Потреблението расте, но строят по-малко нови магазини
Има леко повишение при наемите в молове и вече стигат 40 евро на кв. метър
Независимо от ръста на потреблението в България през второто тримесечие на 2024 г. има доста съществен спад на новооткритите търговски обекти. Те са с близо една пета – 19%, по-малко в сравнение с година по-рано, отчита в новия си доклад консултантската компания Cushman&Wakefield Forton.
Общата площ на тези новооткрити магазини е само 45 хиляди квадратни метра през месеците от април до юни, докато в предходни години е достигала и дори надхвърляла 60 хиляди квадратни метра, защото обикновено засилването на търговската дейност се случва именно през пролетните месеци.
Освен това през второто тримесечие на българския пазар
не се е появила нито една нова търговска марка,
независимо дали българска, или международна.
Само около 23% от тези новооткрити магазини се намират в моловете, повечето от останалите са или в ритейл паркове, или са самостоятелни обекти.
В България още от ноември м.г. се отбелязва ръст на потреблението, което в периода около коледно-новогодишните празници достигна 9,2% на годишна база за храните, напитките и тютюневите изделия и около 3% за нехранителните стоки. През следващите месеци годишният ръст стана по-умерен, но все пак потреблението
се увеличава, а не намалява
Обяснението защо при това положение търговците не се решават да откриват нови обекти е комплексно. От една страна, на пазара има насищане с търговски обекти. От друга страна, търговците правят все по-задълбочени анализи, когато вземат решение за откриване на нов търговски обект, и политическата несигурност е съществен фактор, когато някой международен играч взема решение накъде да насочи капиталите си. Те обикновено отиват на по-устойчиви пазари, коментира Георги Муховски от Cushman&Wakefield Forton.
Забавя се активността при изграждането
на нови търговски обекти. През второто тримесечие на 2024 г. в експлоатация са влезли 30 000 кв. м, като без изключение те са в ритейл паркове. Така в молове и паркове достигат общо 1,4 млн. кв. м, от които 41% вече са извън моловете.
От тези 30 хиляди квадрата нови търговски площи само 10,5 хиляди представляват нов парк във Велинград, останалите са в частично завършени обекти. В строеж из цялата страна все още са около 155 000 кв. м. търговски площи.
Наемите в моловете в София вече достигат 40 евро/кв. м, което е леко повишение спрямо предходното тримесечие. В ритейл парковете остават без промяна - 11,5 евро.