Потреблението расте, но строят по-малко нови магазини

31.07.2024 07:30 Христо Николов
Независимо от увеличаващото се потребление търговците са предпазливи с откриването на нови обекти. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Има леко повишение при наемите в молове и вече стигат 40 евро на кв. метър 

Независимо от ръста на потреблението в България през второто тримесечие на 2024 г. има доста съществен спад на новооткритите търговски обекти. Те са с близо една пета – 19%, по-малко в сравнение с година по-рано, отчита в новия си доклад консултантската компания Cushman&Wakefield Forton.

Общата площ на тези новооткрити магазини е само 45 хиляди квадратни метра през месеците от април до юни, докато в предходни години е достигала и дори надхвърляла 60 хиляди квадратни метра, защото обикновено засилването на търговската дейност се случва именно през пролетните месеци.

Освен това през второто тримесечие на българския пазар

не се е появила нито една нова търговска марка,

независимо дали българска, или международна.

Само около 23% от тези новооткрити магазини се намират в моловете, повечето от останалите са или в ритейл паркове, или са самостоятелни обекти.

В България още от ноември м.г. се отбелязва ръст на потреблението, което в периода около коледно-новогодишните празници достигна 9,2% на годишна база за храните, напитките и тютюневите изделия и около 3% за нехранителните стоки. През следващите месеци годишният ръст стана по-умерен, но все пак потреблението

се увеличава, а не намалява

Обяснението защо при това положение търговците не се решават да откриват нови обекти е комплексно. От една страна, на пазара има насищане с търговски обекти. От друга страна, търговците правят все по-задълбочени анализи, когато вземат решение за откриване на нов търговски обект, и политическата несигурност е съществен фактор, когато някой международен играч взема решение накъде да насочи капиталите си. Те обикновено отиват на по-устойчиви пазари, коментира Георги Муховски от Cushman&Wakefield Forton.

Забавя се активността при изграждането

на нови търговски обекти. През второто тримесечие на 2024 г. в експлоатация са влезли 30 000 кв. м, като без изключение те са в ритейл паркове. Така в молове и паркове достигат общо 1,4 млн. кв. м, от които 41% вече са извън моловете.

От тези 30 хиляди квадрата нови търговски площи само 10,5 хиляди представляват нов парк във Велинград, останалите са в частично завършени обекти. В строеж из цялата страна все още са около 155 000 кв. м. търговски площи.

Наемите в моловете в София вече достигат 40 евро/кв. м, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. В ритейл парковете остават без промяна - 11,5 евро.

Други от От страната и света

Възможно ли е капките за нос да дадат резултат при тест за наркотици?

В сезона на грипа и настинките проверяваме възможно ли е част от лекарствата, които използваме за симптоми като хрема и кашлица, да дадат положителен тест за наркотици

Експерти: Има шанс тази зима да ни излезе по-евтина

Парното и отоплението на дърва са сред най-евтините варианти за студените месеци, показват анализи на енергийни експерти. Ако например отопляваме апартамент от 50 квадрата и поддържаме температура

Митничарите у нас заловиха близо половин тон флуорсъдържащи парникови газове

Агенция „Митници" участва в международна митническа операция KHIONE срещу незаконния внос и търговия с хладилни газове, проведена под координацията на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ)

Взрив на газова бутилка във Врачанско прати трима в „Пирогов" с опасност за живота

Взрив на газова бутилка във врачанското село Крушовица прати трима души в болница с тежки изгаряния. Инцидентът е станал вчера следобед в стопанска постройка, докато семейство приготвяло зимнина

Антон Златанов: Приемат ли ни по суша в Шенген, пътуваме за Гърция без проверки от 1 януари

1 януари е датата, около която са се обединили за влизането ни в Шенген в декларацията, подписана от вътрешните министри на Австрия, Унгария, България и Румъния

>