Иван Горанов: „Хладилника" в София е добър пример как трябва да се прави строителство
Зоната бе предварително планирана, а изграждането на сградите започна след като се отредиха терените за улици, казва управляващият съдружник в „Смарт консултантс"
- Господин Горанов, вашата компания има жилищни проекти и в столицата, но и в Пловдив. Къде е по-лесно да се изграждат такива?
- Може да ви учудва, но в Пловдив сякаш е по-лесно. Първо, там има повече работна ръка и второ - административната тежест не е толкова голяма, колкото в столицата.
Ние строим и по морето, и другаде, и виждаме, че в Пловдив подготвителната работа за сторителството не отнема прекалено много време. Виждаме, че не е без значение дали общинската администрация има административен опит или няма. Предприемачите предпочитат да се насочат към Пловдив и Стара Загора, защото там има по-голямо разбиране и подкрепа от страна на администрацията. Пловдив и регионът затова и се развиват по-добре.
- Може би Пловдив и Стара Загора не са толкова пренаситени от ново строителство и се намират по-лесно свободни терени?
- Да, в София вече е много трудно да се намери подходящ терен. Но според мен трябва да има по-сериозна общинска административна реформа, защото в сегашния си вид тези служби се задъхват. Те няма как да отговорят на интересите на инвеститорите.
Изкарването на разрешение за строеж в столицата в момента отнема между година и половина и две, което е унищожително дълъг период. Добре че през този период сградата, която сега правим - „Туин тауърс", се проектираше. През това време се налагаше да правим корекции в подробните устройствени планове на терена, защото искахме част от него да се отреди за озеленяване и спортни дейности.
- Пазарът на този тип жилища, с който ви есе занимавате, къде е по-лесен – в Пловдив или в столицата?
- В Пловдив сме намерили някаква златна среда – там не правим нито суперлуксозни, нито икономични жилища. Предлагаме високо ниво на качество на много достъпна среда. Само за последните две години в Пловдив сме продали над 1500 апартамента. Следващия месец правим първа копка на втората част на наш проект там и той също е мащабен.
- В „Туин тауърс" правите специално приложение за отдалечено управление на системите в дома. Но защо го правите – напоследък всички електроуреди, които се продават, имат възможности за такова управление?
- Да, но трябва да има един централизиран софтуер, който да може да поддържа всичко това. Защото вярно, че климатикът, хладилникът – всичко може да се управлява от разстояние. Но не е удобно за всяко да имате отделно приложение, трябва да има универсално решение, което да ви помогне да поддържате микроклимата в жилището и когато ви няма. Пък и да осигури безопасност и да не се налага да се връщате, ако случайно сте забравили включен уред.
- Как стои въпросът с паркирането в „Туин тауърс"?
- Не бива да се притесняваме от високите сгради, защото те създават предпоставка да има много повече зелени площи наоколо. За да се постигнат заложените в закона параметри на озеленяване на един терен, когато сторите високи сгради, имате много повече площи за зелени градинки.
Така че сме решили паркирането да е изцяло на подземно ниво. Осигурили сме 400 места за паркиране в подземен паркинг. При 288 жилища се падат по около място и половина. Ние се ръководим от броя на спалните в апартамента. Когато апартаментът е с една спалня, има едно място за паркиране, когато е с две спални – две места.
- Търсите ли в момента нови терени за сторителство, било в района на „Туин тауърс", било другаде?
- Аз съм израснал в „Лозенец" и това тук – НПЗ „Хладилника", едно време беше промишлена зона. Промишлени предприятия има и на мястото, на което започнахме да строим „Туин тауърс".
Това се оказа една от най-желаните и търсени зони за строителство в цяла София, защото главният архитект Здравко Здравков и неговият екип успяха да направят цялостно градоустройство на района, преди още да е започнало масово строителството.
Това е един добър пример как трябва да се прави строителството в големите градове – първо минаха всички отчуждения, обособиха се терените и прилежащата инфраструктура и едва след това започна строителството. А не да правим нещата отзад напред, както е на много места – първо строим и после се чудим защо не са останали терени за улици.
Тази зона е просто много добре планирана, но така е, защото имаше много предварителни срещи между общината и инвеститорите, всичо бе обсъдено с нас предварително и всеки направи някакви отстъпки, за да тръгнат нещата.
Районът се развива изключително добре, ние имаме опит от друг наш проект наблизо – „Смарт тауърс". Стремим да намерим много добро сечение между цената и качеството. На същите цени се продават нови жилища и в „Кръстова вада", а НПЗ „Хладилника" няма нищо общо с там.