Галин Цоков: Дуалното обучение влиза в университетите

27.06.2024 14:37
Галин Цоков Снимка: Пресцентър на МОН
Форума „Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес" Снимка: Пресцентър на МОН

Тази есен стартира проектът „Студентски практики 2", в който има сериозен модул за въвеждане на дуалното обучение във висшето образование – включване на практическо обучение в бакалавърски и магистърски програми. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на форума „Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес", съобщават от пресцентъра на МОН.

Проектът ще се финансира по Програма „Образование" и ще предоставя качествена професионална подготовка за студенти в реални работни условия. Чрез него се улеснява и преходът от учебното заведение към работното място, което ще допринесе за по-добра реализация на младите хора. „Това е един от най-успешните европейски проекти в образователната система, който пряко свързва хиляди студенти с техните работодатели. Когато обучението е насочено към практиката, то тогава има много по-качествено формиране на професионални компетентности", отбеляза министър Цоков. След втори курс студентите ще имат възможност да получават конкретни умения в работна среда, а в университета ще доразвиват основните си знания, като целта е да се изградят като специалисти още докато учат, обясни той.

През тази есен също ще стартира и българо-швейцарският проект „Дoмино 2" за дуалното образование в професионалните училища. Чрез него образователните институции получават възможност да разширяват и да подобряват дуалните си паралелки. Успешно се реализира и проектът „Ученически практики", който предоставя практическо обучение в реална работна среда и подпомага създаването на учебно-тренировъчни фирми по професии и специалности с приоритетно значение за икономиката.

През тази година Министерството на образованието и науката инициира и покриването на разходите за социални и здравни осигуровки на ученици, включени чрез обучение в работа. „Бизнесите са освободени от този ангажимент и така могат да предоставят по-голямо заплащане за тези ученици", уточни проф. Цоков.

По време на събитието еврокомисарят по иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж Илиана Иванова засегна предложението за въвеждане на единна европейска диплома, която да се признава във всички 27 държави членки на ЕС. Европейската комисия анонсира тази идея през месец март т.г., като целта е да се намалят административните пречки пред университетите, които създават съвместно обучение. Еврокомисарят припомни, че през настоящия програмен период, който ще продължи до 2027 г., са осигурени 786 млн. евро за мерки, които ще подобрят качеството и достъпността на българското образование и връзката му с бизнеса.

В първата панелна дискусия на форума, в която се включи министър Цоков, участие взеха още ректорът на СУ „Св. Климент Охридски" проф. Георги Вълчев и Георги Стойчев от „Отворено общество".

На форума присъстваха ректори, преподаватели, изследователи, представители на бизнеса, студенти и др.

Други от Просветни

Отново избраха проф. д-р Бойчо Ланджов за ректор на Медицинския университет в София

Проф. д-р Бойчо Ланджов бе избран с убедително мнозинство за ректор на Медицинския университет (МУ) в София с 264 гласа от общо 371 гласували делегати на Общото отчетно-изборно събрание

Вижте какви ще са студентските такси през следващата учебна година

Министерският съвет утвърди таксите, които ще заплащат студентите и докторантите в редовна и задочна форма на обучение в държавните висши училища и научните организации за академичната 2024/2025

Работилница за можещи

Или как младите да разгърнат потенциала си Кои са най-модерните и интересни професии за младите хора днес? Еднакви или различни са интересите на учениците, студентите, младежите в неравно положение

От 8 до 10 юли ще се подават заявления за първото класиране за прием в гимназиите

От 8 до 10 юли ще се подават заявления за участие в първия етап на класирането в училищата с прием на ученици от осми клас по реда на наредба 10 на министъра на образованието и науката за организация

Поне 3 истерии за частни уроци – вече почват от детската градина

Родители търсят помощ още в 1-и клас. Следва “ужасът” преди първото външно оценяване в 4-и, после стресът с много предмети и учители в 5-и. А от 6-и клас - ударно обучение заради кандидатстването в

>