И да не карате мутренски, мнозина не знаят 6 основни правила, затова следват катастрофи

17.06.2024 11:48 Иван Тодоров
Фиг. 1
Фиг. 2

Задължително намалете скоростта преди пешеходната пътека, дори да не е зебра

Мнозина от шофьорите си мислят, че пешеходците имат предимство само на пешеходните пътеки тип зебра. Но това няма нищо общо с истината. Според закона на кръстовищата пешеходните пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите на платното за движение. (Фиг. 1) И няма никакво значение маркирани ли са като пешеходни пътеки тип зебра и има ли знаци за тях. Затова, когато приближи такава немаркирана пешеходна пътека, водачът на нерелсово превозно средство е длъжен да даде предимство на пешеходците.

Наказателният кодекс предвижда сериозно утежняване на наказанието при телесна повреда или смърт на пешеходна пътека, включително и когато не е зебра, а е само продължение на тротоарите. Но законът уточнява, че водачът е длъжен да пропусне стъпилите или преминаващите по пешеходната пътека, както и сигнализиращите с лява или дясна ръка, изпъната нагоре или напречно на пътя за намерението да пресекат. Самото стоене в близост до пешеходна пътека изисква повишено внимание на водача и намаляване на скоростта.

При приближаване към спирка, на която има остров на платното за движение, водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да намали скоростта и при необходимост да спре. Така осигурява на хората безопасно преминаване през платното за движение между тротоара и острова, за които не е нужно да има маркировка.

Пешеходци са и лицата, които бутат велосипед, мотопед, мотоциклет или индивидуално електрическо превозно средство. Водачите на велосипеди и тротинетки обаче нямат никакво предимство, като пресичат на пешеходните пътеки.

Друго много често срещано нарушение се случва на Т-образните кръстовища. В огромния брой случаи шофьорът, който кара направо, не дава предимство на стоящия му отдясно водач, който завива надясно. (Фиг. 2) Така при катастрофа виновен ще е движещият се направо автомобил. От практическа гледна точка общините и Пътна полиция е полезно да маркират със знаци кой има предимство на Т-образните кръстовища, където завиващият е дясностоящ на движещия се направо.

Интересен е случаят, когато малки пътища с трошенокаменна или асфалтова настилка излизат на главен път и липсват знаци за предимство. В този случай водачът, каращ по малкия път, който е дясностоящ на движещите се по по-големия път, има предимство. Само когато земен път излиза на път с настилка, тогава движещите се по пътя с настилка имат предимство.

Много често по пътищата има отбивки вдясно за спирки на обществения транспорт. И шофьорите, които карат направо по пътната лента, се дразнят на автобусите и тролеите, които излизат на нея, завивайки наляво от отбивката, където е спирката. Но законът изрично изисква водачът на нерелсово пътно превозно средство да намали скоростта, а при нужда да спре, осигурявайки предимство на автобусите и тролейбусите за ляв завой, за да излязат на пътната лента.

Шофьорите не са длъжни да дават предимство на МПС със специален режим на движение, което подава само светлинен сигнал с проблясваща синя или червена светлина. За да ползват предимство тези МПС-та, освен светлинен сигнал трябва да подават и звуков.

Много често водачите забравят, че използването на дългите светлини е забранено при движение зад друго моторно превозно средство на по-малко от 50 метра.

Е, при автоматично регулиращите дългите светлини с лед лампи и при наличието на незаслепяващи огледала след време това правило вероятно ще се промени. Което за България няма да е скоро.

Дадените примери въобще не са изчерпателни. За съжаление, усилията за обучение и популяризиране на правилата за движение са крайно недостатъчни, а това е една от причините да не се спазват. Едва от десетина години, главно в по-големите градове, шофьорите започнаха по-масово да дават предимство на пешеходците. Това си е успех в резултат на добра PR акция.

Мутренското каране на коли без зачитане на правилата все още не е изключение – например много често се изпреварват чакащите да преминат направо автомобили и следва засичане, за да се влезе в лентата за пресичане. На кого му е приятно да живее в държава, където мощните и големи автомобили са с предимство? Колоездачите и каращите тротинетки масово не спазват правилата за движение, минават и на червен светофар. Парковете вече са опасна зона – особено за децата – поради бясно каращи тротинетки и колела при липсата на каквото и да е присъствие на контролни органи.

За учениците е животоспасяващо да знаят правилата за движение и поради това сериозното им изучаване в училище е наложително.

Други от Анализи

Заплахата Китай: "На карта е заложена сигурността на Европа"

Китай представлява заплаха за структурата на сигурността в Европа, а ние чак сега го осъзнаваме, казва Абигейл Васелие. Тя ръководи експертната група за китайската външна политика в института за

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

>