Биг Брадър в сервизи вече лови фиктивни прегледи на коли

22.07.2024 06:30 Марияна Бойкова
Бе даден срок от 9 месеца, за да се изпълнят новите правила и той изтече в полунощ на 21 юли.

От 1093 пункта остават 965, в полунощ спряха работата на сервизи, които нямат онлайн връзка с държавата

В 0,00 часа на 21 юли на екраните на компютрите на пунктове, които не са свързали уредите си за измерване със системата на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, се появи съобщение, че не могат да извършват прегледи за изправност на автомобилите.

В полунощ в почивния неделен ден изтече срокът за изграждането на въпросната свързаност. Изискването е в сила след промени в наредбата за техническите прегледи. Бе

даден срок от 9 месеца,

за да се изпълнят новите правила и той изтече в полунощ на 21 юли.

Ако някой пункт без изградена връзка продължи да извършва прегледи, системата няма да му даде възможност да издаде документи за изправност на автомобила и стикер, поясниха от министерството на транспорта. 

Уредите, за които се изисква връзка, са газанализатор, димомер и спирачен стенд. Пунктовете периодично са известявани с писма и със съобщения, че срокът за това наближава.

До петък 964 пункта вече предават данните автоматично в “Автомобилна администрация”, 8 са частично свързани, а 96 все още нямат свързаност. Което показва, че бизнесът се е дисциплинирал, защото преди малко повече от месец

половината не го бяха направили

Към 14 юни от 1093 пункта на територията на цялата страна автоматично предаваха данни едва 544.

 От транспортното министерство поясниха, че процесът е отворен. Допуска се, че е възможно някои пунктове да са решили да прекратят дейността си, тъй като може да предпочитат да се съсредоточат върху сервизна дейност.  Частичното свързване пък означава, че сервизи с няколко канала отделят един за технически прегледи и само неговите уреди трябва да предават автоматично данни в системата на държавата. 

Разрешителни за новоотворените от 22 април се издават от “Автомобилна администрация” само при осигурено електронно предаване на резултатите от измерванията.

Промяната в наредбата има за цел

да повиши качеството и на прегледите, и контрола върху работата на пунктовете

Според новите текстове уредите в сервизите трябва да имат инсталиран софтуер, одобрен от Изпълнителната агенция “Автомобилна администрация”. Чрез него в момента на прегледа резултатите от измерванията се изпращат електронно във ведомството.

От години у нас се обсъждаше, че са нужни мерки, с които да се спрат фиктивните технически прегледи за изправността на коли, камиони и автобуси. Шефове на държавната агенция са коментирали, че е имало случаи, когато камион се е намирал в Испания, а в същото време е минал технически преглед у нас.

Проверка под 25 минути е менте

Ако автомобилът се е задържал в пункта за проверка десетина минути, означава, че не е направен както трябва, а механиците само са огледали колата, след което са лепнали на стъклото стикера с чип, че е годна за движение.

Истински технически преглед се прави за поне 25 минути, за да се проверят системите, казват експерти. Първата стъпка е идентификацията на автомобила. Това става чрез проверка на данните от чипа в стикера и VIN кода на самия автомобил, както официално се нарича номерът на рамата. Така в пункта са сигурни, че никой не опитва да прекара на преглед една кола вместо друга.

Втората стъпка е проверката на спирачките, следва преглед на видимост, светлини, светлоотражатели, електрическо оборудване. След това идва ред на двигателя и дали изпусканите от конкретния автомобил вредни газове са в норма.

Само този преглед отнема поне 5 минути. А след него идва и прегледът на оси, колела, гуми и окачване, шаси и оборудване, свързано с шасито. Инспекцията на пожарогасителите също е задължителна, но обикновено се дава предписание, което трябва да се изпълни в 14-дневен срок, и човек трябва да отдели време, за да намери нов.

Пропускането на който и да било елемент от техническия преглед може да означава тежка авария в движение и дори отнемане на човешки живот.

През миналата година годишните прегледи на автомобилите поскъпнаха, като увеличението на цените на места е двойно - между 90 и 120 лева, при 45 до 60 лв. стара цена. Обяснението за поскъпването е инфлацията, повишението на минималната заплата, поскъпването на техниката, с която работят сервизите.

През 2017 г. цената на прегледа е варирала между 38 и 45 лв., а минималната заплата е била 460 лв. Сега вече е 930 лева. Инфлацията за последните 7 години e 44% по данни на НСИ, мотивират се от пунктовете. Цените на новото оборудване са се повишили двойно за последните 10 г. Пунктовете трябва да разполагат с квалифицирани хора, които адекватно да консултират клиентите по време на прегледа. А тяхното задържане на работа ставало с добри заплати.

Други от От страната и света

Еколози, местни и прокуратурата срещу завода на Гайтански до Павликени, щял да мърси почвата и водата (Обзор)

ВАС гледа делото и ще се произнесе вероятно след повече от месец Екозащитници, граждани и прокуратурата се обединиха срещу изграждането на завода за боклук край павликенското с

Няма да махат командири заради падналия самолет, първо чакат експертизи (Обзор)

Радев избухна: Самозванци, които не са рискували живота си за България, манипулират Пеевски продължава да им иска оставките, “ако в тях е останало воинско достойнство” Черната кутия на учебния

Земетресение със сила 4,1 удари Източна Турция

Земетресение с магнитуд от 4,1 по Рихтер беше регистрирано днес окръг Тунджели, Източна Турция, съобщи правителствената Дирекция за управление при бедствия и извънредни ситуации (АФАД)

Васил Терзиев: Отделихме рекорден бюджет от 5 300 000 лева за граждански проекти

Рекорден бюджет от 5 300 000 лева за граждански проекти е отделила Столична община, написа кметът на София Васил Терзиев в профила си във Фейсбук. „Независимо дали имате предложение за нова детска

Институции в Русе обсъдиха мерки за намаляване на трафика на ГКПП Дунав мост

Предлагане на мерки за регулиране нормалното изчакване и преминаване на тежкотоварните автомобили през ГППК „Дунав мост - Русе/Гюргево", без да се допуска образуването на опашки от неправомерно

>