Илиана Алипиева: И дълга официална рокля става за всеки ден, но като сте с маратонки
Не бива да се следват твърде много инфлуенсъри, предложенията в инстаграм са като океан и можеш да се удавиш
Тя облича впечатляващ ансамбъл в яркочервено на Lanvin и позира пред обектива или слага дънки, топ и елегантно сако, разглеждайки музей в Барселона. А снимките и видеата се качват веднага в профила ѝ в инстаграм, показвайки една истинска модна икона.
“Когато към дълга официална рокля се сложат маратонки, тя става за всеки ден и може да се носи навсякъде. Искам да покажа, че тези дрехи са за нормалните хора като теб, като мен, като нея. И са приложими. Харесвам това, с което се занимавам, и мога да бъда посланик на продуктите, които представям”, казва Илиана Алипиева, собственичката на MDL Group. Това е компанията, която вече 30 години е лидерът в модния бизнес в България. Благодарение на нея клиентите у нас могат да пазаруват от десетки топмарки като “Бенетон”, “Макс Мара”, “Марела”, “Долче и Габана”, “Фурла”, “Гучи”, “Москино” и още, и още.
Социалните мрежи са неизбежни, но тя често си задава въпроса доколко хората виждат и осмислят това, което гледат. И дава пример, че когато подреждат витрините на нейните бутици, целта не е само да се направят по зададен еталон, а да се разбере каква е идеята. Да се вникне в дизайнерското решение. Когато потребителите преглеждат инстаграм и виждат твърде много образи, се объркват, наслагват ги и смятат, че много лесно могат сами да ги комбинират. Но не се получава. Иска се възпитание, култура и наистина разбиране. Мрежите създават грешна илюзия у хората, че са наясно за какво става дума. Не бива да следват инфлуенсъри безразборно, защото предложенията са като океан, в който можеш да се удавиш.
“Масово хората ходят с клин и тениска. Това ме отчайва тотално. Ким Кардашиян е различен пример, но във всекидневието човек трябва да има някакъв стил, нещо, което да го изразява”, обяснява Илиана Алипиева. И допълва, че във всекидневието вече се налага да сме по-гъвкави по отношение на облеклото си. Сутрин човек отива на работа, следобед може да е на някакво парти. Достатъчно е само да се сменят аксесоарите, за да стане аутфитът адекватен към съответното място. Категорична е, че тоалетът се състои от три части, никога от две. В противен случай има нещо недоизказано, недовършено и показва, че няма отношение.
Посещавайки различни събития като опера, балет, театър, ѝ прави впечатление, че никого не го е грижа как е облечен. Хората не искат да си създадат празник. Отиват да слушат музика, която е вечна. Недоумява защо обличат анурак, ако имат манто или слагат туристически обувки вместо мокасини, да речем. Вероятно е някакъв знак на протест, демонстрация, че са над суетата. Но всичко трябва да е хармонично, иначе преживяването не е пълноценно.
Никога не е имала комплекси, че понеже сме българи, не струваме. Убедена е, че за много неща имаме усет, но за съжаление, донякъде ни липсва възпитание. 45 години живяхме в зоната на сивото и кафявото. Животът ни нямаше цвят, дрехите нямаха, сградите, колите - тъжно и депресиращо.
“Дрехата изразява теб, ти се обличаш така, както се чувстваш. Защо си купуваш конкретно това, а не друго? Защото нещо те влече към точно този артикул”, казва Илиана Алипиева. Всеки трябва да се облича както му идва отвътре, въпреки че понякога се получават неестетически картинки. Но не обича да съди. Прави ѝ обаче впечатление, че обикновено хейтърите не изглеждат добре. Негативните им коментари са проява на комплекс, да наплюят другия, за да не се насочат към себе си, защото мразят себе си, това, което са и как изглеждат.
В бизнеса се стараят да представят на пазара ни освен вече добре познатите марки и най-различни нови брандове. Клиентите реагират много добре на новото, защото се уморяват от един и същи тип дрехи, една и съща философия. Търси колекции, които са нестандартни, провокират, носят новото време, с които човек да се чувства различно. От личния си житейски опит знае, че не е съвсем вярна приказката, че хубавият кон и под скъсан чул се вижда. Дрехата е важна, тя е визитната картичка, преди да каже човек името си, хората го виждат как изглежда. Тя се занимава с това професионално и визията ѝ говори много, а на другите хора им влияе на подсъзнателно ниво. “И нямаш друг шанс да се представиш отново за първи път”, добавя тя.
Вярва, че с времето при всеки човек промяната в стила на обличане е неизбежна. Цитира Дънов, който е казвал, че старите дрехи трябва да се изхвърлят, защото носят друга енергия, друго време, друго твое аз, което вече не си ти.
Не е трудно или непременно скъпо, за да се смени гардеробът. На всяко ценово ниво има прекрасни дрехи, които позволяват да се създават чудесни ансамбли. “Ако искаш да си в крак с времето, трябва да си в крак с всичко, в това число и с облеклото си. Да носиш обувки на 20 години е вредно дори за здравето”, казва Алипиева.
Обожава високите токчета, но в София не може да се ходи с такива. А тъй като тя върви много пеша, предпочита да е с маратонки. За баловете момичетата се хвърлят директно на 12-сантиметрови токчета, каквито всъщност обуват за първи път в живота си, и срещат трудности с походката. “Лобутен е казал, че това са обувки за лягане, а не за ходене, а те искат да танцуват с тях, няма как”, смее се тя. Високите токчета според нея са, за да отидеш някъде, където можеш да седнеш. Но пък харесва и ниската обувка, защото с нея роклята има различен прочит.
Причината да се задържи толкова години като лидер на пазара, е, че харесва това, което прави. Но е нужно да има и вдъхновение през цялото време. Опитва се да го поддържа по различни начини, не само в работата, но и в живота. Продължава да е в състояние да се възторгне от всяка нова красива колекция, която ѝ идва като глътка свеж въздух. Но отбелязва, че наблюдава значителни промени в модния бизнес. Вече няма конкретни сезони, продават палта през лятото, бански през зимата. Не може да се определи и какво е модерно, лансират се всякакви тенденции, за да има за всеки вкус.
Социалните мрежи направиха процесите в модата още по-динамични. Но се е загубила тръпката, защото всички ревюта може да се гледат онлайн. “Преди беше преживяване, да отидеш да видиш, да си част от хората, които са поканени. Някой да те попита за мнението ти, като човек, който е от страната на пазара. На ревютата манекенките излизаха една по една, можеш да огледаш тоалета, да прецениш, да осмислиш. Сега е като манифестация, вървят една след друга в колона”, обяснява бизнесдамата.
Най-големият конкурент в момента са нискобюджетните марки. Всеки си казва, че при тази динамика на пазара му е нужно нещо бързооборотно, което да смени със следващо евтино. Могат да се купят много нови неща на цената на един суперлуксозен тоалет.
Наблюдавайки пазара, вижда, че с годините и клиентите се променят. Логоманията е нормално явление не само в България. Към нея се придържат хората от първо поколение с пари. Искат да се покажат: “Вижте ме, аз съм в играта с модата”. Преди време имало забрана в дискотеките в Лондон да се влиза с ризи “Бърбъри”, толкова масово се носели. Но пък всяка крайност е до време и отминава.
“Много хора вече имат сериозни капитали, спечелени бързо, тези, които ги имат по-отдавна, искат да се разграничат. Както някога аристокрацията се е разграничавала от буржоазията и е имало етикет в цветовете. Само аристокрацията е можела да носи лилаво, за буржоазията е било забранено, защото трудно се е постигал този тон. По същия начин сега на преден план за едно много затворено общество идва темата за скрития лукс. Това са много скъпоструващи материи, труднодостъпни заради лимитираното производство. Няма лого, има детайл, който може да види само собственикът. Скрити камъчета, хастар от коприна, това го знаете само вие и го усеща тялото ви. Прекалената показност им идва в повече и ги води към идеята да тръгнат в друга посока. Наситили са се вече на логоманията и искат да сложат край на това типично буржоазно поведение. Всички казват, че Стив Джобс се обличаше много скромно, все с една черна тениска. Но тя е на “Ерменеджилдо Дзеня” и струва 1000 евро бройката, а той е имал поне 20. Но това е за негов собствен комфорт, не за да се покаже пред другите”, разказва Илиана Алипиева.
За ментетата, които заливат пазара, обяснява, че пречат донякъде на бизнеса, но не е толкова драматично, че да го провалят. По-скоро пречат на самите хора, подлъгват ги. Когато една жена си купи копие на чанта Hermes, какво се случва? Има ли самочувствието, класата на истинския продукт? Прибира се в панелен блок, снима се с ментето, гушнала го като щит, и пуска снимката си в инстаграм. Кого лъже, кого иска да впечатли, хората в трамвая? Те не знаят какво е Hermes, самата тя обаче също не знае. “Много хора са неудовлетворени и правят неща, с които искат да измамят себе си, но е най-трудно да излъжеш именно себе си. Ти или си потребител на този продукт, или не си. Ако имаш възможност, със сигурност ще си купиш оригинала”, категорична е Илиана Алипиева.