Боряна Йорданова, учител: Децата учат излишни неща и са натоварени
- Това, което една майка е добре да направи, е да стане приятел на детето си, да бъде около него
- Над 80 приза от различни конкурси имат малките, с които работя
- Прилагам иновативни методи като СТЕМ обучение и метода на Монтесори
- Г-жо Йорданова, носител сте на тазгодишния почетен знак “Паисий Хилендарски” и наградата “Варна - учител на годината” в системата на предучилищното образование. Разкажете за емоциите около наградата.
- Не искам да звучи нескромно, но аз бях напълно убедена, че си заслужавам тази награда, исках я. Щастлива и горда съм, че с децата, които работя, участвахме в над 100 конкурса и състезания - международни, национални, регионални, общински, а завоюваните от нас награди са над 80. За същия период самата аз като преподавател бях отличена с 34 индивидуални награди.
- На какво искате да научите децата?
- Децата ни са в общи групи, моята е на възраст от 3 до 6 г. В работата си използвам различни иновативни методи, с които да провокирам тяхното любопитство и любознателност, като СТЕМ обучение и метода Монтесори, както и експерименти, в които те да прилагат наученото- така им е много по-интересно.
Опитвам се да подходя индивидуално към всяко дете
- Давайки пари за уроци и тичане след амбиции за бъдещето на децата ни, какво пропускаме?
- Смятам, че най-важното нещо за децата е те да се чувстват обичани, да усещат подкрепата ни, независимо какво се случва. Това наистина е най-важно и в нашата работа.
- Какво според вас трябва да се промени в образованието?
- Основният проблем е функционалната неграмотност, ранното отпадане от училище, което се случва предимно при малцинствата. Ниското ниво на образование на родителите води до ниски очаквания към техните деца. Децата, които са двуезични, влизат неподготвени в първи клас. Там
попадат в стресова среда, демотивирани са
и губят интерес, така отпадат от училище. Това е една от посоките, в които трябва да се работи. Трябва да се променят методите на преподаване, организацията на учебния процес и учебните програми - децата учат излишни неща и са много натоварени. Да се даде възможност на учителите да определят важните неща, а не задължително да се движат по учебния план.
- Кое е най-хубавото нещо, което може да направи една майка за детето си?
- Да бъде около него, да му е приятел, като порасне и най-вече да го обича. Също и да бъде щастлива. Често не отделяме нужното време за децата си.
- Кое не научават децата в училище?
- Аз се опитвам да ги науча на любов към родината, към нашата история, музика и фолклор. Ценностите от моето време не са вече същите, а тези неща са основата и причината за израстването им.
- Какви са днешните малки деца?
- Любопитни, креативни и
на светлинни години от нас с техниката
Съветът ми към родителите е да прекарват повече време с децата, да не се губят моменти, в които малките откриват света, да са до тях. Трябва да търсим баланса, важните моменти са малко, трябва да сме там, когато се случват на децата ни.
- Какво всъщност не знаем за вас?
- В моята трудова биография съм се старала да променям стандартните представи за различните професии. Обичам провокациите, аз съм бивша гимнастичка и обичам да предизвиквам себе си. Работила съм като журналист в Българската национална телевизия, ББТ, МSAT, в сферата на туризма, като фармацевт в големи фирми.
В системата на образованието съм от шест години. Организатор съм на благотворителната инициатива “От децата за децата”, на националния поетичен конкурс “Любовта, без която не можем”, на вечер на франкофонията, на екологичния проект “Градът оживява”.
Едно от последните ми предизвикателства е избирането ми за
съдебен заседател към Варненския районен съд
През свободното си време обичам да пътувам и да прекарвам време с детето си. Ние, във Варна, сме щастливци, само да застанеш до морето, и вече пътешестваш. Обичам да чета.
- Как станахте учител?
- По природа съм любопитна, обичам да уча. Имам пет образования, само т.г. се сдобих със сигурно 30 сертификата за завършени курсове, вече само в сферата на образованието.
Майка ми беше директор на училище, а баща ми е художник, дълги години преподавател по изобразително изкуство. Имам по-малък брат, който работи в сферата на фармацията, и прекрасна дъщеря, която е отличничка в хуманитарна гимназия и има афинитет и интереси към правото.
Докато работех в аптеки, ми попадна обявата за преподавател в детска градина “Аз съм българче”. Органично беше да следвам пътя на мама, тати и баба - всички те учители.
- Много ли е различна Боряна Йорданова от времената, когато беше първа дама на Варна като съпруга (вече бивша - б.р.) на тогавашния кмет Кирил Йорданов?
- Не е много различна, никога не съм се приемала на сериозно и онази роля не ми е била на сърце. Просто случайни обстоятелства са отредили да заемам някакво обществено положение. Смятам, че всеки трябва да си има своя собствена светлина и да си преследва собствените цели - не си присвоявам чужди успехи. Не живея с миналото и вярвам, че тепърва ми предстоят най-хубавите моменти. Има още много идеи, които ще реализирам, и си го пожелавам.
CV
Боряна Йорданова е родена е във Варна в семейство на изтъкнати преподаватели. От 6 години работи като детски и начален учител в ЧДГ “Аз съм българче”. Има разностранно образование. Тя е бакалавър помощник-фармацевт от Медицинския колеж във Варна. Има магистратура “Централна държавна администрация” от Варненския свободен университет “Черноризец Храбър”, както и магистратура “География, регионално развитие и туризъм” от Югозападния университет “Неофит Рилски” в Благоевград. В Шуменския университет “Епископ Константин Преславски” е завършила две магистратури - “Иновации в началното образование” “Иновации в предучилищното образование”. С квалификация педагог по метода на Монтесори. Завършила е и езикова специализация в “Инлингуа”, Виена. Тази година бе удостоена с наградата “Варна - учител на годината” в системата на предучилищното възпитание.