Студентът ще работи още след II курс - бизнесът иска можещ висшист още на старта му (Обзор, видео)

27.06.2024 23:10
Форумът на “24 часа” събра академичен елит и водещи работодатели. СНИМКИ И ВИДЕО: РУМЯНА ТОНЕВА, ГЕОРГИ ПАЛЕЙКОВ, ГЕОРГИ КЮРПАНОВ и ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
Българският еврокомисар Илиана Иванова
Проф. Галин Цоков, проф. Георги Вълчев и Георги Стойчев (от ляво на дясно) обясниха, че е много важно да има добра връзка между бизнеса и образованието.
Издателят на “24 часа” Венелина Гочева откри форума.
В препълнената зала имаше над 200 представители на академичния елит и бизнеса.
Ивета Георгиева, отдел “Човешки ресурси” на Kaufland
Йорданка Костова, директор "Управление на таланти и Работодателски бранд" в Пощенска банка
Летисия Софрониева, която работи в “Трейс Груп Холд” АД
Карина Великова, ученичка в столичното 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов”
Ученици от столичното 119-о СУ бяха на дискусията, за да чуят какви са перспективите на образованието у нас и връзката му с бизнеса.
РЕКТОРЪТ НА УНСС ПРОФ. ДИМИТЪР ДИМИТРОВ
Проф. Сава Димитров, ректор на Националната музикална академия, проф. Сеня Терзиева, ректор на Химикотехнологичния и металургичен университет, и Антонио Дачовски, председател на студентския съвет на музикалната академия

Как българското висше образование и бизнесът да гарантират на студентите добра кариера, а работодателите да получат подготвени кадри.

Тази кауза, от която всички печелят, бе тема на форума, организиран от “24 часа” в столичния хотел “Хилтън”, с участието на българския еврокомисар Илиана Иванова, образователния министър проф. Галин Цоков, ректори и водещи работодатели.

Близо 2/3 от бизнеса констатират, че завършилите студенти нямат опит, заяви Георги Стойчев от екипа, който изготвя рейтинга на висшите училища у нас.

Затова и компании създават креативни и иновативни стажантски програми, за да открият и насърчат таланти. (Виж долу.)

Още тази есен образователното министерство прави второ издание на проекта “Студентски практики” с важен модул за - въвеждане на дуалното обучение във висшето образование. Така практическото обучение ще се включи в бакалавърски и магистърски програми още от втори курс.

Партньори на форума “Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес” са “Кауфланд”, Пощенска банка, “Трейс”, “Асарел-Медет” и “Хидрострой” с подкрепата на КРИБ.

Проекта “Студентски практики - 2” ще предоставя

качествена професионална подготовка на студенти в реални работни условия

Това е един от най-успешните европейски проекти в образователната система, който пряко свързва хиляди студенти с техните работодатели. Когато обучението е насочено към практиката, има много по-качествено формиране на професионални компетентности, каза министър Цоков. И обясни, че след втори курс студентите ще имат възможност да получават конкретни умения в работна среда, а в университета ще доразвиват основните си знания, като целта е да се изградят като специалисти още докато учат.

Наесен стартира и българо-швейцарският проект “Дoмино 2” за дуалното образование в професионалните училища. Успешен е и проектът “Ученически практики”, който предоставя практическо обучение в реална работна среда.

През тази година МОН покрива и разходите за социални и здравни осигуровки на ученици, които са включени в работа. Бизнесът е освободен от този ангажимент и може да дава по-големи заплати за тези ученици, уточни проф. Цоков.

Образованието е кауза на медийната ни платформа и присъствието ви днес като партньори потвърждава вашата убеденост в ефективността на “24 часа” - според института Ройтерс това е най-авторитетната медия в България: сайтът “24 часа” месечно се чете от 3 милиона души, а вестникът е безспорен лидер в печата, каза при откриването на форума издателят Венелина Гочева. Тя бе категорична, че стажантските програма са ценни за бизнеса, а обучените кадри са най-ценният актив на всяка фирма.

Българското образование става по-добро и това се вижда от всички индикатори, които измерват неговото качество пред последните години.

Делът на висшистите, които остават у нас, нараства с 10 пункта до 85%, което е средно ниво за ЕС, каза Георги Стойчев.

“Проблемът е, че имаме все по-добри индикатори за една все по-малка група от хора. Ниската раждаемост оказва огромен натиск на образованието и бизнеса. Все по-често чуваме: “Няма хора”. С това бизнесът и образованието

губят властта да селектират,

а тази възможност за селектиране е в кандидатстващия. Това се отразява на качеството”, каза Стойчев.

Той показа данни, според които за последните 10 г. спад има в броя студенти в социалните, стопанските и техническите науки. Единствените две области където има увеличение на студентите, са “Педагогика” и “Здравеопазване”. (Виж графиките.)

Няма да се уморя да казвам, че истинската битка на 21-и век ще бъде битката за квалифициран човешки потенциал, каза ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев.

Ключово според него е

да се направи по-пряка връзката между университетите и училищата

Двете системи са започнали да се реформират, без да се търси логическата и последователната връзка между тях.

Трябва да се компенсира дефицитът от специалисти в определени области”, каза проф. Вълчев. И даде пример със сферата на природните науки, която трябва да се насити с качествени учители. Ректорът увери, че вече са започнали разговори с природонаучния факултет към университета и очакват в скоро бъдеще да има конкретни резултати.

“Смея да твърдя, че в почти всички висши училища се дава много добро образование. Ключово е да успеем да превърнем проектното финансира през политиката на ЕС в устойчиви политика на национално ниво”, каза той.

Младите трябва да бъдат мотивирани по различен начин. Трябва цялостно обществено усилие както от гражданите, така и от медиите. “24 часа” е една от водещите медии, които са превърнали образованието в приоритет. Трябва да извадим на преден план добрите примери, да разказваме за успешните млади хора, категоричен бе ректорът на Софийския университет.

Повечето студенти започват работа II-III курс и не по специалността си, защото получавали много пари. С института INSAIT и помощта на бизнеса показахме как можем да окажем този натиск от улицата върху студентите - с по-високи стипендии. 2000 лв. месечна стипендия е нещо различно. Такъв тип неща трябва да помислим и да ги превърнем в устойчиви политики в бъдеще и успехите няма да закъснеят, каза още той.

Висшето образование освен конкретни професионални специализирани знания трябва да създава личности, които са отворени към социалните програми на обществата. Които действително живеят и милеят за развитието на народа, защото ще създадем иначе социални аутисти, посочи проф. Вълчев.

Ивета Георгиева, отдел “Човешки ресурси” на Kaufland: Превръщаме ученици и студенти в професионалисти на бъдещето!

Kaufland превръща ученици и студенти в професионалисти на бъдещето! По този път успешно върви най-големият частен работодател в страната. Идеята им е да предоставят възможност за работа на младите без опит в сферата. “Участваме в различни кариерни форуми на университетите по всевъзможни начини. Към момента имаме 6 програми за старт в кариерата, две от тях са за ученици”, обясни Георгиева по време на форума, организиран от “24 часа”. Тя разказа за всички програми и стажове, които компанията предлага за развитие на учащите.

“Практиката ни е да им предоставяме възможност да се докоснат до реалната работна среда”, обясни Георгиева. Един от най-успешните им проекти е в партньорство с УНСС, стартирал миналата година. Това е бизнес академия, чрез която студентите получават реален шанс за реализация в компанията. Поради успеха от първия сезон, в момента тече втори, а някои от участниците вече били поканени за работа.

Йорданка Костова, директор "Управление на таланти и Работодателски бранд" в Пощенска банка: Банките са море от професии, а младите могат да се развиват в различни сфери

Пощенска банка е новатор в много от тенденциите, които се налагат на пазара в посока привличане и обучение на млади хора. Бъдещето и сегашното поколение прекарват страшно много време на екран, учат бързо, а предпочитаният елемент на обучение е аудио и видео. Има виждане, че банката е доста консервативно място за работа, и се опитваме да разчупим това клише. В днешно време банката е море от професии и един млад човек може да се развива в доста сфери. Фокусът ни е да покажем, че сме гъвкави и искаме да отговорим на всички нужди.

Пощенска банка има кариерен сайт. Разчупваме подходите и имаме иновативен инстаграм канал за бързо и лесно кандидатстване за работа. Създадохме чатбот, който да насочва младите хора и стажантите. Стартирахме и внедряването на изкуствения интелект и сме първата и единствената банка, която използва VR Onbodrding, VR и AR технологии. Всяка година имаме 170 стажанти, голям процент успяваме да задържим.

Летисия Софрониева, която работи в “Трейс Груп Холд” АД след успешен стаж: Щастлива и мотивирана, уча това, което работя

Школа, която я е срещнала с трудности, но и я е научила на много. Така Летисия Софрониева определи “Трейс Груп Холд” АД. Младата дама е все още студентка, но след успешен стаж в строителната компания вече е назначена на пълен работен ден.

Тя каза, че е щастлива, защото учи това, което работи. Дължи го на стажантските програми на “Трейс Груп Холд” АД, които са ѝ позволили да се реализира. Още като стажантка тя е получила атрактивно заплащане и гъвкаво работно време, съобразено със студентските ѝ задължения. Научили я да взема решения, управлява ежедневието си, да отстоява себе си и свободно да заявява това, което мисли. “Това е начинът да станеш видим, предприемчив и мотивиран”, категорична е тя. Определя стажовете в “Трейс Груп Холд” като предизвикателни, тъй като те са свързани с работа по инфраструктурни проекти в България, Сърбия и Румъния - изграждане на столичното метро, автомагистрала в Румъния, модернизация за жп транспорт и др.

Летисия не е единственият успешен пример за стажант, останал на работа в компанията - 20% от студентите остават да се развиват там дългосрочно.

"24 часа" с каталог за стажантски програми

"24 часа" стартира нов дигитален продукт - национален каталог на стажантските програми.

Той е част от проекта "Точният човек" на "24 часа", насочен към HR специалистите и към студентите, които си търсят подходящ стаж/работа.

Каталогът ще предлага две опции за търсене - за конкретни стажантски позиции и за цялостни стажантски програми. Всяка от двете категории има подкатегории за следващите сектори, за които се предлагат стажове. В следващата подкатегория са представени фирмите и техните предложения. След избор на фирма и респективно на конкретен етап или програма се появява изскачащ прозорец. Той предоставя контакти за компанията и повече информация за стажа или програмата. Полето "Разгледай цялата информация" съдържа линк, който води към статията.

Регистърът е дигитален, но също така подходящ и за разпечатване в принт формат, когато е необходимо. Данните за стажове и свободни позиции ще постъпват в "24 часа" от работодателите. Студентите ще имат свободен достъп до регистъра и при намиране на подходяща позиция ще могат да кандидатстват за нея.

Карина от 10-и клас: Не сме мотивирани да даваме 100% в ученето. Нека има тестове за кариера

Няма смисъл да даваме 100% от себе си, когато знаем, че ще успеем да завършим дори само с 60%. Това каза Карина Великова, ученичка в столичното 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов”, по време на форума и цялата зала я аплодира. Тя е в 10-и клас и е амбицирана да завърши висше образование. Карина посочи два проблема свързани с нейното поколение: демотивацията и неориентираността. Съучениците ѝ виждали, че могат да завършат и без да наблягат много над учебниците. А това ги учело, че може да се минава по-лесно, значи няма смисъл да се стараят прекалено.

“Поколението ни е объркано, не знаем какво искаме да правим с живота си”, изтъкна още тя. И предложи на академичния елит да помисли за въвеждането на тестове, които да помогнат за кариерно ориентиране. По нейно мнение е важно за учениците да разберат в коя наука имат потенциал.

Повече чужди студенти? Трябват общи усилия на 3 министерства

Да има държавна политика и по-малко бумащина, поискаха ректорите

Тъй като бизнесът изпитва все по-голям глад за кадри с добро образование, изходът е във включването във висшето образование на по-голям процент от етническите малцинства и привличането на повече чуждестранни студенти. Това бе един от изводите на форума “Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес”.

България е нетен донор на студенти, а около 8% от студентите са чужденци, но трябва да гоним поне 12%. Сега привличаме почти ексклузивно студенти от Европа, а трябва да обърнем внимание и да привлечем такива от останалите региони, каза Георги Стойчев от екипа, който изготвя Рейтинговата система на висшите училища.

Основната причина, която спира университетите у нас да привличат чуждестранни студенти, са административните пречки, с които се налага да се сблъскват постоянно висшите ни заведения.

“Ако успеем да ги премахнем, имаме огромен потенциал, имаме контактите, нагласите и действително можем да се справим”, обясни ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев. Даде и формулата - цялостна политика, обединяваща усилията на три министерства - външното, МВР и образователното.

Искаме да привлечем още чуждестранни студенти. Сега това става единствено с наши усилия, при много административни тежести. Необходима е държавна помощ, каза ректорът на УНСС проф. Димитър Димитров. Миналата седмица той е бил в Китай и са сключили споразумение за обучението на 240 китайски студенти всяка година. Преди година пък е бил в Узбекистан и там са гледали резервирано, защото е нямало представител на външното министерство.

Според помощник-ректора на Висшето военноморско училище Трайко Стойков, от една страна, е редно да се следват световните стандарти за качествено образование, а от друга, да се насърчават студентите към придобиването на допълнителни сертификати. Тези за морските специалности се обновяват на всеки 3 г. Така до 3-и курс учениците му вече намирали реализация в световни фирми, чийто капитал се оценява на милиарди левове.

Други от Просветни

Директорката на ЦЕРН при българския научен елит, откриват изложба за 25 г. наше участие

Докато войната разделя Израел, Палестина и Иран, центърът в Женева събира изследователите им в общи проекти Д-р Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пристигна в България

INSAIT ще представи първия изкуствен интелект на световно ниво

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) ще представи нов изкуствен интелект от последно поколение, създаден да работи на български език

За вдигане на заплатите и 3 януари - неучебен настоява учителски синдикат

"Синдикатът "Образование" направи проверка на нарастващото напрежение в сектора "Средно образование" във връзка с липса на политическа отговорност от българските депутати и риск от неприемане на

Цоков обсъди включване на обучения за пилоти на дронове в STEM кабинетите

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков се срещна с председателя на Европейската асоциация за автономен транспорт и отворени системи (ATOS) Радослав Атанасов

Инициативата на президента „Подкрепи една мечта“ ще окаже финансова помощ за образование на 21 младежи

Инициативата на президента „Подкрепи една мечта" ще окаже еднократна финансова помощ за образование на 17 студенти в първи курс и четирима отлични ученици в 12-и клас

>