Фонд в туризма ще плаща обезщетения при провалена екскурзия, фирмите - с лиценз
Туристически гаранционен фонд ще плаща обезщетения на клиентите при фалит на туроператорски фирми. Това предвижда промяна в Закона за туризма, публикувана за обществено обсъждане в понеделник.
Още с встъпването си на поста служебният министър на туризма Евтим Милошев обеща да придвижи тази важна за бранша промяна, която по всяка вероятност ще влезе за разглеждане в следващото Народно събрание.
У нас още при приемането на сегашния Закон за туризма браншът настоя да не плаща всеки месец вноски във фонд, а фирмите да сключват задължителни застраховки “Отговорност на туроператора”.
По време на пандемията обаче застрахователните компании масово започнаха да вдигат премиите и от година и половина насам туроператорите и туристическите агенции вече искат гаранционен фонд.
Според промените той ще е под шапката на туристическото министерство и ще поеме част от функциите му по отношение на туроператорите. Те
вече няма да са на регистрационен, а на лицензионен режим,
към който ще трябва да преминат до 8 месеца от влизане на промените в сила.
Най-важната подробност - какви отчисления ще плащат на фонда, липсва в текста на промените, тъй като това ще се определи в наредба.
От изявления на хора, участвали в работната група по изготвяне на промените, обаче се знае, че вноската ще зависи от оборота на фирмата и ще се движи между 80 и 1000 лева месечно. Самият фонд ще стартира със заем между 5 млн. и 10 млн. лв., като е възможно да бъде отпуснат от банка, но парите може да се осигурят и от държавния бюджет.
Промените не премахват досегашните застраховки, но те вече няма да са задължителни.
Новата схема предвижда при обявяване на туроператорска фирма в несъстоятелност занапред клиентите ѝ да се обръщат за възстановяване на парите си към фонда, ако преди това застрахователят не им е покрил щетите.
Гаранционният фонд има и друга функция - ако фалирал туроператор има клиенти, намиращи се на екскурзия в чужбина, той може да организира връщането им в страната, като покрие тези разходи със средства от фонда.
Според регистъра на туристическото министерство у нас в момента има 1390 действащи туроператорски фирми. Когато промените влязат в сила, те вече ще
трябва да отчитат оборотите си всеки месец
на гаранционния фонд, за да им бъде изчислена вноската. Два месеца закъснение с плащането вече ще са достатъчни за отнемане на лиценза.
Ръководството на Туристическия гаранционен фонд ще се състои от председател и четирима членове, които представляват управителния му съвет. Председателят и двама от членовете на съвета ще се определят от министъра на туризма. Другите двама също ще се назначават от него, но ще бъдат номинирани от регистрирани браншови организации на туроператорите, които в момента в България са четири на брой.
Мандатът на целия управителен съвет ще е 4-годишен, като няма ограничение в броя на мандатите. Заплатите им ще се определят от министъра на туризма. Фондът ще има и администрация, но бройката ѝ ще се определи в наредба, която туристическият министър трябва да издаде до 6 месеца от влизането на промените в сила.