Търговската гимназия във Варна партнира с 22 фирми, но дава и ключовото за успех в бизнеса - емоционална интелигентност

23.07.2024 13:19 Надежда Алексиева
И за икономиката, и за пазара на труда в България е много важно да има модерни професионални гимназии. Ще ви разкажем за училища - пример за обучение на търсени на пазара на труда професии, които имат добри практики за сътрудничество с работодатели и бизнеса.
Фоайето на училището, което носи името на революционера Георги Стойков Раковски. СНИМКИ: ОРЛИН ЦАНЕВ И АРХИВ
Учениците от търговската гимназия във Варна участват в платени практики по програма на МОН.

IT компании, общината, митниците са сред местата, където се реализират възпитаниците на училището

"Ако не желаете да учите, никой не може да ви помогне"

Този завет на Георги Стойков Раковски е в централното фоайе на варненската търговска гимназия, която носи името на големия български революционер и възрожденец.  

В училището предлагат специалностите "Икономика и мениджмънт", "Търговия", "Икономическа информатика" и "Митническа и данъчна администрация".

Емоционалната интелигентност е все по-важна за гимназистите в трудните времена, в които живеем, каза за "24 часа" Жечка Георгиева, директор на гимназията.

Представители на бизнеса казват специалисти с какви умения са им необходими,

за да могат децата, които отиват на работа при тях, да се адаптират по най-добрия начин, а не да се чувстват неуки и незнаещи. А сред партньорите на гимназията са водещи фирми на българския пазар.
Освен това групи ученици участват в различни практики и стажове по програма #Еразъм+.

Вече такива се проведоха във фирми в испанския град Сарагоса и на остров Фуертевентура.  

С този вид практика учениците обогатяват професионалните си компетенции, ориентират се в реалната ситуация на пазара на труда. Като бонус е подобряването на езиковите и мултикултурните компетенции.

Нашите възпитаници имат и възможността да се докоснат до културния живот и историята на града и района, да посетят различни по вид търговски тържища, както и да опитат от кулинарните предизвикателства, с които Испания е известна, казват от гимназията.

Според Жечка Георгиева освен чисто професионалните умения като работа с програмата ексел или правене на сайтове, които се усвояват още от VIII клас, се иска и емоционална интелигентност. Тя е заложена и в програмите на МОН и е все по-важна за бъдещето на децата.

И включва няколко компонента - учениците да харесват себе си, да се уважават и отстояват, да комуникират нормално с останалите в границите на добрия тон. Да спазват правилата и да могат да носят отговорност, да преодоляват себе си. По това работим с учениците, това искат и работодателите, подчертава Жечка Георгиева.  

Защо това е много важно? За преодоляване на проблема с агресията сред учениците.

Общата ни цел е да се справим с предизвикателствата на емоционалната им интелигентност - когато друг освен учители и родители им говори за това, те го приемат по-добре и тези знания стават по-трайни, казва Георгиева.

Иначе добрите практики в училището са много: работодатели - успели млади хора с различни видове бизнеси, лично разказват на учениците за пътя, който са извървели.

"В дуалната форма на обучение в XI и XII клас поддържаме връзка с 8 фирми, а отделно с други 14 - за лекции и практики. Някои от завършилите обучение в дуалната форма вече са поканени да останат на работа, дали ще го направят - тепърва ще решат", коментира Георгиева.

Много от завършилите са доволни не заради парите, които получават, а защото могат да разберат на терен дали това е нещото, което искат да работят, и така, завършвайки, са по-наясно със себе си.

В стажовете в специалност "Търговия" децата започват от нареждането на стоката, минават през каса и организационни въпроси. Други са в IT фирми, митнически бюра, дори в администрацията на община Варна.

Реалната работа започва в XI клас, а за дуалните паралелки - от приемането им, учениците ходят и на

платени практики през годината по програма на МОН

Работодателите търсят най-вече среден мениджърски състав да могат да вършат оперативните дейности, защото няма време тепърва да се учат да имат поне основните умения, да взимат решения, да работят в екип, все неща, част от емоционалната интелигентност.  

И все пак - най-доброто, на което можем да научим децата в училище, това е да бъдат добри хора. Като им показваме добри взаимоотношения на база добрия тон, категорична е Георгиева.

Децата, на които най-много сме се карали, после са били най-благодарни.

Нашето златно правило е - и едно дете да можем да спасим, това е успех, а ние винаги гоним максимума.
При раздаването на дипломи децата дойдоха и казаха "Благодаря", това е много ценно за нас и показва, че нашите възпитаници ценят усилията, които полагаме за тяхното образование и добруване, казва Жечка Георгиева.

Други от От страната и света

Нова идея: Правят групите в парламента с подписи на лидерите, за да се завърти рулетката за правителство

След размяната на постове между ГЕРБ и ПП-ДБ през уикенда среща може и да има, но от нея май няма да се роди кабинет Всички формации в 51-ото народно събрание да подпишат споразумение

Двама под 18 г. и един под 14 г. задържани за боя в мола

Две момчета между 14 и 17 години и едно под 14 г. са задържани за боя в столичен мол, научи "24 часа". Те са били хванати след незабавни действия на криминалисти от 4-о РУ

4,5 млн. лв. за нови коли за депутатите, които още нямат шеф и реално не работят

Вземат 70-те возила за 4 г. и след това ги връщат, фирмата ще поеме обслужване и застраховки 4,5 млн. лв. без ДДС ще даде парламентът за нови 70 коли на депутатите, които ще вземе на лизинг за 4 г

Главчев: България и Румъния изпълниха своите задължения за Шенген

Основно България и Румъния изпълниха своите задължения. Това каза служебният министър-председател Димитър Главчев в предаването на bTV „Защо, господин министър" по повод пълноправното членство на

Лондон: Руски хакери се готвят да оставят милиони без ток

Вече е имало кибератаки срещу няколко британски общини Русия подготвя серия от кибератаки срещу Обединеното кралство и други съюзнически държави, които да доведат до оставането на милиони хора без

>