Френски съд: Морис Равел е единственият автор на „Болеро“

29.06.2024 12:22

Морис Равел е единственият автор на „Болеро" и произведението няма съавтори, постанови съд във Франция, съобщава АФП, цитирана от БТА.

В петък френският съд се произнесе по дело на наследниците на Морис Равел и тези на руския художник и сценограф Александър Беноа, в което те пледираха за съавторство на руснака в прочутото произведение „Болеро" и искаха удължаване на срока на авторските права върху него.

Съдът в Нантер, близо до Париж, „отхвърли претенциите на носителите на правата на Морис Равел и Александър Беноа по отношение на „Болеро" - едно от най-изпълняваните и излъчвани произведения в света", се казва в изявление на съда. Поради това произведението „остава обществено достояние", т. е. с безплатно право на ползване, се допълва в него.

Що се отнася до хипотезата, за участието на г-н Беноа в композирането на музиката, съдът установи, че „предоставените документи не доказват, че той е съавтор на балета".

Тезата на друг съавтор на балета, хореографката Бронислава Нижинска, също е отхвърлена с решението, тъй като артистката „никога не е фигурирала в документацията на „Болеро" като съавтор".

„Това е много добре обосновано решение, в което се разглеждат всички забележки, представени на вниманието на съда, и което утвърждава реномето на Sacem (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique) както по отношение на подхода, така и по отношение на защитата на интересите на нейните членове", заяви адвокат на Sacem, организацията, която управлява и събира авторски права във Франция.

„Анализираме решението спокойно, преди да отговорим на пресата", каза пред АФП Жил Веркен, адвокат на наследниците на Равел.

Решението гарантира, че на този етап „Болеро" остава обществено достояние, както е от 2016 г. насам. Ако Sacem беше признала Александър Беноа за съавтор, това щеше да доведе до удължаване на защитата на произведението до 1 май 2039 г., тъй като г-н Беноа е починал през 1960 г.

Във Франция авторското право върху музикална композиция продължава през целия живот на нейния автор и през следващите седемдесет години. След това то става обществено достояние и може да се използва свободно.

Композицията „Болеро" бе защитена в продължение на седемдесет и осем години и четири месеца, тъй като законът предвижда удължаване на срока, за да се компенсират френските творци за загубата на приходи по време на двете световни войни, което удължи защитата до 1 май 2016 г., след което произведението вече е със свободен достъп.

Други от Възход и падение

Жени, преживели насилие, не са само жертва, а вдъхновение - голи женски тела през обектива на Елина Кешишева го доказват

Българката, която от години живее във Франция, отново с изложба у нас Жени, претърпели насилие, застават пред обектива на световноизвестната фотографка Елина Кешишева, за да покажат, че не са жертви

След Лас Вегас - готви се, Пловдив! Йорданка Христова е в страхотна форма

Легендарната певица празнува 60-годишнината си на сцена в Античния театър на 12 август Чувствам се в страхотна форма за среща с моята публика и нямам търпение да представя в Пловдив както големите си

Фронтменът на Five Finger Death Punch вилня по сцената в София с паузи за инжекции в гръбнака

Five Finger Death Punch (FFDP) за трети път показаха, че са една от най-любимите банди на българските фенове в последните години. Във вторник вечерта американците препълниха столичния Колодрум в

Дъщерята на Коцето - отличничка на матурите за 7-и клас

“На тати гордостта” - така попфолк изпълнителят Константин се похвали с успеха на дъщеря си Мариана на Националното външно оценяване в 7-и клас. Той публикува снимка в инстаграм профила си

Фотографката Пламена Милева и изкуството на подводните приказки

За моята Космическа медуза на пълнолуние всички казваха: "Това не може да се случи". Спечелих специална награда в Израел Без малко щяхме да удавим любимия ми модел Джесика Аристи

>