Приказна рокля събра Мария Бакалова и художничката Михаела Етова в Кан
Българката я изрисува за "Долче и Габана", а актрисата я изигра на червения килим
Мария Бакалова щеше да предизвика възхита у публиката на червения килим в Кан с която и елегантна рокля на известен дизайнер да беше дефилирала. В това няма съмнение, защото всичко, което младата, чаровна и свежа като ароматно пролетно цвете актриса носи върху себе си, изглежда красиво.
Тя не просто се разходи с роклята на “Долче и Габана” на премиерата на “Стажантът”, в който играе Ивана Тръмп, а сякаш разказа приказка на публиката. От една страна, рисунката върху полата ѝ беше като детайл, който щрихира историята на висшата мода. От друга, “24 часа” разкодира, че зад “картината” стои талантливата Михаела Етова, и това заплете още повече интригата около творението. Мнозина се запитаха - коя е тази българска художничка?
Роклята не е създадена специално за червения килим на фестивала в Кан, а възпроизвежда модел от колекцията висша мода на “Долче и Габана” от пролет-лято 2016 г.
“24 часа” откри Михаела, която от години живее в Италия и работи за Доменико Долче и Стефано Габана. Тя обаче отклони учтиво и поканата за интервю с обяснение, че не е оторизирана, и молбата за неформален разговор. Разглеждайки нейни рисунки и картини, които може да се видят в интернет обаче, става ясно, че
зад нарисуваната сцена върху дългата пола от тюл на Мария Бакалова прозира почеркът на Михаела
Какво се знае за нея? От профила ѝ във фейсбук се вижда, че е щастлива с прекрасното си семейство. Има 8-годишен син Леонардо и съпруг Стефано, живее в Леняно, до Милано, и наскоро е получила официално и италианското си гражданство.
Още неща за личния и професионалния живот на българката може да се разберат от биографията ѝ, публикувана в интернет. От нея става ясно, че Михаела е зодия Везни и е родена в София на 18 октомври 1984 г. Завършила е стенопис в Националната художествена академия в София. Неин стенопис 700/300 см може да се види в Министерството на отбраната. През “българския си период” Михаела сътворява и портрет мозайка на цар Борис III.
През 2007 г. започва и нейната италианска одисея – завършва “Графичен дизайн” в Академията за изящни изкуства в Болоня и се специализира в сферата на модата. В Италия Михаела участва в колективни изложби като художник и графичен дизайнер.
Пристрастена е по Венеция и гондолите ѝ,
се вижда от много нейни картини на тази тематика. През 2009 г. българката стажува 5 месеца като графичен дизайнер в Les Copains - италианска компания за облекло, основана в Болоня през 50-те години на миналия век. Михаела представя няколко свои проекта за етикетите на марката, както и за аксесоари – ризи, обувки, шапки.
Така идва и периодът ѝ в “Долче и Габана”, където е художник и графичен дизайнер. За конкретната си работа в компанията за висша мода обаче българката не е оставила никакви “щрихи” в социалните мрежи. Разбираемо е, че всички, които работят в нея, са обвързани с ангажимент за дискретност. В крайна сметка зад творенията на Долче и Габана, които в много случаи са като картини или произведения на художествените занаяти, стоят имената на двамата дизайнери. Десетките художници, графици, бижутери, майстори, шивачи, всеки от които сътворява само частица от мозайката на дрехите от колекциите, обикновено остават анонимни. Всеки костюм и рокля висша мода на двойката дизайнери е като произведение, за чието реализиране се използват няколко изкуства и занаята. Открай време Долче и Габана са в търсене на млади творци, които участват в различни проекти, свързани с керамика, дърво, стъкло – през всичко това преминава енергията на вулкана Етна в Сицилия, прозира дълбоко сицилианското във всеки детайл, цвят, колорит. Те са вдъхновението на двамата дизайнери.
Роклята на Мария в Кан е като разказ за историята на висшата мода
“Българската актриса носи рокля като на принцеса, бюстие и пола, издута като облак от зелен тюл с прикрепено към него платно на художник”. Дали вдъхновението идва от принцеса, или от куртизанка, попита в. “Кориере дела сера” в оценките си за визиите на звездите в Кан.
Творението, с което Мария Бакалова се показа преди премиерата на “Стажантът”, всъщност беше демонстрирано на ревю в миланския театър “Ла Скала” преди 8 години. Заедно с него бяха показани и други творби на дизайнерите, разказващи за произхода на италианската висша мода.
Шоуто със скъпоценните дрехи се вдъхновяваше от два “извора” – от оперите на Пучини “Тоска”, “Турандот” и “Мадам Бътерфлай”, и от работата на миланската моделиерка Бики, чието истинско име е Елвира Леонарди. Тя е известна със страстта си по огромните шапки, носени от аристократките в операта. Мария Калас е една от клиентките на Бики, която от своя страна е внучка на Пучини. Пристигналите от всички краища на планетата почитатели на Долче и Габана се възхитиха от костюмите и на оперните изпълнители, и на елегантните зрители от онези времена, интерпретирани в моделите.
Творенията бяха харесани толкова много, че дизайнерите бяха викани три пъти на бис на сцената като след спектакъл на драма. Не знаем как стилистката на холивудските звезди Джесика Пастър е избрала за визията на Мария Бакалова точно тази рокля с “българска следа” за червения килим в Кан. Пред американското издание на “Венити Феър” Мария Бакалова разказва, че когато месец преди премиерата в Кан
вижда за пръв път “роклята си”, тя ѝ действа умопомрачително, защото е “самото съвършенство”
Роклята, която ѝ показва Джесика Пастър, е като архивно копие от колекцията на “Долче и Габана” за 2016 г. и има “тази картина върху полата, показваща всички хора зад отделната дреха”. Роклята на Бакалова отдава чест на всички дизайнери и художници, които сътворяват детайлите на всички тези произведения на изкуството.
“Тя ме кара да се чувствам като принцеса. Тя е специална, свежа и излъчва чувството за празник”, казва Мария. 27-годишната актриса допълва: “Това е визия, която ще запомня за цял живот”.