Голяма Богородица е, наричат празника малкият Великден

15.08.2024 06:30

15 август е лятната Пасха, неродилите жени даряват иконите и раздават пити, правят се курбани

Над 200 църкви и манастири в България, които носят името "Успение Богородично" или са свързани с Божията майка, заедно с градовете и селата, в които се намират, днес празнуват. Успение на Пресвета Богородица е особен ден в прослава на успението, тоест заспиването или смъртта и възкресението на Дева Мария, майката на Иисус Христос. Поради своето значение за вярващите понякога се именува лятната Пасха или малкият Великден, но българите най-често го наричат Голяма Богородица. В Родопите се среща и като Голяма чьорква.

Навсякъде в православните храмове се служат литургии и се правят водосвети със специално въздигане на хлябове, защото според притчата Богородица се явила на апостолите, когато те благославяли хляба.

Тъй като в България има стотици църкви и манастири, нарчечени на Успение на Пресвета Богородица, всички те имат храмов празник днес. Особено тържесвено се отбелязва денят в два от трите ставропигиални манастира - Бачковския и Троянския, които са прочути и със своите чудотворни икони на Божията майка. (Какво казва техният игумен Велички епископ Сионий - вижте по-долу.)

В София най-голяма почит се отдава в Драгалевския манастир.

Съответно 15 август е празник и в повечето български селища, в които местната църква или близкият манастир носят името на Божията майка. Във Варна, чийто катедрален храм се казва "Успение Богородично", има голям празник на града.

В много от по-малките населени места, които празнуват на днешния ден, се свикват сборове, родови срещи, правят се курбани за здраве и плодородие. Така е в Брегово - най-северозападната община на България, където съборът на Голяма Богородица е много известен. Църквата в града се казва също "Успение Богородично" и се слави с това, че на 10 февруари 1872 г.

Васил Левски е

пял на десния

клир в храма

Така поне било записано на ръка в старото църковно Евангелие.

С големи тържества днес, които ще продължат до края на седмицата, Брегово отбелязва и 50 г. от обявяването си за град.

Водосвети и трапези ще има и на много други места из България. На 15 август обикновено големи родове и фамилии правят курбани около стари черкви, оброци и лековити извори. Пред иконите на Богородица

в храмовете се

носят дарове или

се оставят

т.нар. вотиви

(от лат. vote - обещание, обет) - оброчни фигурки, най-често сребърни, чрез които хората отправят молба за изцеление и покровителство или са в знак на благодарност след тежка болест. Връзват ги с червен конец, пришиват ги на червен плат или ги лепят с восък върху иконите или по камъните около аязмото.

Това е древен обичай, тъй като в образа на Богородица са се преплели вярвания към древните езически богини майки, наследени от старото население на Балканите. Дева Мария е почитана като лечителка, покровителка на майчинството, брака и семейството и като всемилостива защитница на бедни и онеправдани.

Особено силна е вярата, че Богородица помага на бездетни жени да се сдобият с рожба. Затова по стара традиция днес неродилите невести отиват в църквата, палят голяма свещ на Богородица, поднасят дарове и окичват иконата с цветя, а след службата в храма раздават богородични пити.

От 15 август до Малка Богородица, тоест до 8 септември, когато се чества Рождество на Пресветата Дева, народната традиция повелява жените да избягват да шият, плетат и тъкат. Мъжете пък знаят, че до Голяма Богородица трябва да са приключили с вършитбата. На днешния ден се мели от новото жито и от брашното се приготвят обредните хлябове за празника. На Успение Богородично се правят и прогнози за бъдещата реколта. Ако на този ден вали, вярва се, че следващата година ще е плодородна.

Из Ловешкия край пък на 15 август слагали под чергите и праговете бял трън, за да не влизат болестите вкъщи. На обредните трапези жените нареждат жито, царевица, варена тиква, каша от пиле, диня, грозде...

Празникът се

предшества

и от пост

Той съединява два други древни поста, тъй като някога част от християните са постили преди Преображение Господне, а други - преди Успение Богородично. Константинополският събор от XII век, по времето на патриарх Лука, определя всички християни да спазват Успенски пост - от 1 до 15 август.

Велички епископ Сионий: Със закрилата на Божията майка народът ни е оцелял и ще пребъде

Още от най-дълбока древност, от самата зора на християнството, благочестивият Божи народ има особена почит към пречистата и преблагословена Божия майка - Пресветата наша Владичица Богородица и Винагидева Мария.

Православният български народ, разбира се, не прави изключение сред голямото и многообразно семейство на християните по света. Нашият народ богато е украсил снагата на милото ни отечество с храмове и манастири, посветени на пречистата Богородица, като с това и до днес българската земя отдава почит и проси молитвения покров на Пресветата Дева за народа и отечеството ни.

Множество храмове и манастири, в това число и трите най-големи манастира в България са посветени на пречистата Божия майка - Рилският манастир, макар посветен на преподобния си основател - свети Йоан Рилски, има за свой духовен център съборния манастирски храм, посветен на Рождеството на Пресвета Богородица; Бачковският и Троянският манастири са посветени на Богородичното успение.

Тази почит на българския народ към пречистата Богородица е богато благословена от пречистата Богомайка, която е дарувала българската земя с множество чудотворни икони, които като скъпоценни бисери сияят по българските земи и благославят и освещават всички верни и никой, който пристъпва към тях с вяра и любов, не си тръгва празен.

В годините на тежки изпитания и трудности за народа ни българинът винаги е виждал именно в Пресвета Богородица своята най-голяма опора и подкрепа. Чудотворните Богородични икони са видели сълзите на хиляди човеци и Божията майка не е отвърнала никога благия си майчински поглед от нашия многострадален народ. Затова и почитта към Божията майка - Пресвета Богородица, я има и ще пребъде в народа ни.

Богослови: Смисълът на този ден се разбира най-добре от иконата

Успение на Пресвета Богородица се чества и от православни, и от католици. Според преданието Дева Мария се молила на Елеонската планина, когато се явил архангел Гавриил, подал палмова клонка и възвестил, че след три дни духът ще се пресели в Царството небесно. Божията майка приела с радост вестта и последното желание било да види св. апостоли заедно. Желанието се сбъднало и след като на третия ден ангелите слезли да приберат душата , Богородица била погребана в пещера край Гетсиманската градина, чийто вход затворили с камък. Когато по-късно отворили гроба, намерили само плащаницата на Пресветата Дева – тя възкръснала и се преселила при своя Син. Смята се, че празникът е установен от Христовите апостоли. Най-ранните запазени разкази за чудесното възнасяне в плът на Божията майка на небето се отнасят към IV век. За това споменават блажени Августин и блажени Йероним, а Йерусалимският патриарх Ювеналий утвърждава пред император Маркиан достоверността на тези разкази. Денят на празнуване - 15 август, е установен от император Маврикий. Блажената кончина на Света Богородица е прославена в каноните на св. Козма Маюмски и св. Йоан Дамаскин.

Най-старото място, свързано с култа към Дева Мария, е храмът "Успение Богородично" в Йерусалим. Той е издигнат през IV век върху мястото, където според преданието е било положено тялото на Божията майка. Запазеният и до наши дни каменен градеж обаче е от ХI век, когато кръстоносците обновяват стария храм.

Заради празника Успение Богородично през годините се е обособила специална иконография. Един от най-значимите православни богослови на XX век - Александър Шмеман, пише, че същността и смисълът на Успение Богородично най-добре са изразени на иконата на този празник.

"На нея Божията майка лежи, упокоена на смъртния одър. Около Нея стоят Христовите апостоли, а над Нея - Христос, Който държи на ръце Своята Майка, жива и завинаги съединена с Бога във вечността. Следователно ние виждаме смъртта и това, което се е случило в тази смърт. Не раздяла, а съединение, не скръб, а радост. И в крайния изход - не смърт, а живот. Виждайки светлината на тази смърт и стоейки в светлината край Нейния смъртен одър, започваме да разбираме, че смърт вече няма и че умирането на човека е станало чин на живота, станало е навлизане на човека в истинския живот, който е безсмъртен, вечен. На светлите двери на смъртта Христос среща Тази, Която Му е предала целия Си живот, Която Го е обичала докрай: и ето, смъртта става радостна среща! Ето, животът побеждава смъртта!"

Други от От страната и света

С 13% поевтиня токът за българския бизнес за утре

При средна цена от 217,44 лева (без ДДС) за мегаватчас e търгувана днес електроенергията на Българската независима енергийна борса (БНЕБ) в пазарен сегмент "Ден напред"

Спипаха двама да шофират дрогирани в Русенско

Двама млади мъже са заловени за два дни в Русенско да шофират след употреба на наркотици. Това съобщи регионалният говорител на МВР в Русе Даниела Малчева

Прокуратурата поиска постоянен арест за мъжа, намушкал приятелката си в Бургас

Прокуратурата поиска постоянен арест за мъжа, намушкал приятелката си в Бургас. Нападението бе извършено на бул. „Демокрация". След битов скандал 42-годишната жена бе намушкана с ножа над китката на

Външно: България е срещу опитите за политическа употреба на Международния наказателен съд

Отбелязваме решенията на Международния наказателен съд (МНС) от 21 ноември 2024 г. да издаде едновременно трите заповеди за арест. Без да коментираме по същество актовете на международната юрисдикция

Община Несебър започва изграждането на археологически музей в Обзор

Община Несебър строи нов археологически музей в гр. Обзор. Сградата ще бъде двуетажна и ще разполага с две експозиционни зали, хранилище и работни помещения

>