Нов шанс да има завършена магистрала към Гърция (Обзор)
- МОСВ пусна проекта за трасе през Кресненското дефиле, нямало нужда от нова екооценка
- Пътната агенция чака дали някой ще обжалва, преди да започне изграждането
Служебният министър на околната среда и водите Петър Димитров е подписал на 11 юни решение, с което се дава зелена светлина за окончателното довършване на магистрала “Струма” в участъка, който минава покрай Кресненското дефиле. Става дума за едно от платната на магистралата – това, в което движението ще е от Кулата към София.
Решението е да не се прави нова екооценка на проекта, както настояват различни природозащитни организации, твърдейки, че старият ОВОС е изтекъл. Предходният също беше атакуван от тях навремето, но
след 3 години забавяне съдът го потвърди и на последна инстанция.
В края на миналата година пътната агенция внесе в МОСВ ново инвестиционно предложение за изместване на трасето на този бъдещ участък с около 100 метра на запад и именно по това инвестиционно намерение МОСВ излиза сега с две решения, взети на 11 юни. Едното гласи, че няма нужда от нова екооценка, а другото допуска предварително изпълнение на първото решение. Все пак има 14-дневен срок, в който решенията може да се обжалват пред ВАС, и затова в четвъртък от пътната агенция се въздържаха от коментар какво смятат да предприемат и кога.
Мотивът на министър Димитров да не иска нова екооценка е, че и новият проект не засяга защитената зона “Кресна-Илинденци”. От цялата територия на тази защитена зона ще бъдат засегнати едва 0,23% от площта, което не води до въздействие върху защитени видове. В решението са дадени и 34 задължителни мерки, чието спазване местните екоинспекции трябва да следят по време на строителството, например заустването на отпадни води, депонирането на земната маса, достъпа до питейна вода и т.н.
За строителството на този нов участък от магистралата – лот 3.2,
има избрани изпълнители още в края на 2019 г.
Участъкът е разделен на две, като едната половина ще се прави от обединение около “Грома холд”, а другата – около ГБС.
Засега намеренията са по това платно да върви само движението от Кулата към София. За обратната посока ще се ползва сегашният път през дефилето.
Кабинетът “Денков” взе принципно решение да се търсят алтернативи и за това трасе и в края на март АПИ обяви обществена поръчка за прединвестиционно проучване за дублиращо трасе. Има 10 оферти, но все още не е избран изпълнител.