ЕС разреши да караме с изтъркани гуми
Според последните разпоредби трябва да се сменят по-рядко, но да спират като нови
Европейските институции често са обвинявани, че налагат регулации, които са твърде рестриктивни във всички сектори. Понякога това е така, но в Брюксел и Страсбург също така вземат решения, насочени към защита на потребителите.
Такъв е случаят с новия стандарт R117-04, който в момента влиза в сила и засяга автомобилните гуми. Тази мярка установява процедура за тестове за одобрение.
Новият регламент би трябвало да направи възможно производството на по-добри гуми, защото трябва да издържат по-дълго и следователно ще облекчи до някаква степен финансово шофьорите. Една средностатистическа гума вече струва 100 евро, без да са включени разходите за монтаж и баланс.
Стандартът R117-04 постановява, че гумите трябва да имат същото представяне на пътя, както когато са нови, така и когато са износени до индикатора за смяна (1,6 мм). Представянето ще се измерва чрез нов тест на мокра настилка, по време на който автомобилът
ще трябва да спре от скорост от 80 до 20 км/ч на писта, покрита с един милиметър вода
Ще се измерва разстоянието на нови и на “галоши” и съответно тези, които не отговарят на новите европейски изисквания, няма да бъдат допускани до пазара.
Този нов регламент ще принуди производителите на гуми да обърнат особено внимание на качеството на своя продукт в дългосрочен план, както по отношение на дизайна, така и на производството, надяват се от Брюксел.
Гумите, които понякога се считат за твърде износени (или близо до границата на износване), трябва да могат да се използват още.
Отсега нататък единственият критерий, който трябва да се има предвид, когато се решава дали да бъдат сменени, или не, трябва да бъде дълбочината на протектора.
Тя се измерва лесно с помощта на монета от 1 лев,
поставена в жлебчето. Ако външният ръб стане невидим, все още има достатъчно протектор.
Тестът с монета от 1 лев обаче се отнася само за летни гуми. За зимните същото упражнение се прави с монета от 2 лева (евро), защото при тях има нужда от по-голяма дълбочина на грайфера.
Проучване на производителя на гуми Michelin, един от световните лидери в областта, показва, че в Европа половината гуми се сменят твърде често. Много от тях завършват на сметището, въпреки че все още имат дълбочина на протектора от 3 мм и по принцип трябва да са достатъчно добри и безопасни, за да продължат да се използват. Michelin изчислява, че ако шофьорите успеят да използват гумите си докрай, може
да се произвеждат 128 милиона нови гуми по-малко всяка година
Това е голямо спестяване както на ресурси и екологични ползи, така и от икономическа гледна точка за шофьорите, защото ще избегне харчене на около 7 милиарда евро годишно. По отношение на вредните емисии на CO2 това удължаване на живота също е добра новина с прогнозно спестяване от 6,6 милиона тона.
Въпреки че изглежда парадоксално, от Michelin са доволни от влизането в сила на този нов стандарт, въпреки че тази мярка ще намали драстично и техните продажби. В действителност компанията от Клермон-Феран от години води кампания пред властите в Брюксел за приемането на този регламент. В резултат на това Michelin вече е готов за този нов стандарт, който вероятно ще даде решаващо предимство на французите на пазара.
Michelin е от най-активните производители по отношение на научноизследователска и развойна дейност с 1,2 милиарда евро инвестиции всяка година.
Michelin бе и главният виновник
за въвеждането на етикетирането на гумите
Етикетът (подобен на тези от домакинските уреди) трябва да показва дълготрайността, спирачната ефективност, съпротивлението при търкаляне, както и нивото на шума на гумата. Другите големи производители Continental, Bridgestone и Goodyear също защитиха идеята. Най-вече да демонстрират качеството на своите продукти, когато корейските и китайските гуми започнаха да наводняват пазара.