Защо местата за багаж в самолета все не достигат?

29.06.2024 12:02 Иван Тодоров
Самолет СНИМКА: Pixabay

Пътниците качват повече от капацитета на отделенията над седалките и започват проблеми

Летенето отдавна не е лукс. Напротив – често е доста по-евтин транспорт от колата, а даже и от влака, дори на разстояния от 500-600 км. Все повече от пасажерите в самолетите в Европа пътуват за кратко – за уикенда или по работа, и носят само ръчен багаж. Десетки хиляди българи работят в Западна Европа, а семействата им са в България и често пътуват, и също носят само ръчен багаж.

Отрано купените билети за нискотарифните авиокомпании може да са

по-евтини от плащането за чекиран багаж

Това кара пътниците да носят максимално допустимия ръчен багаж.

В повечето случаи и нискотарифните, и другите превозвачи разрешават на борда да се качи багаж с размери около 55-40-20 см и с тегло 10 кг. и една ръчна чанта с размери до 40 x 20 x 25 см.

При други нискотарифни превозвачи ръчният багаж е с размери 40 x 30 x 20 см, като може да се носят палто, одеяло, нещо за четене и стоки, закупени на летището след проверката за сигурност. И за ръчен багаж с колелца с размери 55 x 40 x 23 см. се доплаща. При повечето нискотарифни авиокомпании може да се заплаща за втори ръчен багаж.

При превозвачи, които не са нискотарифни, размерите на допустимия ръчен багаж са 55x40x23 см, а теглото е 8 кг. При бизнес класата може да се носят два ръчни багажа. За почти всички авиокомпании е допустимо да се носи малка ръчна чанта, като за критерий се използва средноголяма дамска чанта.

Проблемът с повечето авиокомпании, които не са нискотарифни, е, че при чекирането и при влизането в самолета липсва стриктен контрол за ръчния багаж. Като резултат при над 90% пълен полет в пътническия салон се внася осезаемо повече ръчен багаж, отколкото може да се побере в багажните отделения.

При нискотарифните компании доста по-стриктно се следи за ограниченията, но пък там често се доплаща за допълнителен ръчен багаж.

Резултатът е, че във все повече полети възникват разпри за багажа. Да, над седалките - на багажните отделения – са сложени номерата на съответните места, но това не дава право да се ползват само от пътниците, седящи на тези места. Често се стига до

сваляне на багаж и кавги

Още по-често багажът се разнася из целия самолет, докато му се намери място. Това предизвиква сериозни затруднения при слизането на пътниците.

Все повече пасажери от икономична класа се изхитряват и още при качването си на самолета оставят багажа си в отделенията на бизнес класата. И стриктно погледнато – забрана няма. Често пътниците от бизнес класата свалят този багаж и слагат своя – следват разпри и забутване на багажа на неизвестно място в самолета.

Да, има изход от тези неуредици – всеки може да сложи багаж под седалката пред себе си, стига да не седи до авариен изход. Но при малките разстояния между редовете, ако сложите отпред по-голям ръчен багаж, трябва да стоите със свити крака през целия полет. Което, освен че е крайно неудобно, е и опасно за по-възрастни хора. Това е несправедливо наказание за пътник, който е спазил всички изисквания за ръчния си багаж.

За да си гарантират безпрепятствено поставяне на багажа в багажните отделения, много пътници висят понякога повече от час пред входовете за допускане към самолета, за да са сред по-първите влезли. Това е огромен разход на напразни усилия, които може да се спестят при добра организация и наличие на достатъчно място за багаж. Освен това, ако седнете първи и сте по-напред и близо до пътеката, покрай вас ще се извървят твърде много хора, което си е чудесен шанс да ви се лепне някой вирус.

Едната възможност, практикувана само от няколко авиокомпании, е всеки пътник да може да слага багаж само в определеното за неговото място багажно отделение над седалката. Проблемът е, че тези отделения не се използват пълноценно.

Второ възможно решение е да има стриктен контрол за размера и броя на разрешения ръчен багаж. Интересното е, че нискотарифните авиокомпании първи осъзнаха, че няма друг начин да се поддържа ред в самолета. Но правила има, няма организиран контрол на персонала за спазването им.

“Боинг” още през 2015 г. направи голяма стъпка в разрешаването на проблема под формата на новите Space Bins, които побират 50% повече багаж. Все повече от новите модели самолети предлагат тази възможност. Това би било трайно решение, стига авиокомпаниите да не разрешават да се внася 50% по-голям багаж.

Други от Анализи

Защо Русия изпрати тези украински деца в Северна Корея

Неотдавна стана ясно, че Русия е изпратила украински деца на лагер в Северна Корея. Това е "военно престъпление", казва активистката Катерина Рашевска. Каква е целта на Кремъл

"Алфа рисърч": ГЕРБ и ПП-ДБ водят при нови избори

Недоволството срещу управлението отнема малко над 4 пункта от електоралната подкрепа за ГЕРБ. За момента партията на Бойко Борисов запазва първо място с 21

Правителството падна. И ко прайм ся?

Протестът постави такива искания, които не могат да се постигнат и след 10 години Понеже политическата каша е пълна и гореща, да споделя нещо поне по ясните и най-важното разбираеми проблеми след

Преди 2 г. на тази дата: Парламентът не се разпуска дори ако не излъчи кабинет

“Парламентът не се разпуска, дори да не излъчи кабинет, нов закон възпира служебната власт.” Под това заглавие на 16 декември 2023 г. “24 часа” съобщава за промените в конституцията

Борисов и Пеевски умно прескочиха зимата

Реалистичен анализ на текущата революция Правителството падна и народът пак победи, но като гледам как ликуват лидерите на ПП-ДБ, страх ме е пак да не останат с пръст в устата

>