Деница Сачева: Няма нужда парламентът да си отива със срам - да сваля председателя, защото част от депутатите не харесват конституцията, която сами написаха

05.08.2024 08:30 Цветелина Стефанова
Деница Сачева

Българската политика залиня от недоверие, съмнения, лични обиди и нападки. Решихме да не тръгваме по този път за никъде, казва председателят на социалната комисия и депутат от ГЕРБ-СДС 

Още акценти от интервюто:

- Г-жо Сачева, повярвахте ли на ИТН, с които разговаряхте в рамките на преговорите по третия мандат, че в петък, на тайната среща между ПП-ДБ, “Възраждане”, ИТН, БСП и ДПС около Джевдет Чакъров не са готвили заговор за свалянето на Рая Назарян като председател на парламента?

- Въпросите и отговорите се случиха пред очите на всички. Ние попитахме ясно дали се търси мнозинство за служебен, или за редовен кабинет. Колегите ни отговориха, че план за заговор не е имало. Ние предпочетохме да приемем този отговор. Българската политика залиня от недоверие, съмнения, лични обиди и нападки. Решихме да не тръгваме по този път за никъде.

- Лидерът на ИТН обяви, че ще върнат мандата днес. И все пак, ако се върви към алтернативно мнозинство анти-ГЕРБ, което предприеме свалянето на Рая Назарян, може ли парламентът да работи в оставащия му кратък живот?

- Нищо “анти” не може да носи ползи за хората. Трябва да се правят политики, да се реализират идеи, които са “за”. Омразата също е енергия, но с нея не може нито да се гради, нито да се осигурява справедливост. Това Народно събрание ще остане в историята с кратък живот и без излъчен кабинет. Няма нужда да си отива и с този срам - да си сваля председателя, защото част от народните представители не харесват конституцията, която самите те са написали и приели в предишното събрание.

В политиката, както и в живота човек жъне само това, което е посял. Дори и да възникват синхронии, те също имат своите причинно-следствени връзки. Смятам, че времето за държавници беше в първия мандат.

Предстоящата кампания трябва да бъде разумна, с послания и мисъл за бъдещето на хората и да не се прекрачват граници - особено в личните обиди и компромати, от които после няма да има връщане назад. Времето е за градеж на мостове, а не за издигане на нови стени.

- Ако отново спечелите наесен, къде ще търсите партньори за управление? Очаквате ли нов политически проект, с който може да си партнирате?

- Всичко зависи дали политиците ще опитаме да намалим разделителните линии както помежду ни, така и в обществото. Хората очакват от нас работа по важните за тях теми и вече няколко пъти ни изпращат в Народното събрание с ясно послание – да се обединим около законодателна и управленска програма и да започнем да я изпълняваме. Нямам съмнение, че това послание ще се повтори и на нови избори. Резултатите вероятно ще бъдат сходни с настоящите. Така че зависи от политическите сили, които влязат в Народното събрание - от тяхната зрялост и желанието им наистина да бъдат полезни за обществото и държавата си.

От ГЕРБ-СДС отново ще сложим на масата нашите предложения и ако отново бъдем първа политическа сила, ще търсим подкрепа за изпълнението им. Всичко тази есен е в ръцете на избирателите.

- Какво е вашето усещане - възможно ли е да седнете пак на една маса с ПП-ДБ след всичките шумни скандали помежду ви?

- От наша страна винаги е имало готовност за разговори, които да отчитат електоралната тежест и да се основават на сходство в идеите и програмите. ГЕРБ-СДС сме доказали, че можем да преодолеем личните си предпочитания и страсти в името на работата по обществено значимите теми.

- В краткия живот на 50-ия парламент успяхте да приемете поправки, за да спрете схемата “френска безработица”. Ще успеете ли така да сложите край на източването на средства?

- Да, законопроектът срещна широка парламентарна подкрепа. Това е реална борба с измамите и злоупотребите с обществени средства и се радвам, че вече е приет от Народното събрание. Това е малка крачка към възстановяване на справедливостта. От една страна, правата на безработните, които са работили само в България, и тези на хората, работили краткосрочно в чужбина, вече са равнопоставени. От друга, се спира източването на фонд “Безработица” в Националния осигурителен институт, който вече е на дефицит за тази година.

Работодателите от години споделят проблеми с достъпа до работна ръка, които допълнително се подсилват от затруднени процедури за легална трудова миграция. Затова активизирането на всички лица в работоспособна възраст да бъдат активни на пазара на труда е от все по-голямо значение за конкурентоспособността на българската икономика. Несъразмерно високите обезщетения са силен стимул да се отказва сключване на трудов договор, който би прекъснал получаването им. Подобни практики сериозно стимулират “сивия сектор” на пазара на труда и създават култура за злоупотреба с права.

- Тези промени противоречат ли на европейските правила, с които бе въведена тя?

- Категорично не. Европейският регламент не предполага, че социалноосигурителните системи в целия Европейски съюз трябва да са еднакви, а че трябва да има координация между тях. Той не отменя националните правомощия на държавите членки да определят свое национално законодателство в защита на финансовата си стабилност или националните си интереси. Този проблем с европейски граждани, които работят за кратко в държава членка и после черпят щедри права от държавата си по произход, не е само наш. Самите французи например имат проблем със своите граждани, които работят в Люксембург и Швейцария, където доходите са по-високи, и след това се връщат да получават дългосрочно помощи от френската система. На съвета на министрите на труда в Брюксел темата е била поставяна многократно. Има дори промени в регламента, които са консенсусни и е въпрос на време дори самият регламент да бъде променен. Апропо, тук е мястото да отбележа, че първо, европейското законодателство е жива материя, която се променя непрекъснато. И второ, България е държава членка, която не просто има задължение да транспонира директиви, а има отговорността да участва активно в тяхното създаване и непрекъснато усъвършенстване.

- Колко пари се източваха така и в кои райони бяха най-големите злоупотреби?

- Данните на Националния осигурителен институт за 2023 г. показват, че половината от лицата, които ползват парични обезщетения след работа в друга държава членка, са регистрирани в 4 области. Начело е Благоевград с около 32,6% от всички получили обезщетения по този ред, последвана от Търговище - 6,7%, Кърджали - 5,7%, Пазарджик - 5,3%. Близо 40% от обезщетенията касаят краткотрайна заетост. Тази статистика навежда на извода за “организираност” на тези групи лица. През 2023 г. броят на лицата с изплатено обезщетение за краткосрочна заетост в държава-членка на ЕС, е 56 958 (7,73%). Общият брой на хората, които са получили такива е, 736 514. Хората с краткосрочна заетост в чужбина са получили общо 136 292 630,48 лв. (26,33%) от общо изплатените обезщетения в размер на 517 570 303,34 лв. Средномесечно лицата, които са работили в България, са получавали 538,07 лв., а тези с краткосрочна заетост в държава - членка на ЕС-1365,74 лв. Т.е. два и половина пъти повече. Над 80% от обезщетенията за безработица с краткосрочна заетост в държава членка на ЕС, са отпуснати в максимален дневен размер - 85,71 лв. на ден, а останалите са близко до максималния.

- С пълно мнозинство приехте и промените в Кодекса на труда и дадохте възможност и на бащите да ползват отпуск за отглеждане на деца до 2 г., когато са им присъдени правата на детето.

- С тях осигуряваме възможност за ползване на отпуска по бащинство в случаите, в които майката или осиновителката е лишена от родителските права или те са дадени на бащата. И това бе първият приет законопроект в този парламент. Колкото и големи да са различията ни и на моменти работата да изглежда невъзможна, по смислените и важни за обществото ни теми народните представители по-често показваме разум и единомислие. Освен че запълнихме празнината в законодателството, се надявам с промените да преодолеем предразсъдъците, че бащите не могат да се справят или отстъпват с нещо в осигуряването на грижа за децата си.

- Ще стигне ли времето и за други важни социални закони?

- Свикнахме да работим всякак - с време и без време, но винаги в полза на хората. Ако знаеш какво искаш и как да го постигнеш, всичко останало става техническа подробност. Приехме на първо четене и изменения на Закона за закрила на детето. По предложение на проф. Костадин Ангелов, Лъчезар Иванов и мен с пълно единодушие приехме да се забрани продажбата и употребата от деца на т.нар. вейпове, бездимните и нагреваеми тютюневи изделия. Нашето мнение е, че тези продукти, независимо от начина им на консумиране, изграждат в децата положителни нагласи, включително към цигарите. Освен вредните навици под съмнение е и съставът им. Привидната “липса на вредни вещества” стимулира децата да ги ползват в неумерени количества и това е вредно за тяхното здраве.

Заради зачестилите случаи на насилие над медицински специалисти със 145 гласа “за” мина и решението да задължим до два месеца здравният министър да предприеме мерки за противодействие. Ще бъде създадена и електронна система, в която медиците да съобщават за посегателства срещу тях. Въз основа на събраните данни ще бъдат идентифицирани високорискови райони и ще бъдат въведени допълнителни мерки за защита, включително чрез осигуряване на паникбутони или други устройства за сигнализиране на органите на реда.

В социалната комисия, на която съм председател, бяха обсъждани и други важни теми - за промени в Закона за личната помощ и в размера и начина на изплащане на семейните помощи. Макар да не сме съгласни с част от направените сега предложения на колегите от други парламентарни групи, сме отворени да проведем експертни дебати и където е необходимо да направим подобрения на предложените текстове. Подготвяме предложения за следващия парламент с данъчни облекчения и кредити за млади семейства.

- Какви мерки трябва да се вземат, за да няма вече пенсионери с доходи под линията на бедност?

- Със сигурност трябва да започнат експертните разговори за това каква да е формулата за изчисляване на пенсиите и тази на швейцарското правило. Аз застъпвам тезата, че внесените осигуровки трябва да са с по-голяма тежест пред броя на годините трудов стаж. Подкрепата за пенсионерите с ниски доходи трябва да идва през системата за социално подпомагане, но първата и най-важна за това инвестиция е в интеграция на информацията в отделните системи. Трябва да е ясно кои са наистина хората с ниски доходи в България, като се вземат предвид имуществено състояние, доходи от ренти и наеми и от чужбина и след това се определи нуждата от реална подкрепа. А оказваната помощ от държавата по редица мерки и програми и по различни закони трябва да бъде интегрирана, а не на парче. Аз съм категорично против да имаме няколко вида бедност и за всеки вид бедност да се измислят непрекъснато нови форми на подпомагане - всеки по различни критерии, следващ различни дефиниции и административен процес, но изпълнявани от едни и същи отрудени хора, работещи на минимални доходи в социалната система. Най-големите разходи на България са социалните и точно там борбата с измамите и злоупотребите трябва да е най-решителна, защото от това зависи благосъстоянието, финансовата стабилност и социалната ни устойчивост като общество.

Други от Интервюта

Д-р Асен Меджидиев: Не съм се издигнал еднолично за председател на БЛС, поех отговорност към лекарите от София

Атаката срещу мен е необяснима, никога не бих казал лоши думи срещу колега - без значение дали ми е опонент, или не, казва председателят на Столичната лекарска колегия Аз искам съревнование с равен

Д-р Георги Миндов: Ако д-р Меджидиев бъде избран за председател на БЛС, ще е пагубно за съсловието

Не е имало уставно проведен избор на делегати за Националния събор на БЛС от страна на Софийската колегия. Не е имало гласуване за кандидатите - това е недопустимо и противоуставно

Димитър Ганев, “Тренд”: Сложно е уравнението: вече трябват 4 играча за кабинет

И да има правителство след 27 октомври, под половин милион ще са зад него, а избирателите са 5,5 млн. - Това е първото проучване на общественото мнение след наместването на партийните пластове

Симеон Дянков: България е в криза, трябват нови политици, сегашните се измориха

Кабинетът "Драги" завърши с негови сълзи. Преди него Монти - с неуспешен опит да си направи партия. И двата примера са лоши. А в България нямаме чакащи равно отдалечени кандидати за премиер

Съпругата на загиналия пилот Димитрина Попова: Ако през 2021 г. имаше наказани, нямаше да има черен 13 септември

Кой постави задачата, за която не са били готови нито пилотите, нито ръководството, пита тя и продължава да търси истината за гибелта на майор Валентин Терзиев - Г-жо Попова

>