Амбициозна цел - двойно повече коли на ток до 2026 година

26.06.2024 17:57
Зарядна станция.

Ще се правят 10 000 зарядни станции в цялата страна, за да има във всяка община

Насърчаване на електромобилността е една от основните части, записани в атуализирания план за климата и енергетиката.

Купуването и използването на нискоемисионни превозни средства, които използват алтернативни горива, водород или електричество, ще се подкрепя с мерки като субсидии при покупката, а също и освобождаване от данъци. Друг

бонус е възможността да се движат в автобусните ленти,

което ще им дава предимство да избягват задръстванията. Публичната администрация и местните власти също ще се насърчават да купуват електрически превозни средства. Посочени са и различни стимули за преход на таксиметровите компании и обществените превозвачи към използването на превозни средства с нулеви емисии.

Предвижда се и подкрепа за развитието на инфраструктура със зарядни станции. Ще се изграждат 10 хил. в цялата страна, за да има във всяка община. В момента бройката им е близо 1600. Според данните в плана електрическата енергия, използвана в транспорта,

ще се увеличи до 55,8% през 2050 година

Реформата е изключително амбициозна - до 2026 г. нискоемисионните автомобили трябва да станат 30 хил., а в момента регистрираните у нас коли на ток са почти 15 хил. Препоръчва се да не се разчита единствено на електрификация на превозните средства, а да се заложи на различни варианти като синтетични и нисковъглеродни горива, биогорива, водород и хибридното задвижване.

В същото време в плана са предвидени мерки за ограничаване на старите коли. Автомобили, които нямат екокатегория поне Евро 4, да не могат да се внасят в България, е една от мерките за намаляване на вредните емисии

Това означава, че кола, която е над 20-годишна, няма да може да се внася у нас. Така щяло да се предотврати изсипването на стари автомобили в България от други държави. Рестрикциите обаче не засягат само вноса - изискванията важат и за продажбите. Така, ако някой има 20-годишен или по-стар автомобил, няма да може да го продаде у нас.

Опциите са

да търси купувач в трета държава или да го предаде за скрап

Като друга мярка в плана е предвидено да се спират от движение автомобили, на които са премахнати катализаторите или филтрите за твърди частици. Причината е, че така те изпускат повече вредни газове, отколкото е предвидено.

Трети удар върху старите коли е предвиден чрез данъците. Там е записано, че ще се прилага прогресивно облагане на тези автомобили - тоест данъците за тях ще са високи.

 

Други от От страната и света

“Искам да имаме по-близки отношения”: украинка се оплака от посланика ни в Киев Николай Ненчев (Обзор)

Правил ли е временно изпълняващият длъжността посланик на България в Киев Николай Ненчев неприлични предложения на бившата преводачка в мисията Олга Хвостенко - това разследва в момента

Габриел Вълков отново начело на младите в БСП

„Времето на младите в политиката дойде!" – заяви най-младият депутат от БСП Най-младият соцдепутат - Габриел Вълков, ще е отново начело на Младежкото обединение на БСП

Служителите на "Фолксваген" в германския град Оснабрюк не виждат "план за бъдещето"

Преди 15 години Карлос Олива участва в производството на първите автомобили в завода на "Фолксваген" (Volkswagen) в Оснабрюк, Западна Германия, информира Франс прес

Тийнеиджъри набиха мъж в столичен мол

Група тийнеиджъри са на или мъж в столичен мол, научи "24 часа". Нападението е станало преди минути в квартал "Манастирски ливади". В момента полиция отива към мястото

Йордан Цонев: Не е сериозно да правиш санитарен кордон, когато има доказателства за корупция

Санитарният кордон щеше да ни притеснява, ако идваше от политици, които имат авторитет. Да правиш санитарен кордон, когато над теб тегнат доказателства за много тежка корупция, не е сериозно

>