Амбициозна цел - двойно повече коли на ток до 2026 година
Ще се правят 10 000 зарядни станции в цялата страна, за да има във всяка община
Насърчаване на електромобилността е една от основните части, записани в атуализирания план за климата и енергетиката.
Купуването и използването на нискоемисионни превозни средства, които използват алтернативни горива, водород или електричество, ще се подкрепя с мерки като субсидии при покупката, а също и освобождаване от данъци. Друг
бонус е възможността да се движат в автобусните ленти,
което ще им дава предимство да избягват задръстванията. Публичната администрация и местните власти също ще се насърчават да купуват електрически превозни средства. Посочени са и различни стимули за преход на таксиметровите компании и обществените превозвачи към използването на превозни средства с нулеви емисии.
Предвижда се и подкрепа за развитието на инфраструктура със зарядни станции. Ще се изграждат 10 хил. в цялата страна, за да има във всяка община. В момента бройката им е близо 1600. Според данните в плана електрическата енергия, използвана в транспорта,
ще се увеличи до 55,8% през 2050 година
Реформата е изключително амбициозна - до 2026 г. нискоемисионните автомобили трябва да станат 30 хил., а в момента регистрираните у нас коли на ток са почти 15 хил. Препоръчва се да не се разчита единствено на електрификация на превозните средства, а да се заложи на различни варианти като синтетични и нисковъглеродни горива, биогорива, водород и хибридното задвижване.
В същото време в плана са предвидени мерки за ограничаване на старите коли. Автомобили, които нямат екокатегория поне Евро 4, да не могат да се внасят в България, е една от мерките за намаляване на вредните емисии
Това означава, че кола, която е над 20-годишна, няма да може да се внася у нас. Така щяло да се предотврати изсипването на стари автомобили в България от други държави. Рестрикциите обаче не засягат само вноса - изискванията важат и за продажбите. Така, ако някой има 20-годишен или по-стар автомобил, няма да може да го продаде у нас.
Опциите са
да търси купувач в трета държава или да го предаде за скрап
Като друга мярка в плана е предвидено да се спират от движение автомобили, на които са премахнати катализаторите или филтрите за твърди частици. Причината е, че така те изпускат повече вредни газове, отколкото е предвидено.
Трети удар върху старите коли е предвиден чрез данъците. Там е записано, че ще се прилага прогресивно облагане на тези автомобили - тоест данъците за тях ще са високи.