Имате успех, като разпознаете на работна среща в ледена стая ли влизате
Чрез криминалистично гледане и слушане откривате улики, за да разгадавате скрития разказ на другите
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Имате нова работа, трябва да работите с нов екип в старата или са ви повишили в длъжност и за първи път ще сте на мениджърско съвещание. Ще ви е много полезно да разберете в каква компания сте се озовали.
Шансовете ви за успех зависят не само от професионалните знания, умения, опит, но и от способността да се огледате и да разпознаете нещо, което се нарича властова динамика в стаята. Това може да ви даде важна информация и предимство. По един начин трябва да се държите, ако сте в "ледена" стая, по друг - ако сте в "топла".
Ще ви помогне криминалистичното гледане и слушане. Ще рече да откривате улики и по тях да разгадаете скрития разказ.
Чип Маси, бивш агент от ФБР, преговарящ за заложници, и Адел Гамбардела, експертка по кризисни комуникации, посочват конкретни тактики. Те разделят на четири какво да наблюдавате: емоции, пози, глас, избор на теми и думи.
Влизате за първи път на среща с мениджърския екип на компанията, в която работите. Както си е редно, там сте около 5 минути преди определения час. Най-големият шеф още не е дошъл, но другите вече се събират.
Търсете проява на емоции. Хората как се чувстват - важни, овластени, неангажирани, развълнувани, обезсърчени? Говорят ли си? По-приглушено, по-оживено? Чувате ли смях?
Етикетирайте това, което виждате, казва Адел Гамбардела.
"Щом хората са разделени на групи, има нещо, което предизвиква разделение. Неслучайно си говорят приглушено. Имат неща, които не искат да споделят с останалите", обяснява Чип Маси.
Обърнете внимание как реагират един на друг и на вас.
Потърсете баланса на силите в стаята. Има ли определен алфа човек в групата? Изглежда ли, че останалите го оценяват и приемат за такъв или негодуват срещу лидерството му?
Този прочит на властовата динамика ще ви даде предства за атмосферата и отношенията, която ще ви позволи правилно да определите своето поведение.
Позите и езикът на тялото влизат в невербалната комуникация. Разчетете останалите, като се огледате кой как е разположен спрямо шефа, спрямо вас, спрямо другите. Седи ли право или се извива настрани? Оглежда ли се, драска ли си или е съсредоточен в разговора?
Тонът също подсказва много, защото зависи от емоциите. Търсете промени в тона и ще разбирате какво изпитва човекът.
"Хората оставят много улики, усъвършенствайте се в разчитането на езика на тялото и на гласа. Ще имате предимство, защото повечето други не го четат. Те слушат, за да отговарят. Не обръщат внимание какви емоции издават събеседниците им", казва Гамбардела.
Особено внимание се изисква към темите и
избора на думи.
На съвещание темите задава големият шеф, но забележете как останалите ги подхващат: говорят обилно или бързат да претупат.
Това ви казва какво е важно за говорителя. Някой изтъква своя принос, друг скоростно се опитва да прехвърли към различна тема, понеже не е готов по тази. Определена тема може да се избягва от всички като неудобна или натрапливо да се повтаря.
"Важно е кога и как хората спират да говорят, на какво наблягат, какво съобщава тонът им. Като деконструирате тези аспекти, може да разкриете неизказания разказ", твърди Маси.
Обърнете внимание на думи, които се повтарят. Изборът на думи разкрива мисли. Не пропускайте, ако някой повтаря като папагал думите някой друг. Колегите ви казват ли на шефа това, което той иска да чуе, или изглежда, че казват, каквото мислят.
Слушайте за използване на професионални термини, които може да не са разбираеми за всички в стаята, жаргон или модерни думи. Те показват, че човекът се опитва да демонстрира своята осведоменост или да прикрие факта, че няма нищо съществено за добавяне.
Хората имат модели на говорене. Обърнете внимание на височината и тона на гласа им. Върви нагоре или надолу? Речта им е бърза или предпазлива? Силно или тихо говорят?
Ако познавате човека отпреди, може
да идентифицирате базова линия - обичайното му поведение, и да забележите разлики. Да речем, че с шефа и с другите мениджъри на своето ниво той общува по различен начин (подмазвачески) в сравнение с начина, по който се държи с подчинените си (заповеднически). Това разкрива черти от характера му. Ще ви е нужно да ги имате предвид, след като ще работите заедно.
Естествено, най-голямо внимание отделете на най-важния - шефа. Гледайте и слушайте този човек във възможно най-много контексти, за да го опознаете. Забележете как се отнася към вас, към всеки от участниците в срещата. Не е трудно да отгатнете кого цени, кой му е фаворит, кого пренебрегва или не понася.
С бдителност към детайли може да откриете закономерности в поведението - например че вашият шеф не обича да му се предлагат нови идеи сутрин, но е по-отзивчив да ги приема по-късно през деня. Или че на съвещанията преди обед понася мнения, различни от своето, а следобед става раздразнителен и неотстъпчив.
Можете да получите полезна информация след една среща, но не бързайте с категорични изводи. По-добре си водете бележки на срещи няколко седмици и ги осмисляйте, препоръчват Гамбардела и Маси.
----- Премерете температурата лично
Независимо дали става дума за сбирки на екип, в който работите, за мениджърско съвещание или за среща с партньори, е предвидливо да отидете по-рано, за да отделите време да се огледате, ослушате и да общувате.
"За да разчетете властовата динамика, преди всяка среща обиколете стаята и контактувайте, за да видите кой "къде се намира". Откъде изглежда, че се формира силата? Върху кого и какво са фокусирани хората? Така ще разгърнете картината на това, което се случва в тази стая", обяснява Меси.
При по-личното общуване можете и да "четете между редовете" - за разминаване между това, което някой мисли, и това, което ви казва. Не че колегите ви искат да крият нещо или са лицемери. "Всички сме обучени да бъдем дипломати на различни нива, в зависимост от личностните ни черти", казва бившият агент на ФБР.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Корпорация или по-малка фирма води по-бързо до успех в кариерата
10 правила да работите с колега от сорта "талантлив простак"
Нов тренд: Мини понеделник вместо черен понеделник
7 смъртни гряха, с които рискувате кариерата си на корпоративния купон
3 коварни желания, които издават вътрешна неувереност, и как да не саботират успеха ви
5 признания, които няма да чуете от шефа. Ако ги отгатвате, вдигате шанса си за успех
Като се ядосвате на колега, го овластявате. Техники за самоконтрол
Защо е опасно да плащате "данък удовлетворение" в работата и кога да спрете
Как да се оправяте с колега всезнайко
Какво е почтен егоизъм и как води към успех