Подготвени ли са младите за живота? Матурите дават един отговор, PISA - друг

11.06.2024 15:36 Люба Йорданова, експерт във фондация "Заедно в час"
Ученици влизат на матура по български език. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Къде сме изгубили 18 хил. ученици за 12 г. училищно образование?

Най-високият резултат в цялата 16-годишна история на задължителните зрелостни изпити са постигнали сегашните 12-класници, стана ясно преди няколко дни. Средният резултат на випуск 2024 е 58,48 точки от 100 възможни, което в скалата за оценки е добър (4,32).

Миналата година резултатът беше с 8,4 точки по-нисък - 50,12, или добър (3,93), което пък беше най-слабият дотогава. За коментар за резултатите на матурите и какво значат те “24 часа” потърси Люба Йорданова - специалист в екип “Стратегически партньорства” във фондация “Заедно в час”. Тя отговаря за подготовката на стратегическите документи на организацията и е автор на голяма част от становищата на фондацията.

Резултатите от държавните зрелостни изпити по български език и литература не са повод за радост.

Ние не знаем дали наистина това са най-високите резултати за последните 16 години, защото не знаем дали изпитите през тези 16 години са били с еднаква трудност. Миналата година МОН отчете най-ниските резултати, откакто са въведени новите матури. Тази година отчете най-високите.

Не знаем обаче дали тези два изпита са били еднакво трудни, за да можем да направим сравнение. Това е един от най-големите проблеми на външните оценявания в България, включително матурите - те не се изготвят спрямо правилата на науката за правене на стандартизирани тестове.

Трябва да има наистина независимо и професионално изготвено национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити, ако искаме да имаме обективна картина за българското образование.

Редица образователни експерти алармират, че изпитните резултати не се валидират, тестовете не са надеждни и сравними, а прагът за тройка е много нисък.

Затова не може да смятаме матурите като обективен маркер за състоянието на образованието у нас. Имаме един среден брой точки - 58, от общо 100.

Ако вземем добрите практики в изготвянето на изпити, прагът за минаване не би бил 30 точки, както при българските матури, а поне 50% - при истински сериозните изпити дори 60%. Тоест българските ученици не биха го преминали.

Задължителната матура е само една - по български език и литература. Тя не може да покрие всички знания, умения и нагласи, които съвременното и бъдещото общество и икономика изискват от завършващите училище. Например

не знаем доколко зрелостниците са развили критическо мислене,

инициативност, научна и финансова грамотност, упоритост при решаване на проблеми - все знания и умения, необходими за XXI век.

Българските външни оценявания не ни дават достатъчно информация дали училището подготвя младите хора за живота. Имаме обаче PISA, която недвусмислено ни казва, че отговорът е “не” - над половината от гимназистите в България не притежават ключови умения.

Не се коментира и значително по-малкият брой ученици в 12-и клас спрямо започналите първи клас от същия випуск.

Тази година например близо 47 хиляди ученици са се явили на матурата по български. През 2012 г., когато този випуск е постъпвал в първи клас, учениците са били 65 хиляди. Тоест

за 12 години училищно образование сме изгубили

18 хиляди ученици

Къде са те? Ако са отпаднали от българската образователна система и не учат в чужбина, би трябвало да смятаме и техния резултат към картината на българското образование.

Резултатите не ни казват много неща - и то все особено важни неща. Освен че не ни дават обективна картина за знанията и уменията на учениците, не ни казват и например колко ученици са били накарани да не се явят изобщо на изпита, за да не развалят успеха на училището си. Не ни казват и

колко дванадесетокласници са ходили на

частни уроци за подготовка и откога точно ходят.

Ако се направи както трябва, външното оценяване е добър инструмент да видим как се справят учениците и най-вече - как се справят учителите им, директорите им и изобщо хората, които взимат решения за политиките в сферата на образованието.

Оценяванията трябва да бъдат изготвени от независима организация, която има експертен капацитет в науката за правене на стандартизирани тестове. Освен това изпитите трябва да бъдат провеждани в спокойна за учениците среда, без много шум, без теглене на варианти в ранни зори в министерството пред камери.

Нещо друго, което липсва всяка година, е истинският анализ на резултатите и мерки спрямо него. Обществото получава не анализ, а статистика - средни резултати, брой двойки и шестици и класации.

Няма информация с какво точно се справят учениците, с какво - не, и най-вече - какви са причините за това и какво следва.

В други държави резултатите от външните оценявания се използват, за да се направи план за всяко едно училище как да подобри резултатите си.

В България се използват само, за да класират ученици. И след това да се направи топ 10 на училищата според резултатите на учениците им - обаче без да се има предвид, че тези резултати могат да се дължат и на частните уроци - и да се осъдят публично други училища.

----------

Люба Йорданова е специалист в екип "Стратегически партньорства" във фондация "Заедно в час"

Други от Анализи

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

Го бараме Трамп

Как на Балканите викат духовете на великите сили Един призрак броди из Западните Балкани - призракът на тръмпизма. Този дух тръгва от Вашингтон, спира в Будапеща, пие едно кафе в Белград и разбира се

>