Самопредлагате се? Не е срамно, а води към успех, като го направите по 3 умни начина
Няма полза да стоите в ъгъла. Смело заявете пред шефа, че сте готови да поемете повече отговорности
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Няма 100% гарантиран начин да напреднете в кариерата, винаги може да се появи някаква спънка. Но има един сигурен да не напреднете - да си седите кротичко и да чакате да ви забележат.
Това е силно типично за хора на 40+, възпитавани при социализма от детството си. Скромността краси човека, а мързелът го грози, пишеше в класните стаи. Втората част от лозунга е вярна, но първата не е. Не става дума да се хвалите, а да смело да заявявате "мога" и "искам".
Не сте новак в професията, натрупали сте опит, отлично се справяте със задачите си. Имате способности и желание за повече. Ами заявете ги - самопредложете се да поемете следващата задача, изпълнението на която ви издига в по-високо ниво на компетентност.
Няма нищо срамно да я поискате, за да докажете, че можете да я свършите като блестящ професионалист. Не проявявате нескромност, работа ще вършите. Да, целта ви е шефът да ви забележи и оцени. Но това си е съвсем нормално и законно желание на всеки служител, който иска да развива уменията си и да напредва в кариерата.
Има обаче трикове за успешно самопредлагане.
Първият е хоризонталното придвижване. Това ще рече да не пожелавате направо креслото на шефа, ако сте 3-4 нива под него в йерахията на фирмата.
Първо пожелайте работата на ближния си. Т.е. самопредложете се да свършите нещо в рамките на вашия екип, което ще ви отличи като специалист с качества да поеме нови отговорности. Заявете, че ще облекчите претоварен със задължения колега. Или ако той отсъства, веднага кажете на началника, че ще поемете неговата работа.
При това не отваряйте дума за пари. Целта ви е да блеснете, а не да печелите. Но не забравяйте, че трябва да направите всичко достатъчно видимо за очите на шефа. Нямате полза той да въздъхне облекчено, че някой е поел нещата и да забрави кой е този някой.
Друг трик за хоризонтално придвижване е да внимавате много какви нови задачи се очакват и още преди да дойде време за възлагането им да заявите на мениджъра си, че искате да поемете някоя от тях. Мотивирайте се защо се самопредлагате - защото проектът ви е интересен. И веднага обяснете как вашият опит и способности ще помогнат за реализирането му. Активността и ентусиазмът винаги правят добро впечатление, така че шефът няма да ви откаже.
Когато изпълните успешно няколко такива хоризонтални задачи, вертикалното придвижване няма да закъснее, защото ще стане ясно, че имате квалификация и умения да се справяте с повече отговорности, отколкото влизат в сегашната ви длъжностна характеристика.
Малко по-сложно е да се самопредложите да помогнете на самия шеф. Това е маневра към вертикала, която изпълнявате от място. Всеки човек има нужда от нещо, колкото и добър професионалист да е. И ако вие сте в състояние да му го осигурите, той ще обърне внимание на способностите ви.
Не иде реч, естествено, да му направите масаж, като го боли главата. Но може да например да подготвите справка, за да улесните неговата презентация пред клиенти. Или да му съберете информация за компания, с която ще се срещате. Или да напишете съобщение за нещо, което прави вашият екип, в корпоративния сайт.
Всичко, с което можете да улесните претоварения си шеф или да му дадете възможност да направи впечатление на по-висшестоящите шефове, ще бъде оценено.
Разбира се, няма нищо лошо и директно да се самопредложите за по-висока длъжност, когато има вакантна. В много компании мениджърите предпочитат да издигат вътрешни хора, вместо да обучават новодошли отвън. Но това не означава, че не обявяват свободната длъжност в популярните сайтове за търсене на служители. Обяснимо е - искат да видят всички възможни кандидати.
Кажете ясно, че сте сред тях, без да си мислите обидено, че беше редно шефовете да забележат вашите качества и сами да ви предложат длъжността. Да, редно е, но нямате никаква полза от цупене и скромност.
Оставете си правото да се сърдите, ако ви откажат. Тогава вече си заслужава и да мислите дали ви оценяват правилно, какви са шансовете ви в тази компания и по-добре ли ще е да започнете да се оглеждате за място в друга фирма. Но мислете честно, като си отговорите на въпросите заслужавате ли мястото, което ви отказаха, и защо го заслужавате. Ако сте убедени, че са се отнесли несправедливо към вас, няма какво да ви задържа при тези шефове.
Не се колебайте да се възползвате от всякакви обучения за повишаване на квалификацията, които предлага фирмата. Това е много ясен знак за всеки мениджър, че имате амбиции.
Специалистите по кариерно развитие съветват да намерите удобна възможност и в прав текст да заявите на шефа си, че искате да поемете повече отговорности и че целта ви е да получите по-висока длъжност. Можете да го попитате какви са шансовете ви за това и какво според него трябва да направите, за да ги увеличите.
Ако все още смятате, че всичко това е нескромно, спомнете си онзи толкова често задаван въпрос при интервютата за работа - "Къде смятате, че трябва да стигнете след 10 години". Ами кажете на шефа си къде смятате, че трябва да се озовете сега, след като на практика сте доказали на какво сте способни.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Как да се справите с колега критикар
Грешите името на събеседника си?! Голям фал. Трикове да запомняте
7 техники да плените непознати колеги
5 фрази, които никога да не казвате пред шефа
Слушането като духовно гостоприемство е трамплин за успех. Упражнения да го научите
Синдромът на презаетите с работа - забравят какво са яли днес. И как да го преодолявате
Първият въпрос при делово общуване е важен. И той не е "Как сте"
"Премията за красота" се оказва мит - не работи за успех в кариерата
Внимавайте какво си драскате - издавате характер и състояние пред шефа и колегите
5 лоши навика провалят кариерата дори на най-талантливите
Ужасът вечно недоволен шеф и техники да се справите