Студентът ще работи още след II курс - бизнесът иска можещ висшист още на старта му (Обзор, видео)
- Форум на “24 часа” събра академичен елит и водещи работодатели
- Плащат осигуровките на ученици, включени в обучение в работа
- За 10 г. намаляват студентите в социалните и техническите науки, увеличават се в педагогика и медицина
Как българското висше образование и бизнесът да гарантират на студентите добра кариера, а работодателите да получат подготвени кадри.
Тази кауза, от която всички печелят, бе тема на форума, организиран от “24 часа” в столичния хотел “Хилтън”, с участието на българския еврокомисар Илиана Иванова, образователния министър проф. Галин Цоков, ректори и водещи работодатели.
Близо 2/3 от бизнеса констатират, че завършилите студенти нямат опит, заяви Георги Стойчев от екипа, който изготвя рейтинга на висшите училища у нас.
Затова и компании създават креативни и иновативни стажантски програми, за да открият и насърчат таланти. (Виж долу.)
Още тази есен образователното министерство прави второ издание на проекта “Студентски практики” с важен модул за - въвеждане на дуалното обучение във висшето образование. Така практическото обучение ще се включи в бакалавърски и магистърски програми още от втори курс.
Партньори на форума “Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес” са “Кауфланд”, Пощенска банка, “Трейс”, “Асарел-Медет” и “Хидрострой” с подкрепата на КРИБ.
Проекта “Студентски практики - 2” ще предоставя
качествена професионална подготовка на студенти в реални работни условия
Това е един от най-успешните европейски проекти в образователната система, който пряко свързва хиляди студенти с техните работодатели. Когато обучението е насочено към практиката, има много по-качествено формиране на професионални компетентности, каза министър Цоков. И обясни, че след втори курс студентите ще имат възможност да получават конкретни умения в работна среда, а в университета ще доразвиват основните си знания, като целта е да се изградят като специалисти още докато учат.
Наесен стартира и българо-швейцарският проект “Дoмино 2” за дуалното образование в професионалните училища. Успешен е и проектът “Ученически практики”, който предоставя практическо обучение в реална работна среда.
През тази година МОН покрива и разходите за социални и здравни осигуровки на ученици, които са включени в работа. Бизнесът е освободен от този ангажимент и може да дава по-големи заплати за тези ученици, уточни проф. Цоков.
Образованието е кауза на медийната ни платформа и присъствието ви днес като партньори потвърждава вашата убеденост в ефективността на “24 часа” - според института Ройтерс това е най-авторитетната медия в България: сайтът “24 часа” месечно се чете от 3 милиона души, а вестникът е безспорен лидер в печата, каза при откриването на форума издателят Венелина Гочева. Тя бе категорична, че стажантските програма са ценни за бизнеса, а обучените кадри са най-ценният актив на всяка фирма.
Българското образование става по-добро и това се вижда от всички индикатори, които измерват неговото качество пред последните години.
Делът на висшистите, които остават у нас, нараства с 10 пункта до 85%, което е средно ниво за ЕС, каза Георги Стойчев.
“Проблемът е, че имаме все по-добри индикатори за една все по-малка група от хора. Ниската раждаемост оказва огромен натиск на образованието и бизнеса. Все по-често чуваме: “Няма хора”. С това бизнесът и образованието
губят властта да селектират,
а тази възможност за селектиране е в кандидатстващия. Това се отразява на качеството”, каза Стойчев.
Той показа данни, според които за последните 10 г. спад има в броя студенти в социалните, стопанските и техническите науки. Единствените две области където има увеличение на студентите, са “Педагогика” и “Здравеопазване”. (Виж графиките.)
Няма да се уморя да казвам, че истинската битка на 21-и век ще бъде битката за квалифициран човешки потенциал, каза ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев.
Ключово според него е
да се направи по-пряка връзката между университетите и училищата
Двете системи са започнали да се реформират, без да се търси логическата и последователната връзка между тях.
Трябва да се компенсира дефицитът от специалисти в определени области”, каза проф. Вълчев. И даде пример със сферата на природните науки, която трябва да се насити с качествени учители. Ректорът увери, че вече са започнали разговори с природонаучния факултет към университета и очакват в скоро бъдеще да има конкретни резултати.
“Смея да твърдя, че в почти всички висши училища се дава много добро образование. Ключово е да успеем да превърнем проектното финансира през политиката на ЕС в устойчиви политика на национално ниво”, каза той.
Младите трябва да бъдат мотивирани по различен начин. Трябва цялостно обществено усилие както от гражданите, така и от медиите. “24 часа” е една от водещите медии, които са превърнали образованието в приоритет. Трябва да извадим на преден план добрите примери, да разказваме за успешните млади хора, категоричен бе ректорът на Софийския университет.
Повечето студенти започват работа II-III курс и не по специалността си, защото получавали много пари. С института INSAIT и помощта на бизнеса показахме как можем да окажем този натиск от улицата върху студентите - с по-високи стипендии. 2000 лв. месечна стипендия е нещо различно. Такъв тип неща трябва да помислим и да ги превърнем в устойчиви политики в бъдеще и успехите няма да закъснеят, каза още той.
Висшето образование освен конкретни професионални специализирани знания трябва да създава личности, които са отворени към социалните програми на обществата. Които действително живеят и милеят за развитието на народа, защото ще създадем иначе социални аутисти, посочи проф. Вълчев.
Ивета Георгиева, отдел “Човешки ресурси” на Kaufland: Превръщаме ученици и студенти в професионалисти на бъдещето!
Kaufland превръща ученици и студенти в професионалисти на бъдещето! По този път успешно върви най-големият частен работодател в страната. Идеята им е да предоставят възможност за работа на младите без опит в сферата. “Участваме в различни кариерни форуми на университетите по всевъзможни начини. Към момента имаме 6 програми за старт в кариерата, две от тях са за ученици”, обясни Георгиева по време на форума, организиран от “24 часа”. Тя разказа за всички програми и стажове, които компанията предлага за развитие на учащите.
“Практиката ни е да им предоставяме възможност да се докоснат до реалната работна среда”, обясни Георгиева. Един от най-успешните им проекти е в партньорство с УНСС, стартирал миналата година. Това е бизнес академия, чрез която студентите получават реален шанс за реализация в компанията. Поради успеха от първия сезон, в момента тече втори, а някои от участниците вече били поканени за работа.
Йорданка Костова, директор "Управление на таланти и Работодателски бранд" в Пощенска банка: Банките са море от професии, а младите могат да се развиват в различни сфери
Пощенска банка е новатор в много от тенденциите, които се налагат на пазара в посока привличане и обучение на млади хора. Бъдещето и сегашното поколение прекарват страшно много време на екран, учат бързо, а предпочитаният елемент на обучение е аудио и видео. Има виждане, че банката е доста консервативно място за работа, и се опитваме да разчупим това клише. В днешно време банката е море от професии и един млад човек може да се развива в доста сфери. Фокусът ни е да покажем, че сме гъвкави и искаме да отговорим на всички нужди.
Пощенска банка има кариерен сайт. Разчупваме подходите и имаме иновативен инстаграм канал за бързо и лесно кандидатстване за работа. Създадохме чатбот, който да насочва младите хора и стажантите. Стартирахме и внедряването на изкуствения интелект и сме първата и единствената банка, която използва VR Onbodrding, VR и AR технологии. Всяка година имаме 170 стажанти, голям процент успяваме да задържим.
Летисия Софрониева, която работи в “Трейс Груп Холд” АД след успешен стаж: Щастлива и мотивирана, уча това, което работя
Школа, която я е срещнала с трудности, но и я е научила на много. Така Летисия Софрониева определи “Трейс Груп Холд” АД. Младата дама е все още студентка, но след успешен стаж в строителната компания вече е назначена на пълен работен ден.
Тя каза, че е щастлива, защото учи това, което работи. Дължи го на стажантските програми на “Трейс Груп Холд” АД, които са ѝ позволили да се реализира. Още като стажантка тя е получила атрактивно заплащане и гъвкаво работно време, съобразено със студентските ѝ задължения. Научили я да взема решения, управлява ежедневието си, да отстоява себе си и свободно да заявява това, което мисли. “Това е начинът да станеш видим, предприемчив и мотивиран”, категорична е тя. Определя стажовете в “Трейс Груп Холд” като предизвикателни, тъй като те са свързани с работа по инфраструктурни проекти в България, Сърбия и Румъния - изграждане на столичното метро, автомагистрала в Румъния, модернизация за жп транспорт и др.
Летисия не е единственият успешен пример за стажант, останал на работа в компанията - 20% от студентите остават да се развиват там дългосрочно.
"24 часа" с каталог за стажантски програми
"24 часа" стартира нов дигитален продукт - национален каталог на стажантските програми.
Той е част от проекта "Точният човек" на "24 часа", насочен към HR специалистите и към студентите, които си търсят подходящ стаж/работа.
Каталогът ще предлага две опции за търсене - за конкретни стажантски позиции и за цялостни стажантски програми. Всяка от двете категории има подкатегории за следващите сектори, за които се предлагат стажове. В следващата подкатегория са представени фирмите и техните предложения. След избор на фирма и респективно на конкретен етап или програма се появява изскачащ прозорец. Той предоставя контакти за компанията и повече информация за стажа или програмата. Полето "Разгледай цялата информация" съдържа линк, който води към статията.
Регистърът е дигитален, но също така подходящ и за разпечатване в принт формат, когато е необходимо. Данните за стажове и свободни позиции ще постъпват в "24 часа" от работодателите. Студентите ще имат свободен достъп до регистъра и при намиране на подходяща позиция ще могат да кандидатстват за нея.
Карина от 10-и клас: Не сме мотивирани да даваме 100% в ученето. Нека има тестове за кариера
Няма смисъл да даваме 100% от себе си, когато знаем, че ще успеем да завършим дори само с 60%. Това каза Карина Великова, ученичка в столичното 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов”, по време на форума и цялата зала я аплодира. Тя е в 10-и клас и е амбицирана да завърши висше образование. Карина посочи два проблема свързани с нейното поколение: демотивацията и неориентираността. Съучениците ѝ виждали, че могат да завършат и без да наблягат много над учебниците. А това ги учело, че може да се минава по-лесно, значи няма смисъл да се стараят прекалено.
“Поколението ни е объркано, не знаем какво искаме да правим с живота си”, изтъкна още тя. И предложи на академичния елит да помисли за въвеждането на тестове, които да помогнат за кариерно ориентиране. По нейно мнение е важно за учениците да разберат в коя наука имат потенциал.
Повече чужди студенти? Трябват общи усилия на 3 министерства
Да има държавна политика и по-малко бумащина, поискаха ректорите
Тъй като бизнесът изпитва все по-голям глад за кадри с добро образование, изходът е във включването във висшето образование на по-голям процент от етническите малцинства и привличането на повече чуждестранни студенти. Това бе един от изводите на форума “Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес”.
България е нетен донор на студенти, а около 8% от студентите са чужденци, но трябва да гоним поне 12%. Сега привличаме почти ексклузивно студенти от Европа, а трябва да обърнем внимание и да привлечем такива от останалите региони, каза Георги Стойчев от екипа, който изготвя Рейтинговата система на висшите училища.
Основната причина, която спира университетите у нас да привличат чуждестранни студенти, са административните пречки, с които се налага да се сблъскват постоянно висшите ни заведения.
“Ако успеем да ги премахнем, имаме огромен потенциал, имаме контактите, нагласите и действително можем да се справим”, обясни ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев. Даде и формулата - цялостна политика, обединяваща усилията на три министерства - външното, МВР и образователното.
Искаме да привлечем още чуждестранни студенти. Сега това става единствено с наши усилия, при много административни тежести. Необходима е държавна помощ, каза ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров. Миналата седмица той е бил в Китай и са сключили споразумение за обучението на 240 китайски студенти всяка година. Преди година пък е бил в Узбекистан и там са гледали резервирано, защото е нямало представител на външното министерство.
Според помощник-ректора на Висшето военноморско училище Трайко Стойков, от една страна, е редно да се следват световните стандарти за качествено образование, а от друга, да се насърчават студентите към придобиването на допълнителни сертификати. Тези за морските специалности се обновяват на всеки 3 г. Така до 3-и курс учениците му вече намирали реализация в световни фирми, чийто капитал се оценява на милиарди левове.