BG розово масло в козметиката на луксозни марки като Dior, Hermes и Louis Vuitton
Износът на парфюмерийни продукти за 2023 г. минава 428 млн. евро
Световни марки за луксозни стоки като Dior, Hermes и Louis Vuitton се оказва, че предпочитат българско розово масло за козметиката, която произвеждат. Причината е, че в маслото има композиция от над 280 компонента, гарантираща трайност, заяви Гергана Андреева - изпълнителен директор на Българската национална асоциация “Етерични масла, парфюмерия и козметика” (БНАЕМПК).
Добър пазар има и за лавандула, маточина, мащерка, синя лайка, салвия, бял бор, както и див пелин.
Интересът към българските продукти за козметичната индустрия е бил потвърден и на Световния конгрес и изложение на парфюмерията в края на миналия месец в Женева. Там наши производители са представили продукти, сред които
етерични масла, екстракти, флорални води, ароматерапия,
тинктури и други артикули. “Щандът бе проектиран с тема “Аромати от България” и се превърна в популярна дестинация за присъстващите, предлагайки уникална комбинация от релаксация чрез аромати и усет за новите тенденции в развитието на индустрията”, казва Андреева. Тя е убедена, че посетителите са оценили мострите от продукти. (Какво още казва тя - виж в интервюто по-долу).
Участието на българските компании в Женева е подпомогнато от земеделското министерство и фонд “Земеделие”. Пари са отпуснати по програма de minimis и са покрили разходите за изложбена площ и щанд. А от бранша оценяват подкрепата от държавата и заради това, че по този начин се дава устойчивост за фирмите и партньорите им, които популяризират първокласните ни продукти и
позиционират България като лидер в световната индустрия
Че продуктите са търсени, го доказват и числата. Само за миналата година експортът на парфюмерийни и козметични продукти е бил на стойност 428,5 млн. евро, което е увеличение от 33,1 млн. спрямо 2022 г., или с 8,4%. Ако пък се гледат резултатите преди пандемията, то ръстът е над 40%.
Износът при етеричните масла, с изключение на тези от цитрусови и ментови растения, през 2023 г. представлява 16,4% от този тип продукти. През 2023 г. експортът е бил най-голям за Франция – 30,9%, следвана от Китай с 25,2% и САЩ с 11,4%. Що се отнася до продуктите за личната грижа, най-голям е делът на препаратите за поддържане хигиената на устната кухина или зъбите – 28%, тези за бръснене - 24%, след това са продуктите за поддържане на косата – 21%.
Има голям ръст в търсенето на готови продукти за разкрасяване или гримиране, както и препарати за поддържане на кожата – с 51%. Повишавал се и интересът към смеси от ароматични вещества – с 34%.
Българските производители твърдат, че няма ясно разграничена и преобладаваща съставка в ароматите, която да се търси най-много. Причината - един парфюм се произвежда като композиция от съставки, хармония между базови масла и такива с плътно тяло, които дават трайност. Поради това съчетанието на нежни и ефирни аромати допадало на една част от хората, но други предпочитали точно обратна комбинация.
Но имало ясно различими разлики в предпочитанията на поколенията. Например генерацията Z главно се насочва към цветочни и дори леко сладки композиции. Хората от това поколение били склонни да експериментират, да опитват и да търсят своите аромати.
Гергана Андреева: Вече може да се правят парфюми, които предизвикват емоции
Българинът все повече започва да се интересува от натурални продукти, казва шефката на парфюмеристите
- Увеличава ли се търсенето на етерични масла и екстракти, г-жо Андреева?
- Тенденцията в международен план е за увеличена употреба на натурални ароматни продукти. Тя не подминава и България. Потребителите у нас са все по-запознати и информирани за ползите и предимствата на ароматерапията, екстрактите и тинктурите от растителни и етерични масла, билки и хранителните добавки. Основният интерес е насочен към натурални ароматични вещества.
Непрекъснато се наблюдава ръст на търсенето и съответно предлагането от страна на българските производители на висококачествени, чисти формули, създадени с грижа за природата, насочени към подобряване и подпомагане на качествения здравословен живот.
- А как влияят изкуственият интелект и новите технологии върху бранша? На изложението в Женева сте обсъждали къде се срещат глобалните иновации и творчеството.
- Създаването на парфюм е изкуство, което може да се проследи назад във времето до Древна Гърция. Съвременните парфюмеристи започват да гледат вече отвъд уханието, което усещаме и ни харесва. Изкуственият интелект вече може да проектира парфюми, които предизвикват емоционални реакции. За тях се използват невроаромати – миризми, изследвани чрез биометрични измервания, че могат да събудят различни положителни чувства като спокойствие, еуфория или сънливост.
Учени картографират мозъчната активност и реакцията към парфюмите, за да изградят база данни от неврогени. Със зрение и слух можете да си представите лицето на любим човек или любима мелодия. Обонянието обаче е очарователно, защото е най-разнообразното сетиво с много различни рецептори - изчислено е, че има около 400 различни. Освен всичко друго, тези връзки могат да обяснят как можем да “надушим страха” или “миризмата на победата”.
А иновациите винаги са били в основата на стратегиите за развитие на бранша. Ние непрекъснато търсим начини да използваме технологичното развитие, за да подобрим работата си, да зарадваме нашите клиенти. И в съвременното производство парфюмеристът използва широк сензорен екран, за да избере кои суровини желае да смеси.
- Как потребителите могат да различават истинските масла и парфюми от фалшивите?
- Ние сме щастливи, че произвеждаме едни от най-добрите етерични масла в света, които са достъпни за потребителите. Що се отнася до така наречените ментета, те се появяват особено при високата добавена стойност на световните брандове.
Фалшивият парфюм може да навреди на здравето, поради това хората трябва да се убедят, че купуват само истински продукти. Един от начините за защита е да се пазарува от реномирани продавачи, а не места като битпазари и гаражи, дори цените там да изглеждат много съблазнителни. Друг показател е опаковката. Обикновено автентичните парфюми идват в кутия и опаковани в целофан. Целофанът около кутията трябва са плътен и без гънки. Ако е хлабав или зле поставен, това може да е индикатор за фалшив парфюм, особено ако целофанът се движи свободно около кутията.
Трябва да се четат и съставките, да се провери цветът на продукта, ароматът и срокът на годност - това са индикаторите.
- Какво предстои в работата на асоциацията?
- Предстоят години, изпълнени с работа, осъзнато развитие на сектора, следвайки основните принципи за опазване на околната среда, кръгова икономика, оползотворяване на отпадъци от преработката на растителни продукти и създаване на безотпадъчни технологии.
Като национална браншова организация, положила основите на сътрудничеството и партньорството между конкурентите в бранша, се надявямае да продължим да обединяваме, да помагаме, да работим в интерес на потребителите.