В памет на Борко: Какво е днес да си образован?

31.05.2024 07:30 Борислав Зюмбюлев
Дванайсетокласници се редят на опашка за матура. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Десетки са полемичните текстове на Борислав Зюмбюлев в “24 часа”, оставили ярка следа. Беше непримирим към несправедливостите, които излизаха всеки ден от историите от новините. Умееше да формулира смели обществени каузи с логични тези и го прави в “24 часа” четвърт век. Някои от тях:

- За по-добро образование: по-високи учителски заплати, борба със сивата икономика на частните уроци, по-къса ваканция

- За по-добро здравеопазване: да има държавно финансирана фондация, която да отпуска пари за болни затруднени хора

- За по-нормален трафик и по-малко катастрофи - тировете да се спират по магистралите в определени часове и да се въведат има специални маршрути за тях

- Българите трябва да се научат да спазват правилата - иначе винаги ще ни връхлитат “внезапни” трагедии

- Да се кръсти столичен булевард на Роналд Рейгън, човека, който разклати комунизма

- Пътят за икономически растеж минава през вдигане на доходите.

И много други. Припомняме някои от неговите ярки и запомнящи се текстове.

“Какво е днес да си образован” е писан през 2004 г. - преди 20 години. Сами съдете колко е бил проницателен.

Гимназистът трябва да е прочел поне един куфар с важни книги. Кое е важно - да плуваш или да си метафоричен

Учебната година започна и 64 125 деца влизат за пръв път в клас. Те ще прекарат там 12 години, за да научат буквите, таблицата за умножение и къде е Стара планина.

Стотици часове от живота им ще бъдат посветени на зазубряне на литературни анализи и най-умните и пробивните от тях след 12 години ще знаят какво е казал Пантелей.Зарев или някой по-пресен критик за баба Илийца и кола, за любимите на Яворов и десетки други безсмислици.

Знанията, които ще придобият бъдещите зрелостници, ще им послужат само веднъж в живота - на приемния изпит в български вуз. Ако ще учат в чужбина, познанието за юношата на Смирненски няма да им свърши никога никаква работа.

Българските зрелостници няма да имат онези знания и умения, които са необходими на зрелия индивид през XXI век.

Защото това, което е било важно през 1950 г., е различно от това, което ще е важно през 2016 г.

Образованието ни обаче е подчинено на същите приоритети, както и преди 60 години. Образованият българин днес трябва

да знае писмено и говоримо английски

Сега това е привилегия на най-умните и най-подготвените, които успяват да влязат в добрите езикови гимназии, и на най-богатите, чиито родители могат да им платят скъпи уроци. Това е ужасяваща, мултиплицираща се форма на сегрегация. Владеенето на чужд език няма нищо общо с интелектуалните възможности. Езикът сам по себе си не е знание, а умение, сечиво за придобиване на знания, за общуване и т. н. Ето защо и тъпите, и умните хора научават чужд език. Той е еднакво необходим и на сервитьора, и на камериерката, на шивачката, която трябва да се разбере с бъдещия си работодател, и на компютърния специалист или адвоката.

Българската икономика, която става все по-силно зависима от туризма, изпитва невероятно голяма нужда от хора, които могат да общуват с чужденци.

Хиляди левове всяка година се харчат за уроци, а ако част от часовете, отделени на изучаването на българска литература, бъдат заменени с часове по английски и друг език, житейската полза за ученика ще е много по-голяма. Но никой не пита гражданите какво искат те от образователната система. Народът трябва да се съобразява с

мухлясалите критерии в българското училище

Да не знаеш език в наши дни, означава просто да си неграмотен. И училището трябва да го осигури на всяко българско дете, иначе се нарушава конституционната норма за всеобщо, безплатно и достъпно образование.

Друго важно умение е работата с компютри. То също трябва да се придобива в училище и да включва няколко задължителни елемента, първият от които е

умението за писане и с 10-те пръста

Ръкописът изчезва като явление, съвременният офис вече е невъзможен без електронната кореспонденция. Дори шивачките всекидневно въвеждат някакви данни с клавиатура. С други думи, буквите трябва да се учат и като клавиши, т.е. и папиларно. Зрелостникът трябва да получи умения за работа с основните офис програми.

Сега в училище децата са принуждавани да програмират по демодиран начин. Ясно е, че не всички ще станат програмисти, но всички трябва да могат да работят с Excel. А грамотен ли е човекът, който не може да управлява автомобил?

Защо хората трябва да плащат на инструктори все повече и повече пари. Не е ли редно с парите, които ние, данъкоплатците, отделяме, това умение да се придобива още в десети клас например? Житейската полза ще е много по-голяма от придобиването на стругарски умения например, което все още се практикува в училищата.

Стругове вече не стържат по нашите фабрики,

а в европейските ги управляват с компютри.

Четвъртото умение на съвременния човек е способността да плува. На нас като земеделско-занаятчийски народ водата ни е чужда. Отскоро сме научени да се къпем, нямаме традиции в мореплаването, не ядем риба. Но плуването е умение, което дава добро здраве, хармонична фигура и изгражда устойчиви личности. Всички народи, които са се научили да плуват, са преуспявали.

Петото умение, което е главното качество на културните народи, е стремежът да се четат книги. Българското училище обаче го потиска със системата си на зазубряне на безмозъчни анализи за това какво искал да каже писателят или поетът. Най-важната цел на образованието по литература е да създаде любов към четенето.

Системата обаче е такава, че те отблъсква и отвращава от него. Може би това е инстинкт за самосъхранение, защото, ако здрав младеж изчете цялата тази “литература”, със сигурност ще му се възпали мозъкът или поне ще получи трайни личностни изменения. А иначе гимназистът трябва да е прочел поне един куфар с важни книги. Ей това са съвременните измерения на грамотността. Вероятно и много хора ще се съгласят с мен. Но проблемът е, че никой не пита гражданите какво искат от образователната система, която издържат с данъците си. А ако не я променим, ще си стоим едни болнави, неразбрани и метафорични.

Други от Анализи

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

Го бараме Трамп

Как на Балканите викат духовете на великите сили Един призрак броди из Западните Балкани - призракът на тръмпизма. Този дух тръгва от Вашингтон, спира в Будапеща, пие едно кафе в Белград и разбира се

>