Любомир Дацов: Служебните правителства осигуряват на бизнеса необходимата глътка въздух
Те нямат време за тормоз и дават свобода, която е ключ към просперитета
- Г-н Дацов, сякаш нестабилните и служебните правителства се отразяват доста добре на икономиката, противно на всички прогнози.
- С изключение на едно служебно правителство, всички останали осигуряват добавена стойност за икономиката, защото са с краткосрочен хоризонт и поради тази причина нямат време да правят обичайните глупости и да тормозят бизнеса. От тази гледна точка свободата за фирмите се отразява много положително. Но тук има още един нюанс. Ако направим ретроспекция за последните три години, добрите резултати са по-скоро следствие от работата на служебните кабинети, а не на редовните, колкото и странно да звучи това в нашия случай.
- Защо, на какво се дължи този феномен?
- Те осигуряват тази необходима глътка въздух на бизнеса и по-добрите резултати в икономиката. Винаги е било така. От една страна, те имат къс хоризонт, тоест по условие не би трябвало да изпълняват някакви стратегически цели. От друга, редовните на теория би трябвало да имат по-стратегически подход, но това невинаги е така, защото понякога хоризонтът им на практика е отчайващо къс. По-зле е дори от този на служебните правителства. С други думи, при нас често всичко е обърнато с главата надолу.
- Наскоро излязоха данни, че българите пътуват рекордно в чужбина, което е много добър атестат за развитието на икономиката.
- Това е един от индикаторите, че хората имат по-добра материална стабилност и богатството им расте. Броят на пътуванията навсякъде се отчита като показател за подобряване на жизнения стандарт, защото пътуванията не са някаква абсолютна необходимост. По-скоро се смятат за лукс в известен смисъл. Причината е, че когато се увеличава броят на хората, които имат достъп до повече почивки в чужбина, тогава хората надграждат и икономиката се развива.
- Същевременно тези дни излязоха и данни, че 30% от българите са в риск от бедност и по този показател сме заедно с Румъния. Задълбочих се в изследването и се оказа, че това са или самотни родители, които са безработни, или ако се разгледа етническата принадлежност, голяма част са роми и хора от турския етнос.
- България не е нещо по-различно от останалите страни в ЕС. За съжаление, подобни данни много често се използват най-вече от синдикатите, за да се докаже една или друга необходимост от отпускане на средства. Факт е, че това са хора с нисък образователен ценз и ниско образователно поведение. Тоест те много често нямат основна базисна култура за предпазване от нежелани бременности и семейно планиране. С други думи, всичко онова, до което имат достъп хората с добро образование. Разбира се, не бива да подценяваме този факт, но за да намалим този риск от бедност, е необходимо да подобрим здравеопазването и образованието, а не да измисляме от глупави по-глупави политики. За всички вече би трябвало да е ясно, че популизмът не работи, но за съжаление у нас, а и в някои страни от ЕС той е във възход.
- В ЕС все още като че ли се борят двете тенденции?
- Ще отговоря така – всички знаем колко вредни са фейк новини, но ако се вгледаме, ще видим, че част от тях идват именно от представители на някои от правителствата. Това е една директна пропаганда - промиване на мозъци чрез многократно повтаряне.
- Какво имате предвид?
- Забележете колко подозрително терминът „война" се въвежда в съзнанието. Това все още се посреща негативно, но в един момент ще стане приемливо заради многократните повторения и обществото няма да реагира толкова отрицателно, колкото сега. Това са стари трикове, които се използват още от времето на Римската империя. Тогава е установено, че когато трябва да се прокара дадена непопулярна операция, най-доброто решение е промиването на мозъци.
- Защо смятате, че помощите за тези 30% хора в риск от бедност не са адекватни?
- От една страна, те нямат много варианти, а от друга - държавата няма инструмент, с който да подпомогне наистина крайно нуждаещите се. Затова се върви по най-малкото съпротивление, като непрекъснато се генерират помощи на калпак. Тоест там попадат и мнозина, които не са в крайна нужда, докато в развитите страни тези политики са адресирани наистина към действителните нужди.
- Мнозина обвиняват нестабилните управления за провала с приемането на еврото?
- За еврото никога не е имало шанс. Провалът на Асен Василев бе провал на държавата. От самото начало бе ясно, че с тази политика няма да влезем в еврозоната. Честно казано, такъв звучен шамар не съм виждал от 1996 г. насам, когато катастрофата в икономиката буквално отвя един премиер да преподава в Пловдив. Василев имаше свои фантазии, че може да съществува друг тип икономика, но се сблъска с реалността и това, което се случи, бе закономерност. В случая поредното служебно правителство няма никаква вина.
Дори сега с идването на служебния кабинет ситуацията в приходната част на бюджета започва да се стабилизира.
- Според Вас на какво може да се дължи това?
- Допускам, че може би е заради залавянето на тази група в митницата. Веднага правя уточнението, че не съм наясно с казуса - дали е имало схема, дали не е имало, наблюдавам само цифрите и забелязвам, че откакто бе арестувана шефката на митниците Петя Банкова и бяха повдигнати обвинения на главния секретар Живко Коцев, сякаш някои хора се уплашиха и не провеждат „операциите" си в същия обем. Затова предполагам, че ще видим много по-добри приходи сега в сравнение с тези, когато Василев бе министър.
- Тоест следите само числата в бюджета?
- Точно така, това е сблъсък на цифри, няма нужда някой да ти обяснява.
- Заради нестабилни правителства ли се провалихме с Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ)?
- Това е потвърждение, че много хора не знаят накъде отиват. У нас обикновено е така - в момент, в който имаш нещо по-комплексно от това да издълбаеш една дупка и да я зариеш, всичко замира. Ако погледнем конвергентния доклад, за мен бе ясно, че с политиката, водена от последното редовно правителство, няма да покрием критериите за еврозоната. Неслучайно и гуверньорът на БНБ заяви, че никой не е имал политическа воля да влезем там. Същото стана и с ПВУ. В момента, в който трябва да направим нещо по-сложно, се оказва, че нямаме капацитет.
Забележете, в конвергентния доклад бе отбелязано, че България няма административен капацитет да прави бюджет, да планира бюджет и да го изпълнява. Аз лично такава забележка не помня някога да е имало, защото Министерството на финансите винаги е било най-доброто и капацитетно ведомство. Така че, ако за него вече има такива забележки, дори не ми се мисли какво се случва с другите ведомства. И Ви уверявам, че никой не си и помисля, че това може да е вина на служебното правителство. За да се скърши така една администрация, се искат много усилия и дълъг период от време.
- А за Шенген?
- Западните страни са благосклонни към нас – те искат да ни приемат в сухопътния Шенген, въпреки че единият брат Галев бе влязъл в страната неизвестно как и тук го погребаха. Въпреки че Евелин Банев-Брендо застана пред вратата на Централния затвор и някои още се чудят как е проникнал в страната. При това положение да се говори, че пазим границата... някой в ЕС трябва наистина да е малоумен, за да ни повярва. Забележете през това време с какво се занимават в МВР - чудят се как да изнудват шофьорите по пътищата – дали ще е с ограничението до 140 км по магистралите, дали ще е с криенето по храстите, за да продължава корупцията. Защо се прави всичко това, вместо да застанат там, където наистина е опасно и да помислят как да предотвратят местата с най-много катастрофи? Започвам да мисля, че за тях най-важното е да има репресии, а не свобода. Затова провалът в тази сфера сякаш е програмиран. И обратно, колкото повече служебни правителства има и следователно повече свобода за бизнеса, толкова по-добре ще се представя икономиката.