Какво вместо стреса след 7-и клас - тест по всичко, 2 или 3 дати за изпита и ученикът избира по-високата оценка (Графика)
- Въпросите трябва да са с практическа насоченост като в изследването PISA
- Провеждането може да се дигитализира - ще се намали организационната тежест и ще се постигне максимална степен на секретност
Входът в елитна гимназия да не е само с изпитите по български език и литература и по математика, а с национален тест по всички предмети. Фиксирането върху двете дисциплини омаловажава останалите. Сивата икономика с частни уроци по български и математика пък е бреме за родителите и учениците, които инвестират пари и нерви поне 2 години преди най-важното събитие за семействата в средното образование - влизането в гимназия.
Около тази идея се обединяват училищни директори след поредната юнска кампания.
Изпитът след 7-и клас от години е един от най-трудните и важните в средното образование. Отдавна
тежестта му е надскочила тази на матурите и на приемните изпити в университетите
Направата на изпит, който да измерва подготовката на ученика по всички предмети, наистина не е лесна работа. Но пък не може да поставим под общ знаменател всички ученици и да кажем, че те трябва да знаят само български и само математика, коментира директорът на столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” Диян Стаматов, който е шеф на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета.
Колегата му Данко Калапиш, директор на 107-о основно училище “Хан Крум”, също е за единен смесен тест.
Единици са децата, които ходят на изобразително изкуство. Наистина в момента изпитите по български език и математика се превръщат в сериозен източник на сивата икономика. Ако успеем да го направим,
ще се засили интересът към всички предмети в училище, които сега остават на заден план”,
каза Калапиш. И той е за идеята изпитите да се провеждат в самия край на учебната година (сега са 10-ина дни преди финала ѝ).
Според директори трябва да се даде възможност на седмокласниците за втора и дори трета дата за явяване на тези изпити. Тази година образователното министерство направи първата стъпка - разреши втора дата, но само на болни и карантинирани деца, които не са могли да се явят.
Не е това обаче смисълът. Идеята на втората дата е да се намали стресът от това, че изпитът е единствен и затова толкова важен, и да се даде възможност за втори шанс на всеки, който завършва 7-и клас. Като това е и опция за избор на по-високата между двете или трите оценки.
Аналогична е ситуацията във висшите училища, където кандидат-студентите използват по-високата от няколкото си оценки, обясни Диян Стаматов.
Той е категоричен, че
в сегашния си вид изпитът е изключително консервативен
Обединява две основни цели - националното външно оценяване, в което се измерват базисните умения за випуска по български език и математика, и е вход за езикови и профилирани гимназии.
Имаше период, в който двата изпита бяха разделени и нямаха взаимна връзка. Само вторият модул се ползваше като вход за гимназия, припомни шефът на организацията на директорите. От 2015 г. обаче това не съществува и двата модула участват в образуването на бала за гимназия.
Трябва
да се разделят националното външно оценяване и входът за гимназия
Те имат различни цели - външното оценяване измерва нивото на подготовка, а второто дава надграждането и класиращия елемент за гимназия, убеден е Стаматов. И това да е промяната, от която да се започне.
Повече практически въпроси в теста като в изследването PISA - и това е важно според специалистите. Всъщност тази година вече имало повече такива задачи в теста по български език и литература. Същото трябва да стане и с математиката, както и с общия тест, ако се вземе решение за такъв.
Експертите отчитат като положително оценяването в точки, а не по 6-балната система, защото така много ясно се диференцират участниците в надпреварата.
Дигитализацията на изпита пък ще намали тежестта по организацията. Сега е по-страшно чудо и от изборите, смята Стаматов - използва се видеонаблюдение, засекретяват се стаи, запечатват се пликове. Но прави уговорката, че това е по-маловажното в сравнение с останалите предложения на директорите.
Ваня Кастрева, шеф на регионалното управление в София:
Не се ли запише ученикът, губи място в системата
От изключителна важност е родителите да спазват сроковете. Сега - до 17 юли (виж таблицата долу) те трябва да предприемат важни действия според това къде е класирано детето. Ако е класирано по първо желание, следва да се запише в училището с оригинала на свидетелството за завършено основно образование и заявление до директора на училището, а ако кандидатства за професионална паралелка - и оригинала на медицинското удостоверение.
Ако не се запише, ученикът губи мястото си в информационната система и трябва да кандидатства отново на третия етап на класиране.
Класираните на второ или последващо желание също може да се запишат със заявление до директора на училището и оригиналите на свидетелството за завършено основно образование. Ако обаче искат да опитат още веднъж при същата подредба на посочените паралелки, имат възможност да участват във второто класиране. Тогава трябва да се подаде заявление в училището, в което е класиран ученикът. На второто класиране той може да се придвижи на по-предно желание, ако балът съответства на паралелката, или да бъде класиран отново в същата паралелка.
Във всички тези дейности трябва да бъдат заедно детето и родителят. (Виж писмото на журналистката Люба Пашова долу). Заявлението за участие във втория етап е част от документацията по наредбата. Бланката може да бъде изтеглена и попълнена предварително или на място. Тя се подава в училището, в което ученикът е класиран.
На третия етап се обявяват само свободните места, а никой не може да прецени предварително колко ще са и къде. В него участват само учениците със статус “незаписан”. Редуцира се броят на кандидатите, но също така и броят на местата. Кандидатстването е пак през електронната платформа и желанията се подреждат наново, за разлика от второто класиране, при което ученикът не може да прави размествания.
Второто класиране ще бъде обявено в петък и в началото на следващата седмица трябва да започне записването.
ДО МИНИСТЪРА НА ОБРАЗОВАНИЕТО В СЛУЖЕБНИЯ КАБИНЕТ Г- Н ГАЛИН ЦОКОВ
ДО Г- ЖА ВАНЯ КАСТРЕВА - НАЧАЛНИК НА РУО - СОФИЯ - ГРАД
Уважаеми г-н Цоков,
Пиша Ви по повод изискването бъдещите осмокласници да присъстват лично при записването в училището, в което предстои да учат. Г-н министър, сега навън е 40°С. Знаете ли, че тези деца живяха цяла учебна година около тези градуси? Прегряха и изгоряха в желанието си да постигнат високи резултати на матурите и да изберат най-доброто за бъдещето си. Тези 13-14 годишни деца са големи хора и много добре знаят къде кандидатстват, каква е обстановката там и какво търсят. Какво ще видят там на място при записването посред лято? Празни стаи, празни коридори… Не е ли по-важна срещата с учителите от това как изглеждат чиновете? Не е ли по-важна енергията и химията между съучениците от това как изглежда входната врата? Какво ще усетят, когато е празно? Освен всичко снимки на класни стаи БЕЗ ХОРА има и в интернет. Тези деца, г-н министър, се скъсаха от учене в училище и още по- къртовско учене по частни уроци! Повярвайте ми, и в най-доброто частно училище нямаше дете без допълнителни уроци. В тази толкова крехка и непредсказуема пубертетна възраст… Тези деца в момента искат само почивка и няма как да предвидят на кое точно класиране ще попаднат там, където искат, и по кое време. Тези деца, г- н министър, заслужават повече от всичко пълноценна лятна почивка!!! В повечето случаи тя е планирана предварително, доколкото е възможно, платена и т.н. Ако детето не се яви, то няма ли да бъде записано? Защо на децата е позволено да кандидатстват online, а не могат да се записват online?
Моля Ви, позволете записването да се случи с единия от родителите и присъствието на детето да е по желание!
С уважение: Люба Пашова - обикновен гражданин и майка на осмокласничка