайно трудно да съставят тези прословути списъци. Факт е, че родителите не са длъжни да са специалисти по всичко и е много трудно да се ориентират в морето от издадени книги. Затова ви препоръчам списъка, създаден от учителката Александра Георгиева, ръководител на читателски клубове и автор на обичаната поредица “Агата”. (Виж вляво част от заглавията за прехода към 3-и клас). Всяка книга в него е проверена, прочетена, обсъдена и обикната от нейните ученици и възпитаници - всичките вече запалени читатели.

ЯРОСЛАВА

ПРОХАЗКОВА

Други от Интервюта

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

Йонко Мермерски: Описват Доналд Тръмп като неадекватен, а той си е съвсем на място

С ракетите от Украйна срещу Русия Байдън или прави капан на Тръмп, или му дава коз за преговори Когато бизнесът работи на принципа на меритокрацията, а не на квотите

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Камен Колчев: Съветвам да не инвестирате в имоти, при влизане в еврозоната цените ще паднат с 10-20%

Ако имахме добре работеща държава,  икономическите ни показатели щяха да са като на Естония и на Полша, казва председателят на Съвета на директорите на "Елана финансов холдинг" В САЩ 50%

>