Българи или македонци живеят в Албания?

27.07.2024 11:53 Проф. Николай Овчаров
Пред църквите на древния Берат.
Иконата на Светите Седмочисленици, рисувана от Онуфрий Неокастрит

Преди няколко дни от Скопие се чуха поредни вопли и клетви срещу България. Този път причина бе проведеното в Албания преброяване, според което повече от 7000 от гражданите са се декларирали като българи. Като „македонци" са се обявили по-малко от 2300 души, след като при преброяването от 2011 г. са били 5500. Тази информация предизвика остра реакция в медиите в Република Северна Македония, които веднага обвиниха представителите на българските институции, че са въздействали върху хората в областите Преспа, Гора и Голо бърдо с обещание за български паспорти. Появиха се заглавия от типа: „Асимилация е довела до създаване на българско малцинство в Албания".

Винаги съм знаел, че когато откъм Вардар се разнася „вой на умряло", значи македонизмът е получил пореден удар в сърцето. Много добре познавам опитите на скопяни да превърнат българското малцинство в Албания в „прави македонци". И имаше моменти, когато определено имаха успех в това отношение. Но не и днес, когато лелеяният от РСМ Европейски съюз все повече се превръща в мираж, заради твърдоглавата политика на тамошните политици.
Но информацията от Албания ме наведе на някои спомени. Преди десетина години заедно с моя приятел Ути Бъчваров обикаляхме прекрасните земи край Адриатическо море. Тогава Албания още беше „тера инкогнита", а там се намират изключително много исторически и археологически забележителности, включително свързани с българското минало.

Пътувайки из страната, до красивия град Берат, за който от историка Божидар Димитров и журналиста Максим Караджов бях чул невероятни неща. В една от църквите те видели сандъче с мощите на учениците на Светите братя Кирил и Методий – Горазд и Ангеларий. Това потвърдило направеното откритие на литературния историк Трендафил Кръстанов, намерил във Ватикана сведение, че костите на тези легендарни личности се пазят именно в Берат. А за присъствието на мощите там свидетелства още големия руски пътешественик Виктор Григорович през XIX в.
Античното селище Антипатрея на хълма край реката с хубавото българско име Осъм е основано в 314 г. пр. Хр. от македонския цар Касандър. През 200 г. пр. Хр. водените от легата Луций Апустий римляни превземат след обсада града, събарят стените му и избиват мъжкото население. През първите векове на новата ера той е възстановен като крепост и получава името Пулхериопол. По-късно твърдината е форпост на Византийската империя срещу зачестилите нападения на варварите.

През ІХ в. започва българският период в историята на града. Превзет е още от хан Пресиян (836-852), а вероятно при цар Симеон (893-927) получава новото си име – Белиград или Белград, което чак в ХVІІ в. албанците ще преиначат на Берат. До ХІ в. той е един от центровете на обширната българска област Кутмичевица. След разгрома на цар Самуил Берат отново влиза в границите на Византия, но през 1203 г. цар Калоян пак го връща в българските предели.
Следващите столетия са времена на феодални междуособици. Градът първо е отнет от епирците, а във втората половина на ХІІІ в. в него стъпва византийският пълководец Михаил Глава Тарханиот. През ХІV в. се появяват и албанците, които се борят със сърбите за господство в Берат. Към края на столетието той става собственост на благородното албанско семейство Музаки и столица на тяхното княжество. През 1417 г. градът за векове влиза в пределите на Османската империя.
През първите години на османското владичество Берат запада. Възстановяването му започва с мощното развитие на занаятчийството. Около 1750 г. са регистрирани цели 22 гилдии, като най-многобройни са тези на кожарите, копринарите, бижутерите, дърворезбарите. Така през ХVІІІ-ХІХ в. Берат е сред най-развитите селища в албанските провинции на Османската империя. Съвсем закономерно той става първо център на пашалък, а след краткия престой в княжеството на Али Паша, през 1867 г. вече е санджак във вилаета Янина.
В архитектурата на Берат са си дали среща всички народи, които са го притежавали през вековете. Особено силно съм впечатлен от двата основни квартала, християнският и мюсюлманският, чиито бели къщи са накацали край река Осъм. Единият носи звучното българско име Горица, а другият се нарича Мангалем. През реката ги свързва древен каменен мост със седем свода. Безспорно най-интересни са останките на крепостта над река Осъм, зад чиито високо запазени стени е възрожденският квартал Калая. Сред сградите от ХVІІІ-ХІХ в. обаче се крият около 20 запазени средновековни църкви, останали от времената на българското и византийското присъствие. С Ути ги разглеждаме една по една, но търсим определен храм - древната катедрала „Успение на св. Богородица".
Днес тя е превърната в музей със 106 творби на прочутия зограф от ХVІ в. Онуфрий Неокастрит. Именно на неговата четка дължим иконата от 1547 г., изобразяваща Светите Седмочисленици – Кирил, Методий, Климент, Наум, Сава, Горазд и Ангеларий. На нея първите петима са се възнесли отдавна в небесата, а последните двама са представени като току-що починали насред крепостта на Берат. Нашата църква отдавна почита тези светци, дали писменост на всички славяни.

Тук е редно да припомня накратко за мисията на Светите седмочисленици. След смъртта на братята Кирил и Методий техните най-приближени ученици са прогонени от немското духовенство от Великоморавия. Те достигат до България, където намират убежище при новопокръстения през 864 г. княз Борис-Михаил I. Наум оглавява школата в Плиска, която през 893 г. е преместена в Преслав, а Климент е изпратен в югозападните български земи с център Охрид. Останалите ученици поемат към различни краища на огромната тогава Българска империя. Със сигурност е известно, че Горазд е изпратен в днешния Берат, където създава книжовна школа, подобна на тези в Преслав и Охрид. За кратко време гръцкият език в богослужението и администрацията е заменен с български език, разбираем за всички българи в онези времена. Не случайно съвсем наблизо до Берат, при селището Балши, е открит изключително важен средновековен надпис, свидетелстващ за покръстването на българския народ.

Иконата на Онуфрий Неокастрит от Берат, в която Горазд и Ангеларий са представени като току-що починали в града, е ясно доказателство, че техните мощи се пазели именно там. Водени от тези данни, с Ути отидохме при пазителя на „Успение на св. Богородица" и го попитахме дали наистина са в църквата. Той се усмихна и ни попита откъде сме. Като разбра, че сме от България, а не от тогавашната Република Македония, човекът се зарадва много и ни заведе в олтара зад иконостаса. Посочи ни малко сандъче, покрито с текстил. Поклонихме се с трепет, защото никога не ни бе минавало през ум, че ще се докоснем до мощите на учениците на Светите братя.
Историята на тази реликва е изключително драматична. Заедно с иконата на Онуфрий те са пренесени в „Успение на св. Богородица" през 1783 г. от „Св. Архангел Михаил", който тогава бил опожарен. По времето на комунистическия режим на Енвер Ходжа част от костите са изхвърлени, а други са отнесени в Гърция. През 90-те години на миналия век Албания е в анархия. Върлуват банди, които ограбват дори църквите. Страдат и бератските храмове, но местните хора успяват да опазят мощите на светците Горазд и Ангеларий. За да станат днес те отново пътеводна звезда на българщината.

Други от Анализи

Най-кратката прогноза за срещата ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ: Защо?!

Уважаеми колеги от българския народ, Макар по-рано днес да изглеждаше, че може да има някакъв изход от политическата криза чрез нов вид "сглобка" между първата сила в парламента ГЕРБ-СДС и втората

Заплахата Китай: "На карта е заложена сигурността на Европа"

Китай представлява заплаха за структурата на сигурността в Европа, а ние чак сега го осъзнаваме, казва Абигейл Васелие. Тя ръководи експертната група за китайската външна политика в института за

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

>