Васил Терзиев: Модернизацията на цялата инфраструктура и лифтове на Витоша би струвала 100-150 млн. евро
Общината няма толкова пари - може да тегли заем, да търси финансиране по европрограми, но най-целесъобразно е да се говори със собствениците, казва кметът на София
Още акценти от интервюто:
- Трябва да знаем колко хора ползват планината за ски, за колоездене, за разходка, за да намерим най-добрите решения
- Грешката с проекта по "Патриарх Евтимий" беше в комуникацията и че го направихме преди избори и сега се политизира
- Чистотата в града се подобрява, улиците се мият по-често, но зависи и от хората, които хвърлят боклука до кофата
- След одита на ЦГМ правим допълнителна проверка, за да знаем какво да променим
- Работим със здравното и образователното министерство, за да регламентираме и други видове грижа - родителски кооперативи, детски центрове, фирмени забавачки. Вече е направена всеобхватна пътна карта за детската грижа -къде какви места са нужни, какъв екип, успоредно се проектират нови градини
- Г-н Терзиев, Витоша остана без работещи лифтове. В Европа има лифтове и на над 50 г., които работят перфектно, а защо за нас няма части? Вие кога разбрахте за проблема с двигателя на Симеоновския лифт?
- Разбрах сравнително бързо, след като аварира, защото се свързах с фирмата. Отговориха ми, че го дават за трети или четвърти път за основен ремонт през последните години, че това ще отнеме няколко месеца и ски сезонът със сигурност е изпуснат. И сега дойдоха новините отпреди няколко дни, че той няма как да бъде възстановен, за съжаление. Защо не може да бъде възстановен, е въпрос към “Допелмайер”, които са изразили това становище.
- В понеделник служебният премиер възложи на ДАНС да направи проверка...
- Не знам какво касателство имат ДАНС. Според мен други хора трябва да отговорят какво и защо се е случило, защо е приватизирано това дружество в далечната 2007 г. Защо не е упражняван контрол, а договорът за такова ключово дружество е 7 страници и с по-малко защитни клаузи от един наем на гарсониера.
- Вие чухте ли се със собственика от петък досега?
- Не сме се чували, но преди това сме провеждали разговори. За нас всички опции стоят на масата. Ръководим се от интереса на софиянци и да се изгради по-удобна транспортна услуга - и чрез градски транспорт и нови лифтови съоръжения, за да не се стига с коли, както е сега. Следваме всички опции - какво можем да направим ние, какво можем да направим в партньорство с “Витоша ски”, какво те биха направили самостоятелно, ако имат законовата основа, след нормативни промени. Казусът е комплексен, защото е свързан и със съоръженията, но и с нуждите от някои законови промени, за да може да бъде модернизирана инфраструктурата.
- Поискахте ли среща с МОСВ и Министерството на земеделието, за да се отпушат нормативните проблеми - Законът за горите и неактуализираният план за управление на Витоша? Очевидно е, че има две страни, но отнякъде трябва да се отпушат и тези проблеми, за да се ползва активно планината.
- Има много въпроси. Това е причината фокусът ни да не е продължение с кръгли маси. Изключително е важно да знаеш какво искаш. Не съм сигурен, че освен генералния отговор: искаме да има лифтове, е много прецизно установено какво всъщност е най-целесъобразно - колко лифта да има и тяхната свързаност, каква инфраструктура трябва да има, за да се упражняват всички възможни активности в планината. Трябва да знаем колко хора очакваме да се качат за разходка, колко биха карали ски, как това би изглеждало спрямо все по-късия ски сезон, какви други активности биха могли да бъдат добавени като велотрасета, планинско колоездене, така че това да бъде превърнато в целогодишно място за активности и добър достъп, но без прекомерен натиск върху природата.
Не искаме да преповтаряме опита от Банско и да направим инфраструктура, която да качва 20 хил. души, но пистите могат да поемат 3-4-5 хил. желаещи да карат ски, което води до изнервяне, опашки.
Всички мерки трябва да се остойностят, за да се види какъв трябва да е инвестиционният план, кой би направил инвестицията и за какво време би се възвърнала, за да се направи по начин, който балансира обществения интерес.
-В неделя обещахте да има поне един работещ лифт до края на мандата, но ще ви стигне ли времето? Свързано е с много процедури, а те могат и да се обжалват?
- Надяваме се. При активен саботаж от всички може да се окаже невъзможно, но ще следите процеса и ще видите, че ще направим всичко възможно да изпълним обещанието си. Явно е, че решението не е толкова просто, щом за 17 г. нищо не се е случило.
- Има ли пари общината, за да ремонтира сама лифтовете, и има ли разчети колко би струвало?
- За да се модернизира цялата инфраструктура на 2-3 лифта плюс съоръженията горе, би струвало 100-150 млн. евро. Общината няма тези пари, но би могла да изтегли кредит, с който да финансира модернизацията. Друга опция е да се търси безвъзмездна финансова помощ по програма. В крайна сметка е целесъобразно да се говори със собствениците на съоръжението, защото те имат опит в изграждането на подобен тип инфраструктура и в управлението ѝ.
- От седмици не спират протестите на хората за новата организация на движението по бул. “Патриарх Евтимий” и ул. “Фритьоф Нансен”. Защо го направихте тайно от тях, по празниците, набързо? Не трябваше ли да има по-добра комуникация?
- Да, основният проблем не е целесъобразността на проекта, поне в неговата цялост, а по-скоро в комуникацията. Отчитаме го като грешка, която ще коригираме в бъдещи проекти. Ще отделим повече внимание на това да обясним защо се прави даден проект - каква е голямата идея, как тя би се развила във времето. Бихме обсъдили възможните варианти как може да се коригират някои дефицити, но за мен този проект е целесъобразен, що се отнася до изграждането на велоалеите и бус лентата. В дългосрочен план може да се мисли по бус лентата да се движат и други участници - мотори, таксита. Досега в нея винаги имаше спрели коли, беше непроходима.
- Подведен ли бяхте от “Спаси София” по този казус, не сте ли техен заложник по транспортните политики?
- Аз съм кмет, така че не бих могъл да бъда заложник. В крайна сметка аз наистина вярвам, че този проект е целесъобразен.
Споделих, че има четири основни неща, които държа да постигнем с този проект. Първото е да има свързаност на велоинфраструктурата, която да бъде свалена от тротоарите, за да няма инциденти с пешеходците, а такива ставаха редовно. Да не бъде за сметка за градския транспорт и да няма забавяне в разписанието.
Искаме проектът да бъде завършен, да направим работна група с експерти и граждани, да има списък с реални наблюдения и данни, които ще гледаме редовно и на тяхна база след 3 месеца можем да кажем кое работи и кое - не. Третият ми приоритет е да не се затлачва автомобилният трафик, но ефекта ще видим, след като регулираме светофарната уредба. А това не можем да го направим сега, защото съдът каза “спрете”.
Четвъртият ми приоритет е това да стане на цената на възможно най-малко загубени места за паркиране. Оказахме се и собственици на паркинги, за които ние не сме подозирали - удобно са били “забравени” и затрупани с папки. С подобрен и реализиран проект можем да отговорим на очакванията на всички. Но за съжаление, може би най-голямата грешка е, че го направихме преди изборите и той се политизира.
- А кое наложи да се бърза сега?
- Искахме да стане, преди да е започнал активният велосезон, за да могат хората да го използват. Таймингът можеше да е по-добър. Взели сме си поуки.
- Направихте одит на ЦГМ, какви са проблемите? Намерихте ли отговора на въпроса ви “Как се позволява с общи усилия от управляващи едно дружество да се превърне в черна кутия”?
- Търсим този отговор и затова възложихме допълнителна проверка, която да открие повече детайли какво се е случило в дружеството - за да направим оценката какво трябва да се промени. Ние може да задаваме много въпроси, но принципал на дружеството е СОС. А една от големите теми е как СОС да влезе по-активно в ролята на добър стопанин на тези дружества и хората да усетят, че публичният ресурс отива на правилното място и не потъва никъде.
- Ще има ли нови конкурси за ръководства на дружества с изтекъл мандат?
- За ЦГМ, “Столичен автотранспорт”, “Столичен електротранспорт”, “Метрополитен” предстои избор на управителни съвети, а за “Топлофикация” - и на надзорния съвет, защото има двустепенна система на управление. Това трябва да се случи на следващите заседания на СОС. Надеждата ми е максимално бързо да се премине към действителни и добре направени конкурси и да започне една дълго чакана реформа на тези дружества.
- Какво е състоянието на “Топлофикация”? Още ли мислите, че концесия е решението?
- Доказано е, че сегашният начин на работа не води до добри резултати. Това дружество през годините е подхвърляно като горещ картоф между община и държава. Занулявани са задълженията и сега те отново са 1,6 млрд. лв. и ще растат още.
Пътищата са два - или СОС да реши, че може да го управлява и реформира, и да намерим огромни инвестиции, или да помолим някой с голям опит в управлението на подобен тип дружества да го управлява ефективно, като в същото време се погрижи сметките на абонатите не само да не се вдигат, а да намалеят. Опитът в други страни показва, че това е възможно - тоест идването на концесионер, добро управление и спирането на изтичане на средства от дружеството води и до по-ниски сметки.
Това зависи и от външни фактори - газ, регулации. Но възможностите за оптимизации са огромни и продължавам да мисля, че концесия е най-добрият подход. Но трябва да се прави разлика между мнение и какво е най-добре. Мисля, че най-добре е да се работи с институции като Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, които да бъдат ангажирани с анализ на текущото състояние и да посочат решения.
- Ще заработи ли ефективно и нискоемисионната зона през декември? Подготвяте ли други мерки, за да диша София по-чист въздух?
- Имаше доста пречки, които трябваше да се отстранят - трябваше много бързо да бъде внедрена, нямаше информационна кампания, заради жалба не работеше софтуерът, не работеше ефективно наказването на нарушителите с глоби. Сега сме доста по-подготвени за идващата зима. Важно е нискоемисионната зона да работи ефективно, но трябва да мислим и за всички други източници на замърсяване с изисквания, но и със стимули за подмяна. По-старите автобуси на градския транспорт трябва да се сменят с електрически.
Виждате, че редовното чистене и миене на улиците се случва все по-често, ние инвестираме в това. Завишен е контролът към строителите, за да не цапат с кал и мръсотия пътната мрежа. Продължаваме борбата с калните точки и през тази година сме предвидили проектиране на 17 многоетажни паркинга в кварталите. Продължаваме и подмяната на печките с климатици и термопомпи.
Вижда се подобряване на качеството на въздуха, но ще работим и с няколко организации по цялостна програма как го измерваме. Цялостната ни стратегия е за комбинацията от изключително прецизни системи за измерване на въздуха, плюс по-масови, които да показват какво се случва в различни точки. Стъпвайки на данни, да разширим и политиките.
- А кога столицата ще стане по-чиста и светла?
- Зависи и от хората, защото, колкото и усилия да се полагат, те не могат да бъдат заместител на това някой да разрови кофата и да изхвърли боклука си край нея. Това, което сме направили, е обстойно да огледаме къде да има допълнителни кофи, къде трябва да се подменят. Постоянно работим по графиците на извозване. Резултатите за шест месеца са видими, кофите не преливат. Продължава да има и грозни гледки, но те са инцидентни, а не норма.
Работим и за подобрения при извозването на едрогабаритния отпадък. Както и за всичко свързано с боклука - извозването, третирането, рециклирането. Знаете и за нашите усилия да изправим Завода за боклук на крака и да започне да работи ефективно. Трябва да сменим философията си - това не е боклук, а суровина.
Тревните площи също трябва да се поддържат с косене, пръскане, да се мият улиците. За тях гражданите ми пишат, че не са виждали това от години. Градската среда трябва да бъде чиста и приветлива, по-често да се чистят и графитите.
Имаме и цел до 3 г. да подменим осветлението с енергоспетяващо. Възвръщаемостта на инвестицията би се изплатила за 2-3 г. Работим активно да изградим и ново осветление, където липсва - в паркове и улици. Ще ги направим умни, за да знаем кога една лампа не работи. Сега трябва да се обикаля или да чакаме гражданите да подадат сигнал.
Започваме да работим доста по-усилено и по маркировката по пътищата - проблем, който тормози шофьорите.
- Ще се задържа ли маркировката по-дълго - сега виждаме, че бързо се изтрива?
- Това е проблем със заварените договори. В момента се използва боя на варова основа и се отмива сравнително бързо. Искаме да минем на по-висок клас боя, която да се задържа по-дълго, да има и светлоотражателни качества. Оказа се, че няма и машини, с които да бъде полагана. Надявам се, че в следващите месеци хората ще видят по-добро качество на маркировката.
- Какво предвиждате в борбата срещу безумната война по пътищата?
- С МВР работим за поставянето на допълнителни камери за скорост заедно с по-чести акции на определени места. Направили сме списък къде има проблеми със сигурността около детски градини и училища, където ще се изградят повдигнати пешеходни пътеки.
За нас е важен постоянният анализ на риска - къде се случват инцидентите и защо, какво да направим - промяна на светофарна уредба, маркировка, острови. Ще работим и с Института за пътна безопасност и други организации заедно да направим града ни по-сигурен. Ако не пазим човешкия живот, нищо друго няма значение.
- И тази година 9700 деца останаха без място в яслите и детските градини. С колко трябва да се повиши компенсацията за тези семейства?
- Според мен е наложително, но въпросът е и доколко държавата би могла да поеме този разход. Има огромна разлика между таксата за частна детска градина и получаваната компенсация. Има го и проблема, че компенсация се дава само при определени условия, а има родители, които дори не попадат в сегашните критерии. На първо класиране имаше 3100 незаети места, те ще се разпределят в следващите. До края на годината ще има разкрити още 1400 допълнителни места в нови детски градини. Това е топ приоритет за всички районни кметове - да знаят какви са нуждите, да намерят подходящите места за изграждането на градини и да бъдат проектирани максимално много нови в следващата една година, за да може 3 години по-късно да има места. Това ще го направим в перспектива, съобразявайки се с разрастването на града и притока на хора, за да не сме отново в догонваща роля.
Освен за изграждането на нови градини мислим и за персонала и как да има повече медицински лица и педагози. Важно е да намерим път за промяна на заплащането им, за да може освен хубаво изглеждащи сгради да има и кой да се грижи за децата. Работим с министерствата на здравеопазването и на образованието, за да регламентираме и други видове грижа - родителски кооперативи, детски центрове, фирмени забавачки.
Изключително съм горд от работата на моя екип, който направи всеобхватна пътна карта - от това колко деца има, как би се развил градът, какви са различните начини да се осигури тази грижа, какво би струвало, какво е необходимо като работа с други институции и с бизнеса С всички измерители. Това е един от най-добре написаните документи, които съм виждал напоследък.
- Скандалите около жълтите павета сякаш нямат край. Преди дни майстори премахваха с чукове маркировката. Знаете ли вече какво да се направи, че най-накрая те да не мърдат?
- Технологията изглежда много варварска, но не са наранени паветата. Жълтите павета ще продължат да бъдат тема и на нас, докато не се намери правилното решение за цялата зона - дали с текущите павета, или с някоя от наличните технологии да бъдат произведени нови, но това е въпрос и на цена. За момента сме закрепили положението с премахването на опасните лайстни.
Има страшно много наследени проблеми в проектите, и в нашия мандат ще продължават да ни застигат и да гърмят в ръцете ни. Трябва да се въоръжим с търпение, защото всички искаме позитивните промени да се случват много бързо. Няма как за шест месеца да бъде поправено всичко, което се е натрупало за повече от 18 г.
Визитка:
- Роден на 9 юни 1978 г.
- Завършил е Първа английска езикова гимназия в София и бизнес администрация с отличие в Американския университет в Благоевград
- Съосновател и изпълнителен директор на Telerik. Компанията е продадена през 2014 г. за $ 262,5 млн. - първата сделка от подобен мащаб у нас
- Двигател за създаването на "Телерик Академия", обучила безплатно хиляди млади българи на дигитални умения, както и на Campus X - един от най-големите технологични инкубатори в ЮИЕ
- Избран за кмет на София като кандидат на коалицията ПП-ДБ-СС