Двама десни юристи и бивш шеф на ЦИК купиха “Галъп” от Райчев и Стойчев, влиза и бивш премиер

12.08.2024 22:00
Д-Р ПЕТЪР КИЧАШКИ
Социолозите (от дясно на ляво) Андрей Райчев, Кънчо Стойчев, Живко Георгиев и Васил Тончев
ПРОФ. ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ
ИВИЛИНА АЛЕКСИЕВА-РОБИНСЪН

“Галъп интернешънъл Болкан”, агенцията на социолозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев, вече е собственост на юриста Борислав Цеков, стана ясно вчера.

Двамата именити социолози обявиха финализирането на продажбата на 100% от акциите си в изявление на сайта на агенцията си, която е член на международната асоциация Gallup International със седалище в Цюрих.

Райчев и Стойчев са прехвърлили участието си в дружеството на специално учредено акционерно дружество “Пакстън Рисърч”, оглавявано от доц. д-р Борислав Цеков.

Собственици на “Пакстън Рисърч” са консервативният тинк-танк Изследователски център за нова Европа, ръководен от доц. Цеков, и сдружение “Републикански център” с председател д-р Петър Кичашки, юрист и член на Комисията за защита от дискриминация. В борда на “Пакстън Рисърч” участват адвокат Андриан Боянов и Ивилина Алексиева-Робинсън, председател на ЦИК от 2014 до 2019 г.

Цеков е специалст по конституционно право, от 2001 до 2005 г. бе депутат от НДСВ, а после от “Новото време” - партия, която се отдели от НДСВ. След това оглавява Института за модерна политика.

Нито той, нито двамата социолози обявиха цената, на която агенцията е продадена. “Цената според нас бе ниска, според купувачите - висока”, заяви пред “24 часа” Райчев. Социологът каза, че няма повече да се занимава с емпирична социология, но ще продължи ангажимента си към Институт “Иван Хаджийски”.

“Време беше да продаваме, с Кънчо Стойчев вече сме хора на възраст, пък и с тази агенция се занимаваме вече 33 г.”, каза пред “24 часа” Андрей Райчев, който на 5 август навърши 69 години. “Отговорността към постигнатото от “Галъп интернешънъл Болкан” в България през последните 33 години е голяма. Затова търсехме да предадем щафетата на личности, които имат не само разбиране за неговата мисия, но и капацитет за надграждане”, обясни социологът.

“Правото на пенсия е гарантирано от конституцията и ние решихме да се възползваме от него”, казаха Райчев и Стойчев. Освен това много харесваме купувача, купувачите са консервативни хора, Борислав Цеков е човек с изявени обществени интереси”, каза още Райчев. Той се надява новите собственици да запазят името на агенцията.

Доц. Борислав Цеков подчерта, че авторитетът на агенцията, изграден от професионализма на Андрей Райчев и Кънчо Стойчев, е безспорен и затова бъдещото развитие ще бъде в дух на приемственост.

“Покупката е свързана с дългогодишната експертна дейност, която развиваме по линия на Института за модерна политика и в областта на конституционното право. И сега, когато вече сме разгърнали другия, частния бизнес, решихме да изградим един по-цялостен изследователски център”, заяви новият собственик пред “24 часа”. Компаниите на доц. Борислав Цеков и д-р Петър Кичашки са ексклузивен партньор за Балканите на глобални корпоративни гиганти в рециклиращата индустрия и търговията с метали.

Доц. Цеков обяви още, че предстои преструктуриране на агенцията - ще прерасне в изследователски център с три направления. В първото - социологическо, ще се разчита на утвърдения екип на д-р Първан Симеонов като директор на агенцията.

Второто ще е в областта на конституционното право, политическите науки и публичната администрация – Център “Конституционализъм и демокрация”. Негов ръководител ще е бившият служебен премиер проф. Георги Близнашки.

Третото направление, което ще бъде сформирано в близко време съвместно с американски партньори, е център за мониторинг на антидемократичните идеологии и пропаганда в България. Сред амбициозните цели на новите собственици е да издават свое научно издание.

Проучват нагласите на българина от 33 г.

“Галъп интернешънъл” е сред доайените в изследването на общественото мнение от зората на демокрацията до днес. Те са втората частна социологическа агенция след “Сова -5”, създадена от Андрей Райчев и Кънчо Стойчев. Двамата социолози са заедно от бараките на Института за изследване на младежта по соцвремената, където работят в секция “Обществено мнение”, създадена от видния ювентолог професор Петър-Емил Митев.

Може да се каже, че

тримата са родоначалниците на политическия маркетинг

у нас след 10 ноември 1989 г. През 1990-а почти цялата секция “Обществено мнение” от младежкия институт отива в НЦИОМ - научно звено за изследване на общественото мнение на издръжка на Народното събрание. За него БАН обявява конкурс и бъдещият му директор Андрей Райчев го печели с 10 от 11 гласа.

Екипът му ще роди повечето агенции, някои от които държат пазара на изследванията на общественото мнение и до днес. През 1991 г. тандемът Райчев-Стойчев приема оферта на “Галъп интернешънъл” да направят българския клон на известната верига. Двамата социолози регистрират фирма със заем от Валентин Моллов, основател на фалиралата Първа частна банка, останал и с фразата си за “честен частник” и с агентурното си минало.

Първият им клиент бил “ПроСофт” на Юлиян Генов, а първият западен - “Кейбъл енд Уайърлес”. Казват, че имали заслуга и за създаването на агенция “Ноема" през 1992 г. През 1994 г. стартират Gfk и “Медиана”. Оглавяват ги пак НЦИОМ-ци - Светослав Славов и Кольо Колев. Приписват на тандема “бащинство” и на “Факт”, “Агора 22”, “Делфис”.

През 2000 г. Кънчо Стойчев става един от 7-те членове на борда на световната организация “Галъп интернешънъл”. През 2005 г. избухва скандал - американската компания “Галъп органайзейшън” призовава чрез БТА всички данни, излизащи под името “Галъп”, да се приемат за неавтентични и

завежда дело в Софийския градски съд за неправомерно използване на марката “Галъп”

Стойчев обяснява историята така: В средата на 30-те години на XIX в. д-р Джордж Галъп създава “Галъп органайзейшън", а през 1947 г. в Цюрих - и “Галъп интернешънъл”, членовете на която са над 60, включително и българският клон. Двамата синове на д-р Галъп - Алек и Джордж, решават да продадат фирмата на баща си след смъртта му в средата на 80-те г. Не знаят обаче, че продават само американския “Галъп”, но не и “Галъп интернешънъл”. Междувременно Райчев и Стойчев основават българския “Галъп” с британския BBSS.

Междувременно двамата са навлезли в медийния бизнес, ставайки издатели на “Сега” (преди години приключиха с него) и на някогашната библия на соцдомакинята “Жената днес”. Бурно се развива и туристическият им бизнес.

Днес изпълнителен директор на “Галъп интернешънъл болкан” е Първан Симеонов, докторант на СУ и изследовател на политическите партии. Част е от мрежата на социологическия институт “Иван Хаджийски” и на клуба “Конрад Аденауер”.

Други от От страната и света

С 13% поевтиня токът за българския бизнес за утре

При средна цена от 217,44 лева (без ДДС) за мегаватчас e търгувана днес електроенергията на Българската независима енергийна борса (БНЕБ) в пазарен сегмент "Ден напред"

Спипаха двама да шофират дрогирани в Русенско

Двама млади мъже са заловени за два дни в Русенско да шофират след употреба на наркотици. Това съобщи регионалният говорител на МВР в Русе Даниела Малчева

Прокуратурата поиска постоянен арест за мъжа, намушкал приятелката си в Бургас

Прокуратурата поиска постоянен арест за мъжа, намушкал приятелката си в Бургас. Нападението бе извършено на бул. „Демокрация". След битов скандал 42-годишната жена бе намушкана с ножа над китката на

Външно: България е срещу опитите за политическа употреба на Международния наказателен съд

Отбелязваме решенията на Международния наказателен съд (МНС) от 21 ноември 2024 г. да издаде едновременно трите заповеди за арест. Без да коментираме по същество актовете на международната юрисдикция

Община Несебър започва изграждането на археологически музей в Обзор

Община Несебър строи нов археологически музей в гр. Обзор. Сградата ще бъде двуетажна и ще разполага с две експозиционни зали, хранилище и работни помещения

>