Гаражът вече е по-скъп от апартамента

08.07.2024 10:08 Христо Николов

Рекордът е във Варна, където се продава за 110 000, събира 3 коли

Просторен гараж с паркомясто пред него. Гаражът е 22 кв. м, настилката в него е теракот. Има метална врата. Ширината му е повече от 3 метра и е висок 2,25 м. Пред гаража има паркомясто, което е 20 кв.м. При отворена врата могат да се съберат три коли една зад друга. Възможност за прекарване на вода. ЦЕНАТА НЕ СЕ КОМЕНТИРА!”.

Това гласи (със запазен в оригинал правопис - бел. ред.) доста посещавана обява в един от най-големите сайтове за имоти в България. Изненадваща подробност е, че въпросният гараж с обикновена метална врата с дръжки се продава срещу 99 990 евро. Намира се в сравнително стара жилищна сграда на столичната улица “Презвитер Козма”, в една от най-тихите и приятни части на “Лозенец” - до едноименната резиденция.

Ако трябва да говорим за рекорд, в същия столичен квартал има и малко по-голям гараж – 32 квадрата, който се продава срещу 100 хиляди евро. Той е много близо до метростанция “Джеймс Баучер” и

има автоматична врата, баня с тоалетна, ток, вода

и видеонаблюдение. За всеки случай сегашният му собственик е изкарал разрешение и за търговски обект, така че, ако бъдещият купувач на гаража няма кола, да може да изкарва пари от помещението.

Разглеждайки и останалите обяви за по-малки гаражи, се оказва, че те според цената на квадратен метър излизат свръхскъпи, дори повече от апартаментите над тях. Такъв е случаят с жилищната група “Южен парк” в “Лозенец”.

Районът е прекрасен – близо е до американското посолство и на практика е част от Южния парк. Но лека-полека се застрои плътно и вече няма свободни места нито за нови строежи, нито за паркиране на колите.

Преди няколко дни бе пусната обява за продажба на гараж в една от сградите в комплекса с цена 55 хиляди евро. Вярно е, че е с широк и удобен подход откъм улицата, партерен, има ток и вода. Но побира само една кола, защото е едва 18 квадрата, т.е.

квадратен метър излиза по 3056 евро

В същата сграда, строена през 2008 г., в момента се продава апартамент от 150 квадрата с три спални за 389 хиляди евро, т.е. цената излиза по 2593 евро квадратният метър. Става дума за напълно обзаведен апартамент в сграда с контролиран достъп. С други думи, купуваш си апартамент, ама гаражът за колата излиза по-скъп.

Но и извън този минаващ за престижен квартал гаражите и дори обикновените паркоместа вече са с напълно непонятни цени.

Това важи както за квартали, в които паркирането е изпитание, като “Манастирски ливади”, “Стрелбище” или “Кръстова вада”, така и за райони, в които този проблем не би трябвало да съществува. Например в “Бояна” във все повече съвременни сгради гаражите се продават отделно от самото жилище. В някои пък такъв обект се продава само на хората, които са си купили апартамент в сградата, а не на всеки желаещ.

Не е ясно къде точно паркират идващите на гости с кола, още повече че доста от жилищата са в затворени комплекси с контролиран достъп. Но като цяло гаражите в “Бояна” не са свръхскъпи, има дори такива, в които квадратният метър излиза под 1500 евро, което може да се сметне направо за евтино.

Проблемът вече не е само в София, високите цени на гаражите са по-скоро правило и за Пловдив, Варна и Бургас.

Във Варна например в момента се продава гараж и за 110 хиляди евро в самия център на града, в нова жилищна сграда срещу Колхозния пазар. Звучи доста скъпо, още повече че

с тези пари

може да се купи

апартамент

в морската столица. Но все пак става дума за три гаражни клетки, които са едно общо помещение с три различни врати. Едната се отваря направо към улицата, а до другите две се стига през вътрешен двор, който от своя страна също може да служи за паркиране.

Според други от сайтовете за имоти средните цени на гаражите поне докъм края на 2023 г. са били около 54 хиляди лева. Но има квартали, в които цената е същата, но в евро.

Според зам.-шефката на Национално сдружение “Недвижими имоти” Ирена Перфанова в големите градове от години има хора, които целенасочено инвестират в гаражи и паркоместа с цел да ги дават под наем, и този пазар също се развива с бурни темпове напоследък.

Основният плюс на гаражите е, че при тях няма допълнителни разходи, а наемите вече са минимум по около 200 лева месечно. Сега тези инвеститори могат да се поздравят с реалистичната си преценка, че ситуацията с паркирането в София едва ли ще се подобри с времето.

“Наемите на гаражи се увеличиха през последните две години, също както тези на жилищата и офисните площи”, казва Перфанова. Оценката ѝ е, че ако преди години

доходността от даването под наем на гараж е била по-висока

от тази при жилищен имот, в момента (с поскъпването на гаражите – бел. ред.) разлика почти няма. При сегашните цени според нея е реалистично да се очаква доходност от гараж около 4%.

В някои изключения тя е и по-висока, но това се определя от локация, дефицит на предлагане, вид на сградата, охраняемост, модернизация, състояние на гаража или паркомястото и пр.

Има и друга особеност на гаражния пазар - при сградите, строени през 60-те, 70-те и 80-те години на миналия век, са проектирани като за тогавашните автомобили – високи са по 2,20 метра с врата 3 метра. Това сега ги прави непригодни дори за джипове среден клас, които са по-високи, по-дълги и шофьорът трудно би могъл да отвори вратата, след като паркира. Затова и много от тези гаражи в централните градски зони се използват за други цели - магазинчета, складове или нещо друго, отбеляза Диана Антонова от “Явлена”. Според нея стандартен гараж трябва да е 20-22 кв. метра с височината над 2,60 м.

По закон за всяко жилище вече трябва да има по 1 място за паркиране 

В момента нормативите за застрояване у нас изискват на всяка жилищна единица, т.е. на всеки апартамент, да се осигури по едно място за паркиране плюс три за хора с двигателни затруднения.

Законът за устройство на територията

не прави разлика между гараж и паркомясто

Правилото бе въведено през 2005 г. и тъй като паркоместа се правят много по-лесно от гаражи, повечето строители предпочетоха да правят паркоместа.

Дори хитруваха и регистрираха част от жилищата в сградата като ателиета, а не като жилища, за да не се налага да търсят още места за паркиране.

Тази вратичка в закона бе затворена през 2014 г., когато статутът на ателиетата бе приравнен с този на жилищата и за техните собственици също трябваше да се осигуряват паркоместа. Но разбира се, за едно десетилетие бяха построени достатъчно кооперации, в които хората няма къде да паркират.

Следващото затягане на кранчето стана преди 5 години. В нормите за застрояване на градовете бе написано, че в жилищните зони максимум 40% от терена трябва да е площта на сградата, а останалите 60% да е озеленяване, без да се премахва задължението за места за паркиране. Това пречи на предприемачите да правят паркоместа и ги принуждава да строят подземни гаражи, макар че това излиза много скъпо.

Според Георги Шопов, собственик на голяма строителна фирма и председател на Асоциацията на строителните предприемачи в България,

това е възможно най-скъпото строителство

“Правят се огромни изкопи, плаща се голяма такса за депониране на изкопаното, трябва да се прави укрепване, хидроизолация и т.н. И ако успееш да продадеш подземните гаражи на нула, се радваш, защото може и на загуба да си”, каза той.

За едно средностатистическо паркомясто са достатъчни 12,50 кв. м, докато за един гараж са нужни поне 18 кв. м полезна площ, още някой и друг квадратен метър за ограничаващите зидове и по-голямо маневрено пространство. От друга страна, самият юридически статут на паркоместата у нас не е изчистен. От гледна точка на закона това са идеални части от дворно място и ако в проекта не е бил изрично обособен надземен паркинг, от който да се продават идеални части, нещата стават щекотливи.

Нотариусите са категорични, че ако нямаш имот в сградата, няма как да купиш самостоятелно паркомясто в двора. Такава вратичка в закона съществуваше само между 2001 и 2005 г., но всички, които успяха да купят такива паркоместа тогава, сега не могат да ги продадат на друг освен на съсобственик в сградата. (24часа)

Други от От страната и света

Румен Христов: Държим Борисов да е премиер. Когато трябва животоспасяваща операция, се търсят най-добрите

„Не знам на този етап дали ще се обсъжда Атанас Атанасов да бъде председател на парламента. Но въпросът за председателското място на НС беше обсъждан преди

"Продължаваме промяната" иска срещата с ГЕРБ да е пред медиите

Дължали на хората да се спре влиянието на Пеевски върху институциите Среща пред медиите, на която да обсъдят с ГЕРБ как да се спре "влиянието на Пеевски върху институциите"

Асен Василев: В писмото от ГЕРБ няма нищо за издигане на ген. Атанасов за шеф на парламента

Снощи получихме писмото от ГЕРБ. В писмото няма нищо за издигане на ген. Атанас Атанасов за председател на парламента, и според мен някой спекулира с това

Загубил приятели на пътя IT специалист помага без пари на 1300 шофьори да карат умно

Виктор Георгиев от 6 години развива инициативата си "Аз на пътя - научи ме да шофирам" Желаещите ползват лична кола,но минават по специален маршрут Няколко трагедии на негови близки приятели

Лъчезар Борисов: Част от партиите се страхуват да управляват заради изискването за 3%-ия дефицит

Дупката в бюджета е 13 млрд, изчислиха от Министерството на финансите, а с натрупване може да достигне 18 млрд. "Със сигурност изключително трудно се преодолява подобен дефицит"

>