Поне 3,7 млрд. лева дадени за забавления вкъщи - интернет и телевизия, мобилни и фиксирани телефони (Графика)
Платените канали стават все по-популярни, вече носят почти 20% от приходите на операторите
Поне 3,7 млрд. лева са похарчили българите през 2023 година, за да говорят по мобилните си телефони и да се забавляват вкъщи, използвайки интернет и гледайки телевизия. Сумата е сборна само от приходите на трите мобилни оператора, което означава, че парите са повече, защото на пазара има и много малки доставчици на интернет и телевизия.
Данните от годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) обаче показват, че “А1 България”, “Йеттел” и “Виваком” доминират на пазара. 2023-а
е била повече от добра за бизнеса им,
защото увеличават приходите си с между 9,3 и 17%.
При фиксираните телефони без изненада най-голям дял има “Виваком” по исторически причини от времето на БТК.
След това е А1, на трето място е “Йеттел”. Като цяло интересът към фиксираните телефони продължава да намалява, защото
броят на постовете е паднал с над 10%,
а трафикът е намалял с 16,5 на сто. Според Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не е реалистично да се очаква сериозно разместване на пазарните дялове.
При мобилните телефони обаче конкуренцията е по-изострена. Тук лидер е А1, следват “Виваком” и “Йеттел”.
Цялостно пазарът на мобилна гласова услуга отчита увеличение с 0,6% в броя на абонатите, спад с 1,9% на изходящия трафик и на приходите с 2,5%. По-малкото постъпления идват от по-евтиния роуминг от 1 януари 2023 г.
Истинската битка за пазарен дял и пари се оказва доставката на интернет. Тук приходите през 2023 г. са се увеличили с 16,7%, а броят на абонатите с 5,3%.
Оказва се, че в България има 700 доставчика на интернет
Но и тук трите телекома доминират. Значителен дял обаче имат и по-малките играчи – те държат 33,9% от абонатите и 44% от приходите. Потребителите имат достъп и до все по-бърз интернет. За 92,6% от хората скоростта е поне 30 Mbps.
При мобилния достъп до интернет няма изненади - пазарът е разделен между “Виваком”, А1 и “Йеттел”. Делът на абонатите, които имат достъп до 5G, се е увеличил значително през миналата година - с 11,5 на сто до 18,9% от всички потребители на мобилни телефони.
Оценката на КЗК е, че на пазарите на пренос на данни и достъп на интернет има силна конкуренция. Това стимулира предприятията
постоянно да подобряват услугите, които предлагат
на потребителите - по-бърз интернет и по-нови технологии.
Истински разцвет има при платената телевизия. В този бизнес има много играчи - 250, но водещите позиции са на “Виваком”, А1 и “Булсатком”.
През 2023 г. има увеличение на този бизнес с 14,2%. Приходите
са достигнали 541,424 млн. лв.,
което означава, че 20% от парите на операторите идват от тв канали. Броят на абонатите е 2,01 млн. души.
Приходите от интерактивна телевизия, която дава възможност за връщане назад, запис и други екстри, продължават да растат и вече имат дял от 40,2%.