Пламен Карталов: Впечатлих се от Гордана Силяновска и честта да дойде на “Валкюра” - показа сърдечно уважение и компетентност като оперен фен

07.06.2024 13:58 Христо Николов
Пламен Карталов
Пламен Карталов и Гордана Силяновска

Имахме смелостта да покажем “българския” Вагнер на значими световни оперни сцени. И успяхме!, казва директорът на Софийската опера и балет

- Господин Карталов, как накарахте новоизбрания президент на Северна Македония Гордана Силяновска да дойде на представлението на Софийската опера и балет в Скопие?

- Гостуването на Софийската опера на фестивала “Майски оперни вечери” в Скопие беше договорено много отдавна. За честта, която ни оказа новоизбраният президент госпожа Гордана Силяновска, че ще присъства на “Валкюра”, разбрахме, когато пристигнахме на място.

Нейното присъствие не е никак случайно, защото тя е сред най-редовните посетители на националната опера и балет на Скопие. Предварителният ѝ интерес към гостуването на Софийската опера с “Валкюра” от Рихард Вагнер, компетентността ѝ като оперен фен и изключително сърдечното ѝ уважение и поздравленията, които лично направи след спектакъла пред целия състав на Софийската опера, бяха впечатляващи.

Очакваме през септември тази година гостуване в София на Националната опера на Скопие с “Набуко” от Джузепе Верди.

- В навечерието на 24 май се случи и нещо друго – получихте за пореден път наградата “Златно перо” след предишната, която ви бе връчена през 2009 г. Какво означава за вас това признание, а и всички останали, които получавате?

- Наградите са като плодове от клоните на дърво на живота. Съзнателно или не, само с огромен труд и постоянство в усилията за отглеждането му може да възнагради грижите и издръжливостта за постигането на най-високи цели. Те не идват даром. Препятствията и трудностите не трябва да сломяват духа, а напротив, да откриват нови пътища и да ни водят през тях смело, без колебание и самоотвержено. Тогава идва и радостта, и признанието.

- Остава съвсем малко време до премиерата на една от оперите на Вагнер с може би най-красивата музика - “Лоенгрин”. В далечното минало тя все пак е правена в София. Защо пристъпвате чак сега към това произведение?

- Новата постановка на “Лоенгрин” от Рихард Вагнер продължава традицията на Софийската опера в новите хоризонти на друго мислене и манталитет.

Които през последните 14 сезона доказват способност и увереност, че и в България може да има постижения в разкриването на собствени творчески възможности за докосване с обемното творчество на Рихард Вагнер, съизмерващи ни със световните оперни традиции.

След най-трудните вече реализирани седем негови оперни шедьовъра най-напред, имахме дързостта да започнем с най-трудния - тетралогията “Пръстенът на нибелунга”, която претърпя две различни режисьорски интерпретации, за първи път на българска сцена през 2013 и нова през 2023 г.

Също за първи път на българска сцена направихме “Парсифал” и “Тристан и Изолда”. Останаха по-“лесните” “Летящият холандец”, която направихме миналото лято, и предстоящата премиера на “Лоенгрин”.

Забележителното е, че всичките тенденциозно поставях само с български оперни гласове. Това, че Лоенгрин, синът на Парсифал, се появява на оперната ни сцена точно сега, не е случайно. И на нас като че ли ни е било нужно да извървим пътя към светлината, която ни дава Светият Граал с вътрешната сетивност за осмисляне и духовно житейско и творческо израстване.

Винаги подчертавам, че българските оперни певци израстват в изпитания, които заслужават и ги правят още по-извисени в кариерата им.

По отношение на концепцията и при “Лоенгрин” с дълбоко уважение и внимание следвам принципа си, че не може да има по-важно нещо от прочита на музикалния език на композитора. Само музиката на композитора има значение за образа на спектакъла.

- Не са ли доста ресурсоемки произведенията на Вагнер, особено пък когато целта е да се поставят с целия им блясък? Все пак не отнема ли нещо на Софийската опера цялата тази трудна работа?

- Много интересен въпрос. Отговорът е, че богатството в създаването на репертоар е в силите ни да използваме всички творчески ресурси на художествените състави, да се разгърнат с цялата си мощ. Да се излезе от клишетата на отъпкани пътища от познатото, лесното, традиционното с едни и същи композиторски школи и познати вокално произведения както за певците, така и за публиката.

А за един оперен оркестър с национален авторитет това е начин да бъде трамплин за израстване и шанс за навлизане в най-дълбоки води. Даваме на всички музикални колективи шанс за запознаване с нови предизвикателства, без ограничения, скъсване с предразсъдъците, с поглед в по-широката палитра и богатството на световната музикална съкровищница.

Успяхме, като гледаме интереса и оценките на международната публика и на музикална критика.

Имахме смелостта да покажем “българския” Вагнер на значими световни оперни сцени в Германия, родината на композитора, фестивали в Минск, Любляна, Северна Македония и повторно в Германия. А и на историческата сцена на Болшой театър в Москва, също един от многото световни театри, който няма в своя репертоар Вагнер.

В годините Софийската опера се представяше в Бразилия, Япония, Италия, Гърция и в други държави с популярни заглавия, но ресурсът ни с български гласове е разширен с достигането на още по-високи репертоарни върхове.

- Почти всички големи европейски и световни оперни театри обявиха наскоро програмите си за сезон 2024-2025 г. Нещо направи ли ви впечатление в тях?

- Най-вече сигурността в дългосрочното планиране. Но тези театри, имайте предвид, че нямат системата на делегиран и прогнозен бюджет. Те не са зависими само от приходите си и не очакват след няколко месеца преизчисления на субсидията си, с която да покриват всичките си огромни разходи само от приходи.

Така че имат сигурността да обявяват нови премиери, предварително договорени артисти, дългосрочно да планират разходите за производство на декори и костюми, издръжката на щатен персонал и поддръжка на сградата си и много други потребности. Но пък ние успявахме да преодоляваме всички изпитания с огромен труд.

- Кои произведения отлежават на масата ви, т.е. чакат реализация и може би ще се случат през предстоящия сезон?

- Ние скоро ще обявим официално за нашата публика репертоара ни през 2024/2025, по който вече се работи. Откриваме новия сезон със спектакъл, посветен на юбилейната стогодишнина от смъртта на Джакомо Пучини. Това е най-много гостувалата в Япония и други държави наша постановка на “Турандот”, която за първи път у нас ще дирижира световноизвестният диригент Даниел Орен, а в главните роли ще видим Ана Пироци, Хорхе де Леоне и Радостина Николаева.

Първата оперна премиера планираме да бъде “Адриана Лекуврьор” от Чилеа, посветена на 90-годишнината на Райна Кабаиванска и на 90-годишнината на Александрина Милчева. Ще има нова балетна премиера – постановка на “Ромео и Жулиета” от Прокофиев.

Отново под диригентството на Даниел Орен ще има “Реквием” от Верди, следват нова постановка на операта “Фалстаф” от Верди, както и една копродукция с оперния театър “Лучано Павароти” в Модена с нова постановка на “Селска чест” от Маскани и “Палячи” от Леонкавало.

Ще има и традиционен Вагнеров фестивал. В новия сезон са включени и няколко концерта, между които отбелязване на 100-годишнината на бележития композитор и диригент Константин Илиев, 110 години от рождението на Борис Христов. Но също работим и за афиша на летните ни фестивали “Музи на водата” на езерото в Панчарево, “Опера на върховете” – Белоградчишки скали, и “Опера за деца” в Парка на Военната академия.

- През последните два сезона наблюдаваме видимо намаление на броя на премиерите, а донякъде и на спектаклите. На какво се дължи това, след като пандемията отмина?

- Няма намаление на дейността, а напротив. Иначе как ще се изпълнят плановите задължителни показатели за приходи от билети. Досадно положение, но това е действителността. Работа!

Софийската опера има най-високите финансови показатели и те са винаги с преизпълнение. С най-разнообразен и широк в богатството на жанровете репертоар: опера, балет, мюзикъл, спектакли за деца от най-ранна възраст, концерти, спектакли на открито на три сцени, гастроли в чужбина и много други дейности.

Излишно е да правим сравнения с всеки европейски театър, който има гарантираните предварително ясни средства за дейност. У нас има друга, неевропейска икономическа логика, но работата никога не е намалявала. И сравненията не трябва да са в мярката, а в марката.

- Ще се разширява ли “географията” на Софийската опера и балет с нови държави, в които преди това не е правила турнета? Ще се състои ли например отложеното заради пандемията турне в Япония?

- Географията на гастроли в годините беше много успешна на няколко континента от Бразилия до Япония, различни европейски сцени, а сега сме в планирането на предстоящи гастроли в Дубай, Хърватия, Румъния и други страни. За нови творчески идеи с Япония сме в преговори.

CV

Роден на 15 септември 1948 г. в Добрич

Завършва музикалната академия в София, специализира оперна режисура в Германия и кинорежисура в НАТФИЗ

Преподава режисура и актьорско майсторство в музикалната академия в София

През 1988-1990 г. заедно с Борис Христов прави Българската академия за изкуство и култура в Рим

На 9 октомври 2012 г. е избран за действителен член на БАН

Директор на Софийската опера и балет

Като оперен режисьор е реализирал над 180 постановки

Носител на наградата “Паисий Хилендарски”

Други от Интервюта

Д-р Цветеслава Гълъбова: До 5 години няма да има психиатри, от 520 по списък много са в чужбина

От 30-те души, постоянно настанени при нас, поне 15 са жертва на имотни измами. Схема, в която участват нотариуси, полиция, общински служители, твърди директорът на психиатричната болница в Курило -

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

>