Христо Радков: Вдигат глобите, но жертвите не намаляват. Решението е да се оправят пътищата

28.06.2024 07:00 Кирил Борисов

С парите за организацията на движението в центъра на София можеха да закърпят 20 хиляди дупки в града, казва в интервю за "24 часа" председателят на Българското обединение на шофьорите

И още: 

Искат да ограничат скоростта по магистрала до 130 км/ч, но нямат анализ колко катастрофи са станали от 130 до 140 км/ч

Питахме МВР колко собственици на пътища са глобени, защото не са ги обезопасили. Не ни отговарят, но знаем, че няма такива

Отнемането на колите на пияни и дрогирани шофьори повишава корупцията на пътя

- Г-н Радков, в последните седмици има нови предложения за промени в обучението на кандидатите за шофьори. Ще помогнат ли за намаляване на жертвите?

- Предлага се нова учебна документация, но още преди да е приета, се правят нови предложения, които не са отразени в нея.

Това означава, че вече се предлагат промени на промените още преди първите да са приети. Тук трябва да отбележим и поредната ненужна дигитализация в Министерството на транспорта и съобщенията. За бранша това е поредното излишно натоварване, което няма връзка с безопасността на движението по пътищата. По всички проблеми ще говорим скоро на събитие с много браншови организации. Ще поканим министри и шефове на агенции.

- Наскоро министърът на вътрешните работи поиска по-драстични глоби заради катастрофата в Пловдив, при която млад мъж уби себе си и един от спътниците в джипа. Ще помогне ли това на пътната безопасност?

- Колкото помогна и при предишните увеличения на глобите. Това само ще засили корупцията на пътя. Нищо няма да се промени за пътната безопасност. Когато в една организация някой предлага нещо, го прави на базата на изследвания и опит. А министърът го прави популистки, за да предложи нещо.

Поискахме информация по ЗДОИ от Пътна полиция - колко тежки пътни инциденти има заради превишена скорост. Оказа се, че не водят такава статистика. Казва се - несъобразена. Когато пътят не е изчистен, полицията трябва да го затвори, докато стопанинът не го направи безопасен. Пуснали сме и такова запитване - колко пътища са били затворени заради опасна обстановка? Не сме получили отговор, но е ясно - нито един.

- След катастрофата в Пловдив отново се заговори за опасните млади шофьори.

- Този шофьор не е млад. Младите са със стаж до 2 г. Той има 3 г. Минало е времето да е млад. Не е добре всичко да приписваме на младите. Имаме статистика, че между 250 и 300 хиляди на година се явяват на шофьорски изпит. Ако всеки от тях се брои за млад шофьор, то причинените само за 2023 г. тежки катастрофи са 920 - по-малко от половин процент. Ние нямаме проблем с младите шофьори. Ако предположим, че в едно стадо има няколко черни овце - ще унищожим стадото или ще отделим черните?

Иначе това са децата на едно лошо възпитано поколение, което израсна във време на големи очаквания. По това време дойде демокрацията, но реалността се оказа мутри и червена приватизация. Тези хора възпитаха поколение, подобно на тяхното. С големи очаквания, но лоша реалност.

В момента всеки млад човек ще ви направи забележка с думите, че живеем в XXI век, но реално цялата ни заобикаляща среда е от XX, включително хората, сградите, законите, ценностите, дори автопаркът. Младите хора нямат реална представа за света. Те си мислят, че всичко е като в игрите на компютъра, но ако там животът и здравето са виртуални, то в живота са реални.

- Как ще коментирате промяната на движението в центъра на София и велоалеята до НДК?

- Едни политици с модерна, уж европейска визия, ни обясняват как София ще заприлича на европейска столица. Ние много отпреди тях знаем как е там. Знаем, че никъде няма такава непрактична организация на движението, която ни наложиха силово.

С изключение на археологическите центрове, където движението е предимно пешеходно, в повечето участъци на европейските столици по-малките пътни артерии се разширяват, а не както при нас - от голям път да се прави пътечка. В другите държави целта на управляващите е да отпушат движението, а не да създават изкуствени тапи, както се прави у нас. Явно някой иска да затрудни изкуствено движението, а може би иска да ни затрудни и живота, защото живее в някакъв розов свят, който иска да ни наложи силово, както наложиха тази промяна.

Поради неясни за нас причини се дава приоритет на велосипедисти, велоелекристи и тротинеткаджии, които са пренебрежимо малък процент пред интересите на шофьорите, които плащат данъци, с които се строят и ремонтират пътищата. В тази тема за пореден път виждаме псевдоексперти, които се включват в темата с мнения, много пъти чути от истинските експерти, с цел медиен блясък.

- Пътувате често в Европа. Какво от техните правила можем да вземем и кои няма да работят у нас?

- Голяма част от правилата са еднакви. Там има пътища, у нас няма. Иначе т.нар. експерти обикалят медиите и дават съвети. Други преживяват от договори с големи общини. Всички тези хора нямат видима връзка с повишаване на безопасността на движението, те не са страна в тази тема, но постоянно облъчват масите с мнения и становища. Често влияят на министри и депутати.

Докато на масата не седнат хората, които пряко ги засяга тази тема, ще бъдем първенци по жертви. Псевдоексперти обясняват, че в Лондон имало 26 хиляди камери, а в Пловдив нямало нито една. Мен като шофьор това не ме интересува. Примерът е на малко повече от 2500 км от България. Трябват примери от Белград, Букурещ, Атина, Скопие. Това е балканският манталитет. Ние живеем по тези правила. Не ме интересува как е в Лондон, Сингапур и Малайзия.

- Много внимание обръщаме на камерите за скорост. Купуват нови, засичат нарушители, но пак има катастрофи и нарушения на скоростния режим.

- Не се знае тези нарушения в какъв процент от произшествията са. Приходите от санкции за 2023 г. са 115 млн. лв. От електронните фишове за скорост - 99 млн. лв. Това е 76% от връчените. Събираемостта на санкциите за превишена скорост е над 76%.

Ако някой на това му каже слаба събираемост, не знам на какво да разчитаме. Глобите всяка година се повишават. За 2023-а спрямо 2022 г. увеличението е с 47%. Сумата на наложените санкции е с 29% повече. В крайна сметка почти няма промяна в катастрофите. При ранените има ръст от 7%, т.е. ранените са с 658 души повече след всичките тези увеличавания на санкциите и заплатени глоби. Това е катастрофално за държава, която има проблеми с демографията. Не можем да си опазим живите и здравите хора.

- Глобите не плашат шофьорите, така ли?

- Защото глобите се налагат на места, където са ненужни. Виждаме знак за ограничение на скоростта от 60 км в час, който е скрит зад клони. Пътноподдържащата фирма не ги е почистила. След знака има сложена тринога, която “заработва”.

А би трябвало служителите на МВР, когато знакът не е видим, да пуснат предписание на собственика на пътя да изчисти клоните. На много места нарушаваме скоростта. На мен също ми се е случвало да го правя. Има много забравени знаци и напълно ненужни ограничения. Но те дават възможност да се глобява българският шофьор. На последно място сме по заплати, но по глоби не сме.

- В парламента отлежава законопроект за изменение на Закона за движение по пътищата. Какво е мнението на българските шофьори за него?

- Има някакви предложения за ограничения, увеличаване на санкции, без да има обосновка и анализ, който се базира на реална статистика. Една от темите е намаляването на скоростта по магистралите от 140 на 130 км/ч. Оказа се, че няма данни за причинените катастрофи със скорост между 130 и 140 км/ч. Силно се надявам това Народно събрание да върне на правителството законопроекта.

- Наскоро ВКС сезира Конституционния съд заради отнемането на автомобилите от пияни и дрогирани шофьори. Очаквате ли тази законова разпоредба да бъде обявена за противоконституционна?

- Сигурен съм в това. За жалост, като гражданин и като част от обединението нямам право да сезирам КС. Частната собственост е неприкосновена според конституцията. Разните псевдоексперти обясняват как на границата се конфискуват коли за трафик на наркотици. Това е вярно, но трафикът на дрога е на граничния пункт, престъплението е коренно различно.

В единия случай има административна санкция. Разпространението на дрога в цял свят е забранено. След 8 август, когато влезе в сила Законът за конфискацията от пияни и дрогирани, се оказва, че има хванати по 2092 на месец. Преди 8 август, когато не се конфискуваха автомобилите, заловените са 2010 на месец. Тази санкция влияе отрицателно. След въвеждането има по 82 на месец повече. Всичко това е на фона на много вероятно ширещата се корупция. Всеки, който кара кола за над 20 хил. лв. например, той подхожда с едни бележки, които служителите на МВР вземат, защото заплатите им са ниски. Забравят да го тестват за алкохол и наркотици.

- От какво страда най-много българският шофьор?

- Пътищата. В София например някои хора дадоха 1 млн. лв. за организация на движението в центъра. С тези пари можеха да бъдат закърпени 20 хиляди дупки, които се отвориха от зимата. 20 хиляди спасени гуми! Клоните късат брезентите на камионите и те карат по осевата линия. И им казват, че не спазват правилата. Наскоро се сблъсках с казус - ако управлявате скутер, който не е регистриран, ви грози затвор до 1 г. Освен че ще ви вземат книжката за 6 месеца. Това са промени от 2016 г. в НК. Ако искате да си купите скутер и да направите два завоя с него да видите дали върви, вече ви грози до 1 г. затвор. Разбирам, че нерегистрирани превозни средства не трябва да се движат. Но в другите държави има временни номера, които са на човека, който може да го сложи, защото той не знае какъв автомобил ще тества. Продавачът преотстъпва своите временни номера, с които може да се тества автомобилът. В България това не е възможно.

Други от Интервюта

Виктория Василева: За "създателя" на "Величие" сме били лабораторни мишки, които обикновено умират в експеримента

Вместо да дискутираме това, което обещахме на хората в кампанията, разговорът ни е на махленско ниво. Може би целта не е била да влезем в парламента, за да свършим нещо важно за гражданите

Максим Колев: Промени в Кодекса ще вдигнат сумите по „Гражданска отговорност"- за смърт до 12,6 млн., за имущество до 2,5 млн.

Системата ни за задължителната застраховка  вече  работи нормално, дори по-висока ефективност отпреди. Очакваме доклад от доставчика с анализ на причините довели до проблемите

Делян Добрев: Ако и наесен не сформираме кабинет, напролет ще имаме парламент с мнозинство от проруски партии

И все пак трябва да оставим вратата отворена за третия мандат. Реалистично погледнато, не виждам как той ще се случи, но в политиката никога не трябва да се казва никога

Любомир Дацов: Служебните правителства осигуряват на бизнеса необходимата глътка въздух

Те нямат време за тормоз и дават свобода, която е ключ към просперитета - Г-н Дацов, сякаш нестабилните и служебните правителства се отразяват доста добре на икономиката, противно на всички прогнози

Цветелина Димитрова: Заради промените в климата градушките стават все по-чести и по-силни, ще има до октомври

Полетите на самолетите не пречат да обработваме облаците, проблем са делтапланери, които точно преди валежи решават да летят, казва Цветелина Димитрова - главен директор на Главна дирекция

>