Всяка трета кола ще е китайска, светът опитва да ги спре с високи данъци

04.07.2024 10:21
Заради субсидиите, които Китай дава на автомобилните си производители, техните модели, основно електрически, завземат все по-голям пазарен дял в световните продажби. СНИМКА: РОЙТЕРС

Европа, САЩ, Канада и Турция вече обявиха нови търговски мерки срещу вноса

Китайските автомобили ще настъпват все повече и до 2030 г. всяка трета кола ще е от азиатската държава. Това прогнозира консултантската компания “Аликс партнърс”. В Европа това щяло да е за сметка на по-малко продажби от европейските, японските и корейските марки.

Причината е, че разходите за производството на електромобил в Китай са с една трета по-ниски, отколкото в Европа. Освен това

Пекин дава щедри субсидии

на автомобилните си компании, което им позволява да продават на по-ниски цени.

Германските производители също усещат конкуренцията на китайските автомобилостроители. Редица компании през последните години са насочили вниманието си към производството на коли на ток, макар ръстът в търсенето да се забавя. Пазарният дял на електромобилите в Европа обаче ще се вдигне от 20 до 45 процента през 2030 г., прогнозират още от “Аликс партнърс”.

Китайското автонашествие, подкрепено от субсидиите, е причината останалият свят да се опитва да го спре с по-високо облагане.

На 4 юли ЕК се очаква да вземе решение за вдигане на митата. Предвижда се

да бъдат въведени временни мита до 37,6%

върху китайски марки като BYD, Geely и SAIC, както и върху модели, произведени в Китай от Tesla, BMW и други западни автомобилни производители. През октомври ще има ново гласуване дали мярката да стане постоянна.

В същото време обаче вече има колебание, защото Пекин заплашва с мащабни ответни мерки, предава Ройтерс.

Германия, чийто автомобилен сектор реализира една трета от продажбите си миналата година в Китай, иска да блокира митата според правителствен източник, докато Франция е сред най-твърдите поддръжници. Германските производители искат споразумение с Пекин и твърдят, че митата са грешен подход, като негативните ефекти надвишават ползите. Повишаването на цените за потребителите подкопава целта на ЕС за въглеродна неутралност до 2050 г., твърдят те.

Повечето държави от ЕС обаче все още претеглят плюсовете и минусите

на ескалиращия търговски спор според неофициално проучване на Ройтерс. От испанското икономическо министерство твърдят, че Европа трябва да се защити, ако компаниите са ощетени и не могат да се конкурират при равни условия.

Според официални и правителствени източници Чехия, Гърция, Ирландия и Полша все още обсъждат въпроса, докато Белгия има служебно правителство, а Нидерландия едва тази седмица състави ново.

Хосук Лий-Макияма - директор на Европейския център за международна политическа икономика, коментира, че ясни мнозинства все още няма.

Налагането на допълнителни мита ще бъде блокирано, ако квалифицирано мнозинство от поне 15 страни, представляващи 65% от населението на ЕС, гласува срещу тях. Франция, Италия и Испания, които заедно имат 40% от населението, са заявили, че ще подкрепят митата.

Не само Европа се кани да облага с повече китайските коли. Турция ще въведе солидна такса върху вноса в началото на юли независимо от вида на задвижването - чисто електрически, хибриди, бензинови или дизелови. Доплащането ще е не по-малко от 40 процента. Това означава по-високи цени с не по-малко от 6500 евро.

Канада също планира да затегне условията за внос на китайски автомобили с нови мита. Според статистическите данни на Канада произведени в Китай електрически автомобили за 2,2 млрд. долара са били внесени през миналата година. Ръстът е колосален, защото през 2022 г. стойността им е била едва 100 милиона. Броят на автомобилите е нараснал повече от пет пъти, което е силно повлияно от доставките на Tesla от завода в Шанхай.

САЩ също подготвят нови търговски мерки. В момента китайските електрически автомобили се облагат с мито от 25%. Подготвя се

четирикратно увеличение, което означава 100% мито

Новите мерки могат да забавят вноса в краткосрочен план, но също така ще ускорят пренасянето на производство на китайски автомобили и компоненти в Европа, посочва експертът в сектора Фабиан Пионтек.

Други от От страната и света

Шофьори и ватмани с над 2000 лв. заплата, с бонусите минава 4000 лв. (Обзор)

Блокираха столицата с искане за 400 лв. увеличение от 1 април Общината: Само около 100 лв. можем да дадем,ако не помогне държавата Над 2000 лв. е основната заплата на работещите в столичния градски

Вече няма да затварят детските градини в София през лятото (Обзор)

Студенти ще карат стаж в тях, за да може персоналът да почива Детските градини в София няма да затварят за един месец през лятото, както обичайно се случва всяка година

Намериха паспорт на българин край микробуса, който падна в Дунав - мислят, че е на шофьора (Снимки)

Паспорт на 53-годишен българин с инициали Ю. Х. Б. е намерен на мястото на инцидента с товарния микробус, който падна в река Дунав в румънския окръг Мехединц

Митов: Не се месих за Боянските сараи, МВР действа адекватно и с разбиране (Обзор)

Обмислят ПОС терминали в патрулките, а ако нарушителят не плати на пътя, спират колата му от движение Полицейските служители са реагирали на два сигнала

Унгария забрани обществените прояви на ЛГБТ+ общността

Унгария прие поправка в конституцията, която позволява на правителството да забранява публични прояви на ЛГБТ+ общности, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА

>