Амбициозна цел - двойно повече коли на ток до 2026 година

26.06.2024 17:57
Зарядна станция.

Ще се правят 10 000 зарядни станции в цялата страна, за да има във всяка община

Насърчаване на електромобилността е една от основните части, записани в атуализирания план за климата и енергетиката.

Купуването и използването на нискоемисионни превозни средства, които използват алтернативни горива, водород или електричество, ще се подкрепя с мерки като субсидии при покупката, а също и освобождаване от данъци. Друг

бонус е възможността да се движат в автобусните ленти,

което ще им дава предимство да избягват задръстванията. Публичната администрация и местните власти също ще се насърчават да купуват електрически превозни средства. Посочени са и различни стимули за преход на таксиметровите компании и обществените превозвачи към използването на превозни средства с нулеви емисии.

Предвижда се и подкрепа за развитието на инфраструктура със зарядни станции. Ще се изграждат 10 хил. в цялата страна, за да има във всяка община. В момента бройката им е близо 1600. Според данните в плана електрическата енергия, използвана в транспорта,

ще се увеличи до 55,8% през 2050 година

Реформата е изключително амбициозна - до 2026 г. нискоемисионните автомобили трябва да станат 30 хил., а в момента регистрираните у нас коли на ток са почти 15 хил. Препоръчва се да не се разчита единствено на електрификация на превозните средства, а да се заложи на различни варианти като синтетични и нисковъглеродни горива, биогорива, водород и хибридното задвижване.

В същото време в плана са предвидени мерки за ограничаване на старите коли. Автомобили, които нямат екокатегория поне Евро 4, да не могат да се внасят в България, е една от мерките за намаляване на вредните емисии

Това означава, че кола, която е над 20-годишна, няма да може да се внася у нас. Така щяло да се предотврати изсипването на стари автомобили в България от други държави. Рестрикциите обаче не засягат само вноса - изискванията важат и за продажбите. Така, ако някой има 20-годишен или по-стар автомобил, няма да може да го продаде у нас.

Опциите са

да търси купувач в трета държава или да го предаде за скрап

Като друга мярка в плана е предвидено да се спират от движение автомобили, на които са премахнати катализаторите или филтрите за твърди частици. Причината е, че така те изпускат повече вредни газове, отколкото е предвидено.

Трети удар върху старите коли е предвиден чрез данъците. Там е записано, че ще се прилага прогресивно облагане на тези автомобили - тоест данъците за тях ще са високи.

 

Други от От страната и света

Полицията не може да спре Гергана да тормози Дара Екимова от фалшиви профили

Причината е в дефиницията на киберзаплаха, обясни министър Атанас Илков МВР не може да спре Гергана Неделчева да прави фалшиви профили в социалните мрежи и така тя да престане да заплашва певицата

Ресторантът длъжен да информира, ако в шопската салата сиренето е с палмова мазнина

Земеделското министерство променя наредба след многобройни запитвания на потребители Ако в сиренето, което се използва за различни ястия по ресторантите, се съдържа палмова мазнина

С 220 млн. лв. за ремонт голямата батерия - “Чаира”, ще заработи след 3,5 години

Две обществени поръчки на обща стойност над 220 млн. лв. обяви Националната електрическа компания. Те са за проектиране и подмяна на първи и четвърти агрегат на Помпено-акумулиращата

Ще падат ли хапчета като бонбони от машини, карат се депутати и фармацевти (Обзор)

Браншът плаши с протести и че ще сезира ЕС. А сега един да носи на село куфар с лекарства за всички, добре ли е, питат политици Могат ли вендинг машините за лекарства да отворят път към злоупотреба

Достойният българин Йоско Алипиев, който даваше по 100 лв. за шестица в училище, с нови вълнуващи каузи

Всяка седмица ще организира благотворителна вечеря, а целият оборот ще отива за нуждаещи се Бургаският бизнесмен Йоско Алипиев, който се прочу с това, че раздава финансови премии на работниците си

>