Поне 3,7 млрд. лева дадени за забавления вкъщи - интернет и телевизия, мобилни и фиксирани телефони (Графика)

17.06.2024 13:56 Самуил Огнянов

Платените канали стават все по-популярни, вече носят почти 20% от приходите на операторите

Поне 3,7 млрд. лева са похарчили българите през 2023 година, за да говорят по мобилните си телефони и да се забавляват вкъщи, използвайки интернет и гледайки телевизия. Сумата е сборна само от приходите на трите мобилни оператора, което означава, че парите са повече, защото на пазара има и много малки доставчици на интернет и телевизия.

Данните от годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) обаче показват, че “А1 България”, “Йеттел” и “Виваком” доминират на пазара. 2023-а

е била повече от добра за бизнеса им,

защото увеличават приходите си с между 9,3 и 17%.

При фиксираните телефони без изненада най-голям дял има “Виваком” по исторически причини от времето на БТК.

След това е А1, на трето място е “Йеттел”. Като цяло интересът към фиксираните телефони продължава да намалява, защото

броят на постовете е паднал с над 10%,

а трафикът е намалял с 16,5 на сто. Според Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не е реалистично да се очаква сериозно разместване на пазарните дялове.

При мобилните телефони обаче конкуренцията е по-изострена. Тук лидер е А1, следват “Виваком” и “Йеттел”.

Цялостно пазарът на мобилна гласова услуга отчита увеличение с 0,6% в броя на абонатите, спад с 1,9% на изходящия трафик и на приходите с 2,5%. По-малкото постъпления идват от по-евтиния роуминг от 1 януари 2023 г.

Истинската битка за пазарен дял и пари се оказва доставката на интернет. Тук приходите през 2023 г. са се увеличили с 16,7%, а броят на абонатите с 5,3%.

Оказва се, че в България има 700 доставчика на интернет

Но и тук трите телекома доминират. Значителен дял обаче имат и по-малките играчи – те държат 33,9% от абонатите и 44% от приходите. Потребителите имат достъп и до все по-бърз интернет. За 92,6% от хората скоростта е поне 30 Mbps.

При мобилния достъп до интернет няма изненади - пазарът е разделен между “Виваком”, А1 и “Йеттел”. Делът на абонатите, които имат достъп до 5G, се е увеличил значително през миналата година - с 11,5 на сто до 18,9% от всички потребители на мобилни телефони.

Оценката на КЗК е, че на пазарите на пренос на данни и достъп на интернет има силна конкуренция. Това стимулира предприятията

постоянно да подобряват услугите, които предлагат

на потребителите - по-бърз интернет и по-нови технологии.

Истински разцвет има при платената телевизия. В този бизнес има много играчи - 250, но водещите позиции са на “Виваком”, А1 и “Булсатком”.

През 2023 г. има увеличение на този бизнес с 14,2%. Приходите

са достигнали 541,424 млн. лв.,

което означава, че 20% от парите на операторите идват от тв канали. Броят на абонатите е 2,01 млн. души.

Приходите от интерактивна телевизия, която дава възможност за връщане назад, запис и други екстри, продължават да растат и вече имат дял от 40,2%.

Други от От страната и света

Тошко Йорданов за избора на Силви Кирилов: Ако БСП го решат, ще постъпят умно и отговорно

Ако "БСП- Обединена левица" го решат просто ще постъпят умно и отговорно. Това каза преди заседанието на парламента Тошко Йорданов от ИТН за избора на председател на НС

Кирил Петков: Борисов да оттегли кандидатурата си за председател на НС

26 дни след изборите ГЕРБ нито можа да събере мнозинство за председател. Това за мен е дефиницията на безотговорност, заяви Кирил Петков в кулоарите на НС

Търговище влиза в еврозоната, като въвежда цените на месните такси и услуги в евро

Актуализират се ставките на някои услуги, електронното заявяване ще е по-евтино Община Търговище публикува проект за изменение на Наредбата за местните такси и цени на услугите

Еврото спадна под 1,05 долара

Курсът на еврото днес спадна под прага от 1,05 долара, съобщиха германски финансови издания. В междубанковата търговия във Франкфурт тази сутрин единната европейска валута се котираше за 1

Президентът Радев в Сингапур: Имаме потенциал за партньорства в научни изследвания

България и Сингапур имат потенциал да обединят усилия за съвместни научноизследователски проучвания, за да развиват и разработват съвместни продукти, които да разширят присъствието на двете държави

>