10 г. Разлог и Банско чакат обещан газопровод, строежът пак отложен
"Проектът за газопроводно разклонение до Банско и Разлог трябва да бъде реализиран максимално бързо. Преносният газов оператор „Булгартрансгаз" да преразгледа обновения си 10-годишен план за развитие на мрежата", призова кметът на Разлог Красимир Герчев по време на общественото обсъждане на десетгодишния план за развитие на мрежите на "Булгартрансгаз" за периода 2024 - 2033 г., който беше дискутиран в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
Туристическият район от години чака обещания газопровод, а причината за гнева на кмета на Разлог, подкрепен и от колегата си от Банско Стойчо Баненски е поредното отлагане на изграждането на газопровода, този път до 2028 г.
"С решение на Министерския съвет от 2018 г. този обект е обявен за национален и от национално значение като обърнах внимание, че община Разлог е предприела съответните действия за построяването на газопроводното разклонение и при реализирането на този проект потреблението на природен газ ще бъде голямо.
Обезпокоително е, че в настоящия десетгодишен план на "Булгартрансгаз" за преносния газопровод с автоматична газорегулираща станция (АГРС) до Банско и Разлог не е взето инвестиционно решение, като периодът на планираните средства е между 2025 - 2028 г.
Солидарност с моята позиция изразиха и представителите на Българската асоциация Природен газ. Председателят на КЕВР Иван Иванов сподели, че проектът е включен в плана на газовия оператор, но за разлика от досегашните десетгодишни планове, които са отлагали с по една година реализацията му, сега се заявява, че реализацията му се отлага до 2028 г.", допълни Герчев. Няма яснота защо този проект се бави, след като е имало осигурено финансиране.
Изпълнителният директор на "Овергаз Мрежи" Анна Прешелкова е настояла КЕВР да упражни всички дадени по закон правомощия и регулаторът да задължи "Булгартрансгаз" да изпълни планирания отдавна и неизпълнен газопровод до Банско и Разлог.
Председателят на КЕВР Иван Иванов попитал какъв е смисълът на обсъждането на тези десетгодишни планове, след като газовото отклонение за Банско и Разлог е било включено още в плана на "Булгартрансгаз" още през 2012-2013 г.
"Ако се гледа десетгодишният план, 10-годишен срок да бъде даден на този газопровод, той вече трябваше да бъде реализиран", акцентира Иванов. Той не вижда аргументи за поредното отлагане на проекта. Според него нереализирането на този проект нанася вреда на един от най-силно развитите туристически региони на България.
Закритото заседание, на което КЕВР трябва да одобри десетгодишния план, ще се проведе на 31 юли.
В двете общини има газопреносна мрежа и стотици клиенти, сред които са училища, детски градини, обществени сгради. Газът обаче се пренася в бутилки със специални автомобили /трейлери/ от газоизмервателната станция в Симитли, от около 40 км до станцията в Разлог. Там газът се декомпресира и се пуска по мрежата.
"През зимата проходът Предел понякога е непроходим и камионите не могат да стигнат до Разлог и Банско. Има и риск от инциденти. През януари 2015 г. се взривиха ремаркета с бутилки с компресиран газ в станцията, която се намира в промишлената зона на града. С изграждането на газопровода цената на природния газ ще падне с 30%, това ще има ефект и върху околната среда - много домакинства, хотели и предприятия ще преминат на отопление със синьо гориво", категоричен е кметът на Разлог. Изграждането на газопроводно разклонение ще има огромен икономически ефект, който ще се усети и от жителите, и от местния бизнес, и от туристите.
Преди 3 г. комисия от община Разлог предприе процедури за оценка на имотите, през които ще минава трасето. Общият брой на засегнатите имоти е 482 за сервитут, от които 113 са държавна или общинска собственост, а 369 са частна собственост.
Докато продължава сагата с газопровода до Банско и Разлог вече са направени отклонения до Силистра - 80 км на цена от 154 евро на линеен метър, до Пирдоп и Панагюрище на цена от 286 евро на линеен метър, до Свищов - 42 км за 287 евро на линеен метър. Работна група е оценила строежа на отклонението до туристически районна 603 евро на линеен метър.
Заради тази цена, в пъти по-висока от останалите, проектът бил оценен като нерентабилен. "Това не е вярно. В посочените градове потреблението е доста по-ниско от нашето. В момента в двете общини то е 30 000 кубически метра, и се очаква да се увеличи. Ако синьото гориво достига по тръби, а не в бутилки, ще се намалят разходите от транспорт, компресиране и декомпресиране и цената ще падне. Още много домакинства, хотели и предприятия ще преминат на отопление със синьо гориво, което пък ще се отрази благоприятно на околната среда", категоричен е кметът Герчев.