С Главчев и по Коледа или с “Главчев 2” все пак към избори (Обзор)
След изненадващия обрат Калин Стоянов - така нежелан от Радев, че спонтанно да отмени вота на 20 октомври, си остава вътрешен министър
По ръба на нова конституционна криза вместо по пътя към бързи нови избори тръгна държавата в понеделник.
Както ѝ бе поръчал президентът, посочената от него за служебен премиер
Ще изпълнявам задълженията си на служебен министър-председател толкова време, колкото е необходимо, за да не изпада държавата в конституционна криза, реагира веднага Главчев. В изявление, публикувано от Министерския съвет, той допълва, че е негово задължение “страната да бъде преведена и през тази безпрецедентна ситуация”.
Предвид създалото се положение и ако това би предотвратило последващ институционален блокаж, заявявам, че съм готов да участвам в конституционната процедура за назначаване на служебен премиер, казва Главчев, след като преди 2 седмици обяви, че се оттегля.
Какво следва? Политическите централи и държавният глава засега не дават отговор, а юристите леко се разминават в прочита. На този фон полицаите отново излязоха на улицата в защита на своя министър, аплодираха и Кожарева, а тя отиде при главния прокурор заради натиска, на който е била подложена.
Само 4 различни от министрите на Главчев избра Кожарева - Иван Кондов в МВнР, както “24 часа” първи писа, Петко Стефановски в здравното министерство, Виктор Атанасов в МОСВ и Валери Борисов в транспорта. Министърът на иновациите Росен Карадимов бе предложен за вицепремиер заедно с финансовата Людмила Петкова.
Благодаря ви за изказаната позиция при обявяването на правителството и най-вече за положените усилия. Те обаче не съответстват на най-същественото условие за успешното изпълнение на този мандат, на което аз обърнах внимание при неговото връчване, а именно да се гарантира успокояването на политическата обстановка и провеждането на честни избори. Очевидно това е невъзможно, ако г-н Калин Стоянов запази поста си на министър на вътрешните работи, заяви ѝ Радев. Той
даде ултиматум на Кожарева
да се върне след четири часа с ново име за МВР или да си ходи, а той да търси нов премиер.
Дори на “Дондуков” 2 останали изненадани от спонтанната реакция на прездента, тъй като предната вечер нищо не я предвещавало.
Като одитор аз съм научена това, което ми се говори, да го проверявам. Неслучайно нося папки с документи и справки, но аз съм направила и проверка в съответната система. Така че съм взела убедено решение министър Калин Стоянов да бъде министър на МВР, а ваше право е вие да решите, отказа му Кожарева. Срещнала се с всевъзможни шефове на професионалното ръководство на МВР и всички те са били единодушни - искат си Стоянов.
Накрая Радев обобщи - започва наново процедурата по търсене на служебен премиер, кабинетът “Главчев” ще трябва да продължи работата си, а изборите се отлагат за след 20 октомври.
Искам най-отговорно да призова Народното събрание да изпълни своите задължения по попълването на домовата книга, за да мога аз от своя страна пълноценно да изпълня моите задължения по съставяне на служебно правителство. От 10-те потенциални кандидати за министър-председател две позиции са вакантни, две са с изтекъл мандат, а при четиримата представители на БНБ имаме усложнения, свързани с европейското законодателство, каза Радев.
Двете вакантни са на омбудсмана и негов заместник, а двамата замове в Сметната палата, единият от които е самата Кожарева, са с изтекли мандати.
Председателката на парламента
Няма срок, до който може да се отлага провеждането на предсрочните парламентарни избори, категорична е проф. Екатерина Михайлова, преподавател по конституционно право в Нов български университет.
Но е категорична и че страната не може да бъде хвърлена в хаос. Мисля, че разумът и политическата отговорност ще излязат на първо място. Президентът и парламентът - политическите институции на държавата, са тези, които трябва да вземат решение, коментира тя. Като нормален развой предположи нови консултации между президента и групите в НС, за да се търсят решения.
Нарушение на конституцията дотук няма, а искането на президента депутатите да му допълнят домовата книга
не може да е основание за искане на импийчмънт
Крайно време е НС да попълни незаетите позиции, но този парламент вече си е отишъл и едва ли може да събере мнозинство, а и няма време да го направи, коментира още тя. Следващият обаче задължително трябва да стартира процедури за подновяване на състава на толкова много органи в държавата. Тя буксува, не се управлява добре и по тази причина - несигурност, нестабилност съпътства всяка една от тези институции, смята проф. Михайлова.
Авариен изход от ситуацията пък предлага колегата ѝ Пламен Киров, преподавател по конституционно право в СУ и бивш член на КС. Според него невъзможността да бъде назначено ново служебно правителство
не означава, че не могат да бъдат проведени избори
Президентът ще трябва в крайна сметка да ги насрочи. След като първият указ за назначаване на служебен кабинет е невъзможен, това не означава, че е невъзможно издаването на втория - за насрочване на предсрочни избори, посочи той.
Не бива да се тръшкаме, това е заложено като развитие от промените в конституцията. В този случай продължава да функционира правителството начело с Димитър Главчев и Калин Стоянов продължава да си е вътрешен министър, коментира още проф. Киров пред “24 часа”.
А попълването на “домовата книга” в този парламент е невъзможно, защото изборът на омбудсман и негов заместник по закон продължава поне три месеца, смята той.
Президентът няма право да не подпише указа
за служебен кабинет, твърди пък д-р Орлин Колев, главен асистент по конституционно право в СУ. И определя акта на Радев като “неконституционно действие”.
Вярно, че текстът в конституцията, който се отнася до служебното правителство, е един особен, усукан и недодялан, но така или иначе следва да бъде приложен по начин, по който да не се създава конституционна криза. Още повече в самата разпоредба ал. 5 на чл. 99 не дава основание на президента въз основа на изказаните от него аргументи да не назначи служебно правителство, което е предложено от служебния министър-председател. Стига това служебно правителство да е направено по преценката на служебния министър-председател и стига дейността на членовете в това правителство да не е насочена срещу суверенитет, териториалната цялост или единството на нацията или да разпалват расова, етническа или религиозна вражда, то тогава президентът няма каквото и да е основание да откаже да назначи служебен кабинет, каза той пред “Дарик”.
Доц. Наталия Киселова обаче тълкува, че чл. 99, ал. 5 от Конституцията най-напред изисква да бъде назначено служебно правителство, а след това да бъде определена дата за избори. Т.е. без служебен кабинет няма как да се отиде на избори.
3 изхода от ситуацията има според нея - да се попълни съставът на органите, от които президентът може да избира служебен премиер, да се промени чл. 99, ал. 5 от конституцията, което обаче е сложно, и да се направят нови консултации. Каквито и действия оттук нататък да бъдат предприети, те са само и единствено в компетентността на НС, тъй като президентът има право да откаже, няма как да назначи служебно правителство без министър на вътрешните работи.
Не става въпрос за конституционна, а за политическа криза
заради неспособността на парламента да попълни списъка, от който президентът да избира за служебен министър-председател, обяснява доц. Киселова. Щели сме да разберем дали партиите искат да отидат на избори по това дали ще свикат заседание на парламента, на което да насрочат процедура за избор на омбудсман. Според нея това може да стане по-бързо от 3-те месеца, споменати от проф. Киров. А веднъж открита, процедурата да тече и по време на депутатската ваканция и избор на омбудсман да има към края на септември, началото на октомври.
Така два месеца след това можело да са седмите поред избори. Което обаче ги праща преди Коледа - абсолютен прецедент, към който партиите и Радев надали ще пристъпят.
“Конституцията не е предвидила срок, в който трябва да бъде задължително проведен изборът. Първо трябва да бъде назначено служебно правителство”, подчертава обаче доц. Киселова. Допуска първо да се попълни и съставът на Сметната палата.
Така или иначе с акта си Румен Радев разсея впечатлението, че с орязване на правомощията му той вече няма думата, коментират анализаторите.
Макар и с укор към решението на Радев, към мнението на колегите си - че той има право да откаже издаването на указ, се присъедини и проф. Георги Близнашки. Самият той бе служебен премиер през 2014 г.
Може да се съжалява, че Радев и Грънчарова-Кожарева предварително не са съгласували имената в кабинета, а се стигна до “открит публичен скандал”, добави Близнашки.
Това е правителство, което ще действа от негово име, той ги назначава. В този смисъл има право да изрази резерви, да се противопостави на една или друга кандидатура, но всичко това можеше да се направи по друг начин, а не да доведе до такава публична развръзка, което не дава възможност на нито една от двете страни да направи крачка назад”, коментира той.
Срок за провеждането на консултации с потенциалните нови кандидати няма, но разбирането е, че трябва да бъде относително кратък, защото парламентът е очевидно изчерпан и неспособен да излъчи правителство, смята професорът. А ако Радев покани отново за премиер Димитър Главчев и той се съгласи, трябва да предложи нов състав на кабинет.
Опитите за притискане на Кожарева били очевидни, но според Близнашки са “наивни политически ходове”. Тя обаче се оказала жена с характер, докато президентът се “хванал на внушенията на ПП-ДБ”.
Доц. д-р Христо Орманджиев, преподавател по конституционно право във ВТУ: Игра с конституционното време е първо да се попълва "домовата книга"
“Ако президентът не подпише указ, нямаме успешно провеждане на процедурата по съставяне на служебен кабинет. Това остана контролният механизъм на президента да назначи или да не назначи правителство.” Това коментира пред “24 часа” доц. д-р Христо Орманджиев.
“Най-удачният вариант сега е от президентството да продължат с консултациите. Не останаха много хора, които да поемат този ангажимент и да бъдат министър-председатели. Имаше въпрос “Не може ли да се попълни домовата книга?” - това е много по-дълъг процес. Представете си, че бъдат избрани омбудсман и негов заместник. Въпросът е той ще се съгласи ли да е премиер? Няма абсолютна сигурност. Това е несигурно решение и игра с конституционното време на страната. Тук става въпрос за цялата държава, кой ще я управлява и кога ще бъдат насрочени избори”, категоричен е юристът.
“Реално ние в момента сме с действащо правителство - това на Димитър Главчев. То продължава до момента, в който не се закълне новото правителство. Драма тук няма”, казва Орманджиев. Но за да продължи кабинетът “Главчев” и той да организира изборите, Радев трябва да издаде указ, за да го преназначи.
Доцентът също е на мнение, че трябва да се подпишат два указа - един за назначаване на правителство и един, с който да се определи дата за изборите.
На въпроса колко всъщност може да се забави назначаването на нов служебен кабинет, конституционалистът отвърна: “За това няма срок. Но той трябва да бъде кратък. Не мога да кажа колко точно, но тези 7-дневни срокове вече се приемат за нормални и кратки, в които трябва да имаме служебно правителство”.