И да не карате мутренски, мнозина не знаят 6 основни правила, затова следват катастрофи

17.06.2024 11:48 Иван Тодоров
Фиг. 1
Фиг. 2

Задължително намалете скоростта преди пешеходната пътека, дори да не е зебра

Мнозина от шофьорите си мислят, че пешеходците имат предимство само на пешеходните пътеки тип зебра. Но това няма нищо общо с истината. Според закона на кръстовищата пешеходните пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите на платното за движение. (Фиг. 1) И няма никакво значение маркирани ли са като пешеходни пътеки тип зебра и има ли знаци за тях. Затова, когато приближи такава немаркирана пешеходна пътека, водачът на нерелсово превозно средство е длъжен да даде предимство на пешеходците.

Наказателният кодекс предвижда сериозно утежняване на наказанието при телесна повреда или смърт на пешеходна пътека, включително и когато не е зебра, а е само продължение на тротоарите. Но законът уточнява, че водачът е длъжен да пропусне стъпилите или преминаващите по пешеходната пътека, както и сигнализиращите с лява или дясна ръка, изпъната нагоре или напречно на пътя за намерението да пресекат. Самото стоене в близост до пешеходна пътека изисква повишено внимание на водача и намаляване на скоростта.

При приближаване към спирка, на която има остров на платното за движение, водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да намали скоростта и при необходимост да спре. Така осигурява на хората безопасно преминаване през платното за движение между тротоара и острова, за които не е нужно да има маркировка.

Пешеходци са и лицата, които бутат велосипед, мотопед, мотоциклет или индивидуално електрическо превозно средство. Водачите на велосипеди и тротинетки обаче нямат никакво предимство, като пресичат на пешеходните пътеки.

Друго много често срещано нарушение се случва на Т-образните кръстовища. В огромния брой случаи шофьорът, който кара направо, не дава предимство на стоящия му отдясно водач, който завива надясно. (Фиг. 2) Така при катастрофа виновен ще е движещият се направо автомобил. От практическа гледна точка общините и Пътна полиция е полезно да маркират със знаци кой има предимство на Т-образните кръстовища, където завиващият е дясностоящ на движещия се направо.

Интересен е случаят, когато малки пътища с трошенокаменна или асфалтова настилка излизат на главен път и липсват знаци за предимство. В този случай водачът, каращ по малкия път, който е дясностоящ на движещите се по по-големия път, има предимство. Само когато земен път излиза на път с настилка, тогава движещите се по пътя с настилка имат предимство.

Много често по пътищата има отбивки вдясно за спирки на обществения транспорт. И шофьорите, които карат направо по пътната лента, се дразнят на автобусите и тролеите, които излизат на нея, завивайки наляво от отбивката, където е спирката. Но законът изрично изисква водачът на нерелсово пътно превозно средство да намали скоростта, а при нужда да спре, осигурявайки предимство на автобусите и тролейбусите за ляв завой, за да излязат на пътната лента.

Шофьорите не са длъжни да дават предимство на МПС със специален режим на движение, което подава само светлинен сигнал с проблясваща синя или червена светлина. За да ползват предимство тези МПС-та, освен светлинен сигнал трябва да подават и звуков.

Много често водачите забравят, че използването на дългите светлини е забранено при движение зад друго моторно превозно средство на по-малко от 50 метра.

Е, при автоматично регулиращите дългите светлини с лед лампи и при наличието на незаслепяващи огледала след време това правило вероятно ще се промени. Което за България няма да е скоро.

Дадените примери въобще не са изчерпателни. За съжаление, усилията за обучение и популяризиране на правилата за движение са крайно недостатъчни, а това е една от причините да не се спазват. Едва от десетина години, главно в по-големите градове, шофьорите започнаха по-масово да дават предимство на пешеходците. Това си е успех в резултат на добра PR акция.

Мутренското каране на коли без зачитане на правилата все още не е изключение – например много често се изпреварват чакащите да преминат направо автомобили и следва засичане, за да се влезе в лентата за пресичане. На кого му е приятно да живее в държава, където мощните и големи автомобили са с предимство? Колоездачите и каращите тротинетки масово не спазват правилата за движение, минават и на червен светофар. Парковете вече са опасна зона – особено за децата – поради бясно каращи тротинетки и колела при липсата на каквото и да е присъствие на контролни органи.

За учениците е животоспасяващо да знаят правилата за движение и поради това сериозното им изучаване в училище е наложително.

Други от Анализи

В анкета на "24 часа": 39% искат без джиесеми само в час, 48% - въобще в училище (Графика)

Със старта на учебната година в много държави в Европа тече затягане на режима за мобилните телефони в училище. Франция пробва забрана на джиесемите за учениците до 15-годишна възраст и може да я

Спорете с мимитата в политиката - така ще станат по-умни

Те са тикток проблясъци, които предпочитат да са интересни, а не информирани Опростяването и опростачването са различни неща. Както свиня в зеле и свиня със зеле са съвсем различни съдби

Коментар на седмицата №2: МО, кажете има ли жертви! Спекулациите започнаха

Публикуваме отново най-четените коментари през изминаващата седмица. Този е номер 2 с близо 44 000 прочитания. Министерството на отбраната мълчи има ли жертви в авиокатастрофата на Граф Игнатиево

Иван Кръстев: България заразява Европа с дълъг политически COVID

България страда от дълъг политически COVID с тежки последиците от това: ниска избирателна активност, прекомерен политически цинизъм и маргинализация на България в Европа

Ако я нямаше статистиката, нямаше да знаем, че женените мъже са толкова добре

Осредненият българин има 45 минути повече свободно време от българката - и какво означава това? От най-ранна детска възраст общо взето ни вменяват правилността на правилото 8+8+8

>