Колко реално струва да караш новичък кросоувър (Графика)
Пригответе 1300 евро на месец за дизелов VW Touareg
SUV моделите и кросоувърите държат истински монопол на автомобилния пазар точно както преди двайсетина години компактните коли и семейните миниванове.
Изборът на модерен кросоувър и особено на автомобил със задвижване и на 4-те колела обаче обикновено води до по-високи разходи.
В германската пътна агенция ADAC изчислиха много подробно и точно колко струва поддръжката на модерните кросоувъри. Немските специалисти
са взели предвид всичко - от разхода за гориво, обслужването, амортизацията, данъците до застраховката и дори парите,
които се дават за измиване на автомобила.
Проучването предоставя оценка на покупката и разходите за притежание на автомобил в Германия в продължение на пет години, или общо 75 000 км.
Най-евтиният модел идва от света на микроавтомобилите и е Toyota Aygo X. Въпреки че е значително по-скъп от градския си предшественик, този симпатичен кросоувър с малък еднолитров бензинов двигател е с възможно най-ниската цена за кросоувър. В Германия японският модел излиза на притежателя си 469 евро на месец, или 37,5 цента на километър пробег.
Следва Suzuki Ignis с малко по-висока цена на притежание (433 евро/месец и 38,9 цента/км), изпреварвайки няколко представителя на концерна Volkswagen. Интересното е, че
и 10-те най-евтини миникросоувъра не надвишават цената от 45 цента на км,
т.е. 562 евро на месец, като се отбелязва, че сред тях вече има модели с прилични размери като Renault Captur.
Най-интересният сегмент, който повечето хора избират в крайна сметка, е този, където лидер е Dacia Duster. Моделът, оборудван с бензинов двигател и с фабрична газова уредба, няма конкуренция не само със значително по-ниската си начална цена. Струва 491 евро на месец, или 39,4 цента на изминат километър.
VW T-Roc е по-малко от половин евро на изминат километър, докато при по-големите модели, които щадят джоба на собствениците си, можем да споменем тези като Kia XCeed 1,0 T-GDI и Nissan Qashqai 1,3 DIG-T. Всичките отнемат до 669 евро на месец от бюджета на едно семейство.
Средната класа при съвременните джипове не е евтина. Достатъчно е да се спомене, че най-достъпният вариант в Германия е Seat Tarraco 1,5 TSI, който вече струва цели 37 770 евро, с общи разходи 754 евро на месец и излиза на собственика по 60,4 цента за всеки километър. Непосредствено до него има две пежа - 408 и 5008, и двете с най-слабите си 1,2-литрови бензинови двигатели.
На върха се нареждат два наистина интересни модела - Toyota RAV4 2,5 Hybrid и Subaru Forester 2,0. Някои електрически модели също влизат в челната десетка, а цената на десетия Hyundai - IONIQ 5, е 823 евро на месец, или 65,9 цента на километър.
Ако някога сте се чудили колко всъщност струва на собствениците да се возят в скъпите си джипове, с които дефилират по градските улици - често като местни велможи, нещата са доста ясни. При тях
всеки изминат километър струва повече от едно евро
Изключение правят двата най-евтини големи кросоувъра - Toyota Highlander с хибридно задвижване и електрическата Kia EV9. VW Touareg 3,0 V6 TDI е на пето място с месечни разходи от 1303 евро на месец и 104 цента на километър, въпреки разхода от 8 литра дизел на 100 км пробег.
Интересното е, че всички останали модели в топ 10 на големите и луксозни джипки са електрически модели или плъгин хибриди. Няма и следа от грамадните джипове с бензинови двигатели, да не говорим за други дизелови варианти.