Потреблението расте, но строят по-малко нови магазини

31.07.2024 07:30 Христо Николов
Независимо от увеличаващото се потребление търговците са предпазливи с откриването на нови обекти. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Има леко повишение при наемите в молове и вече стигат 40 евро на кв. метър 

Независимо от ръста на потреблението в България през второто тримесечие на 2024 г. има доста съществен спад на новооткритите търговски обекти. Те са с близо една пета – 19%, по-малко в сравнение с година по-рано, отчита в новия си доклад консултантската компания Cushman&Wakefield Forton.

Общата площ на тези новооткрити магазини е само 45 хиляди квадратни метра през месеците от април до юни, докато в предходни години е достигала и дори надхвърляла 60 хиляди квадратни метра, защото обикновено засилването на търговската дейност се случва именно през пролетните месеци.

Освен това през второто тримесечие на българския пазар

не се е появила нито една нова търговска марка,

независимо дали българска, или международна.

Само около 23% от тези новооткрити магазини се намират в моловете, повечето от останалите са или в ритейл паркове, или са самостоятелни обекти.

В България още от ноември м.г. се отбелязва ръст на потреблението, което в периода около коледно-новогодишните празници достигна 9,2% на годишна база за храните, напитките и тютюневите изделия и около 3% за нехранителните стоки. През следващите месеци годишният ръст стана по-умерен, но все пак потреблението

се увеличава, а не намалява

Обяснението защо при това положение търговците не се решават да откриват нови обекти е комплексно. От една страна, на пазара има насищане с търговски обекти. От друга страна, търговците правят все по-задълбочени анализи, когато вземат решение за откриване на нов търговски обект, и политическата несигурност е съществен фактор, когато някой международен играч взема решение накъде да насочи капиталите си. Те обикновено отиват на по-устойчиви пазари, коментира Георги Муховски от Cushman&Wakefield Forton.

Забавя се активността при изграждането

на нови търговски обекти. През второто тримесечие на 2024 г. в експлоатация са влезли 30 000 кв. м, като без изключение те са в ритейл паркове. Така в молове и паркове достигат общо 1,4 млн. кв. м, от които 41% вече са извън моловете.

От тези 30 хиляди квадрата нови търговски площи само 10,5 хиляди представляват нов парк във Велинград, останалите са в частично завършени обекти. В строеж из цялата страна все още са около 155 000 кв. м. търговски площи.

Наемите в моловете в София вече достигат 40 евро/кв. м, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. В ритейл парковете остават без промяна - 11,5 евро.

Други от От страната и света

Местна инициативна рибарска група, водена от Община Русе, е одобрена за финансиране

Средствата ще бъдат вложени в развитието на рибарство, аквакултури, туризъм и екология Стратегията на Община Русе за развитие на риболова и аквакултурите е одобрена за финансиране по Програма за

Успешно изтеглиха танкера "Кайрос" до Бургаския залив

Танкерът "Кайрос" пристигна до крайната си точка в Бургаския залив около 17.30 ч. В момента се извършват действия по пускането на котвата с помощта на 5-тонен генератор

14 хиляди започнали работа през ноември, търсят се още ресторантьори и автомонтьори

14 086 души са започнали работа през ноември. Данните са на Агенцията по заетостта, която отчита стабилен пазар на труда през този месец. 13 086 от всички, които са започнали работа

Осъдиха двама лекари за смъртта на дете в наш град

Неправилно назначено лечение и ненавременна консултация със специалист са довели до фаталния край на детето Две лекарки получиха присъди за смъртта на дете поради немарливо изпълнение на своята

“Работилничка Бисквитките” – шанс за хората с увреждания

Шест години след началото екипът на Мария Гинева превръща сладките в кауза с над 1500 верни клиенти Преди шест години Мария Гинева и още две момичета поставят началото на едно вдъхновяващо начинание

>