Шефът на Нова тв Дирк Геркенс: Искаме да наложим България като стратегическо място за заснемане на качествено тв съдържание

20.07.2024 08:00 Паола Хюсеин
Дирк Геркенс, главен изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг Груп"

С 20% нараснаха зрителите на европейското по футбол, купихме правата и за следващото през 2028 г.

Щастливи сме да бъдем собственици на "Нова Броудкастинг Груп" и с оптимизъм гледаме към следващите 30 години

- Г-н Геркенс, познавате Нова тв от 4 години, които са малка част от 30-годишната ѝ история. Но пък имате възможност точно вие като главен изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп” не само да отпразнувате юбилея заедно с екипа ѝ, но и да начертаете стратегията за бъдещото ѝ развитие. Какво предстои за Нова тв?

- Започнах телевизионната си кариера в люксембургска компания, която сега е част от групата на RTL, по същото време, в което е създадена и Нова телевизия в България. Тогава със сигурност е имало разлика между двете компании, но мога да ви уверя, че днес Нова телевизия се прави и функционира по всички световни стандарти.

30-годишният път, който е извървяла, е доста впечатляващ. Една малка телевизия в трудните първи години след демократичните промени тук, и то с излъчване само в столицата, се превърна в най-големия медиен играч в страната. Нова телевизия върви в крак с времето и преминава успешно през всички етапи и трансформации, които технологичните промени ни наложиха. Нещо повече, диктува тенденциите на българския пазар и се превърна в естествен лидер, който днес всички припознават. Това говори много за екипа – хора с иновативни идеи, решителност и креативност. Работата ми с тях е истинско удоволствие. На базата на натрупания опит сме готови за още иновации и инвестиции в качествено съдържание във всичките ни медийни активи и платформи.

- Какво означават 30 години за една медия? В живота на човека това е активната възраст, в която си наясно какво можеш, какво искаш да постигнеш и същевременно имаш знанията и силите да го направиш.

- За всеки бизнес 30 години означават солидна основа, върху която можеш спокойно да надграждаш. А за медийна компания, която трябва да расте в един свръхдинамичен свят, това означава безкомпромисен професионализъм, далновидно управление и силен характер. Щастливи сме да бъдем собственици на “Нова Броудкастинг Груп” и с оптимизъм гледаме към следващите 30 години.

- Когато поехте за първи път поста на изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп” през 2021 г., казахте в интервю за “24 часа”, че целта ви е да продължите фантастичната история на успеха на групата. Сега от 5 месеца отново ръководите Нова тв. Все още ли са такива намеренията ви и как го правите?

- Като директор “Продажби, продукция и рекламни продажби” на “Юнайтед Медия” не съм спирал да работя за успеха на “Нова Броудкастинг Груп”, независимо дали съм бил и на позицията главен изпълнителен директор. Съдържанието, което се произвежда тук, е достатъчно добро, за да бъде конкурентоспособно и в останалата част на Европа. Осъществяваме продажби на оригиналното съдържание на Нова телевизия, каквито са нейните сериали, на международния пазар, търсим възможности за копродукции и проучваме различни развлекателни програми, които могат да бъдат атрактивни и за останалите държави, в които “Юнайтед Медия” присъства.

- Лятото е време за почивка и ваканция, но не е така за телевизиите, които по това време на годината усилено подготвят и снимат есенната си програма, че дори и част от пролетната. Какво ново ще видим по Нова тв тази есен?

- Духът на юбилея ще се усети тази есен.

Предстои да изненадаме зрителите с мащаба на продукциите, които подготвяме

Риалити форматът “Игри на волята” ще бъде различен - по-екстремен, с по-силни участници и съвсем нови елементи.

Легендата “Биг Брадър” се завръща, както се случи и в много други държави по света. Вие добре знаете, че това е първият риалити формат изобщо в България, който Нова телевизия въвежда преди 20 години.

Известният актьор Димитър Рачков пък поема забавлението в третия ни формат – “Пееш или лъжеш”. Не на последно място – новините и публицистиката ще се завърнат през септември в пълния си обем и в обичайния си график.

- Много игри и развлекателни формати се снимат за предстоящия сезон и май са за сметка на сериалите, които преди време бяха абсолютната телевизионна мода. Така ли е наистина? Ще има ли нови български сериали, или продължения на вече утвърдили се по Нова телевизия?

- Нова телевизия продължава да подкрепя българското филмопроизводство - и като продуцент на телевизионни сериали, и като медиен партньор на едни от най-хитовите игрални филми в България. Вторият сезон на сериала “Клетката” в момента е в постпродукционен етап, а за още няколко филмови проекта сме готови да започнем снимачен процес. Залагаме на интересни сюжети в различни жанрове.

- Защо се снимат по-малко сериали? По-евтино ли излиза на телевизиите да правят развлекателни формати, или има промяна в зрителското поведение, т.е. аудиторията търси друг тип тв съдържание?

- Аудиторията става

все по-взискателна към сериалите,

които гледа, и летвата вече е вдигната високо. Сюжетите, които търсим, трябва да отговарят на тези очаквания и затова сме по-взискателни и ние към качеството на първоначалните проекти, които разглеждаме. Развитието им до желаното ниво изисква време.

- Ще има ли летни изненади? С какво ще привличате зрителите до септември? Разбираемо европейското първенство по футбол стана причина за високи рейтинги, сега предстои олимпиадата в Париж. Но освен спорт какво предпочита аудиторията?

- Европейското първенство по футбол за пореден път показа, че българската аудитория търси и очаква от нас най-доброто спортно съдържание. Данните показват, че над 20% повече зрители са гледали финалния мач тази година спрямо предишното издание на първенството. Вече стартира efbet Лига, през август започват още три големи спортни събития в Европа – английската Висша лига, френската Лига 1 и германската Бундеслига. Инвестициите ни в спортно съдържание са сериозни. Преди две години закупихме ексклузивните права за следващото европейско първенство по футбол през 2028 година, както и квалификациите за него и за световното първенство по футбол през 2026 година. Имаме договор и за изданията на Лигата на нациите до 2027 година.

Когато говорим за предпочитанията на зрителите, те са както навсякъде по света. Телевизионната аудитория иска да бъде добре информирана, което изисква качествена журналистика, и да се забавлява с първокласни развлекателни програми и големи спортни събития.

- Има ли нужда от повече новини и актуални предавания, след като политическият живот у нас напоследък е като едно дълго политическо риалити? Как и доколко политиката влияе върху телевизията? Вие като чужденец как възприемате българския политически живот?

- Официалните пийпълметрични данни показват, че всички наши публицистични формати и новинарски емисии са трайно предпочитаният източник за населението в активна възраст. В последното проучване на института за изследване на журналистиката “Ройтерс” отново е отличена работата на нашите журналисти. Според него новините на “Нова” са най-предпочитаният източник на информация в България. В интернет най-предпочитаният източник за достоверна информация е сайтът ни nova.bg.

- Преди месец обявихте, че за първи път Нова тв ще предложи стрийминг на живо от риалити шоуто “Биг Брадър”. Как технологиите ще променят начина ни на гледане?

- Нова телевизия отдавна е вписана в дигиталното всекидневие на българите. Ние имаме не само зрители, но над 3 милиона дигитални потребители. Те се ангажират с нашите формати във всички дигитални платформи – сайтове, приложения, YouTube, TikTok, Instagram и други. Подходът ни е не просто да адаптираме съдържанието, а да го разширяваме според интересите на тези нови аудитории. Риалити форматите ни имат официални подкасти, допълнителни серии, игри и предизвикателства.

Стриймингът за “Биг Брадър” е допълнителен епизод, специално разработен за NOVA PLAY. Платформата също ще даде възможност за гласувания, подкасти с всички участници и

нещо уникално – за първи път публиката ще може да избере един от участниците

в къщата.

- Защо отново Нова тв реши да върне “Биг Брадър” на екрана си?

- След последното издание на “Биг Брадър” Нова телевизия продължи да заплаща правата за форма̀та, изчаквайки точния момент за връщането му в ефир.

- Как изглежда днес българският тв пазар? Операторите вече предлагат различен начин на гледане на телевизия - отложено гледане, по заявка. Всичко това как влияе на правенето на телевизия?

- Близо 40% от домакинствата в страната имат възможност да гледат телевизионни програми отложено, което променя модела на гледане, но не и начина, по-който ние работим. Вследствие на по-богатото съдържание, до което зрителите имат достъп, в повечето случаи те прекарват и по-дълго време пред телевизионния екран.

По-сериозният проблем е нелегалното разпространение на програми от недобросъвестни оператори, които не заплащат лицензионните такси. Работим по въвеждането на ясни правила в тази сфера. Пиратството като цяло е значима тема в България и пречи на новите инвестиции в страната.

- Какво от опита на Нова тв може да бъде полезно за “Юнайтед груп”, която е собственик на българската медийна група?

- Оценяваме опита на българските професионалисти. Нашият стремеж е да наложим България като стратегическо място за заснемане на качествено телевизионно съдържание. Тук могат да се произвеждат много формати. В България вече продуцирахме “Стани богат” за пазара в Сърбия.

- Вече стана ясно, че британската група BC Partners е стартирала процедура по продажба на “Юнайтед груп”. “Нова Броудкастинг Груп” ще бъде ли част от сделката? След като “Нова” е лидер на медийния пазар у нас, знаете ли на колко е оценена?

- Не коментирам въпроси, свързани с акционерите.

CV

Освен шеф на "Нова Броудкастинг Груп" Дирк Геркенс е и член на управителния съвет и директор "Програми, продукция и рекламни продажби" на "Юнайтед Медия" - подразделение на "Юнайтед груп".

Има над 25-годишен опит като телевизионен мениджър.

Бил е главен изпълнителен директор на RTL Klub и главен изпълнителен директор на TV2 в Унгария.

Активно участва в интеграцията на "Нова Броудкастинг Груп" след придобиването от "Юнайтед груп" през 2020 г.

Беше на най-високата позиция в "Нова" от 22 януари 2021 г. до 13 май 2022 г. Пое отново ръководството от 21 февруари 2024 г.

Други от Интервюта

Д-р Фани Цуракова, психиатър: Нелекувани, депресиите след раждане провлачват “опашка” и могат да пометат майчиния инстинкт

Близките трябва да проявяват настойчивост, когато  човекът с променено поведение не желае да се допита до лекар, и да са сплотени в единен фронт При депресия първият симптом е нарушен

Зорница Русинова: При друга демография и икономика е правена пенсионната ни система, само вдигане на вноската не е решение

То напряга и хората, и бизнеса, защото няма предвидимост. Социалните плащания обаче трябва да се извадят от нея, казва председателят на Икономическия и социален съвет  Важно е да не се хвърлят

Николай Волев в последното си интервю пред "24 часа": Не харесвам нито един свой филм

Зрителите вече не ме интересуват, казва режисьорът, който си отиде нелепо след падане във вторник - По кината върви най-новият ви филм “Извън пътя”. Имате ли информация колко зрители са го гледали

Юрий Асланов: Склонни сме да преувеличаваме нещастието със "зле съм, имам 1 кола, а съседът - 2"

Основните страхове в момента са свързани със загуба на работа или изпадане в по-долна класова категория, за здравето и за децата, казва социологът - Г-н Асланов

Мика Зайкова: Народът се тревожи! Затова пие, яде и не му пука какво става - последна фаза

Натрупва се напрежение и един ден то ще избие, казва синдикалистът  - Г-жо Зайкова, какво провокира нарастващата тревожност сред българите, че могат да обеднеят

>