Гадни колеги, но полезни при правилна употреба
Поставете си граница, отвъд която няма да преминавате, за да не заприличате на тях
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Работите в екип с 10-ина колеги. За ваш късмет повечето са добри професионалисти. Но за ваше нещастие някои съвсем не са приятни хора. Не е възможно да общувате само с готините. Работата налага да имате вземане-даване и с онези, които ви се струват отблъскващи.
Като няма начин да ги избягвате, трябва да се научите да ги употребявате правилно. Малко грубо звучи, но това ще рече да знаете от кои техни качества да се възползвате и от кои да се пазите. (.) В основата на вашия успех стоят усилията ви да свикнете да разбирате другите - и приятните, и неприятните. Иначе няма как да се впишете в екипа и да ставате по-добри в работата си, което пък е задължителна предпоставка за напредъка ви в кариерата.
Има поне пет типа не особено приятни хора, с които можете да се постараете да се напаснете някак, доколкото ви е изгодно. Не е нужно да се сближавате много. Поставете си граница, отвъд която няма да преминавате, за да не заприличате на тях и да отблъснете останалите си колеги.
Свръх амбициозните
Те не приемат поражение и са свикнали да влагат много усилия, за да постигнат успех. Това е добре, когато се превръщат в мотор за целия екип.
Практично е да работите с такъв човек, да се учите и да се заразявате от него, особено когато е по-опитен в професията. Той би ви помагал, ако това води към изпълнение на неговите цели. Много драго ще му стане, като публично му благодарите. Това увеличава вероятността да бъде готов да си сътрудничите и в бъдеще.
Лошото е, че за разлика от здравословно амбициозните професионалисти свръх амбициозните обикновено са готови на всичко, за да спечелят преднина пред останалите. Включително на непочтени действия. Точно по тази причина не са обичани. (.)
Та в момента, в който такъв колега ви сметне за достойна конкуренция, той ще ви жертва, без да му мигне окото, за да си осигури издигане в компанията.
Ето защо е нужно да предвидите този момент и да направите всичко възможно, за да не му позволите да ви изкара некадърни, да си припише заслугите ви или да ви свие гаден номер. Не споделяйте никакви свои идеи с него, защото ще ги присвои. Постарайте се работата ви да е достатъчно видима за останалите ви колеги и най-вече за шефа.
Неинициативните
Някои хора са просто добри изпълнители, никога не дават идеи как работата може да се свърши по-ефективно и по-качествено. Ако се случи да имате обща задача с такъв колега, на пръв поглед е мъка.
Но не го смятайте за посредствен само защото се е отдал на рутина и не мърда на милиметър от това, което се изисква от него. Като се постараете да го разприказвате, може да ви е много полезен, за да измислите вие по-добро решение на задачата.
Покажете искрен интерес към него и наистина слушайте това, което ви казва. Когато осъзнае, че го чувате, той може да започне да споделя важни неща, щом е добър професионалист. Нищо чудно да се окаже, че никой досега не си е направил труда да го подтикне към повече активност и инициативност. Особено пък ако шефът ви не е от тези, които искат идеи, или пък няма търпение да изслушва по-стеснителните хора от екипа.
На фона на такъв човек можете и да блеснете. Естествено, постарайте се да му отдадете заслуженото, като го споменете примерно така "Докато обсъждахме с колегата какво да направим, ми хрумна". Така всъщност казвате истината, без да принизявате или да възвеличавате неговата роля.
Имайте предвид, че колега, който е свикнал да бъде изпълнител, обикновено не е особено смел. Ваша остава отговорността да понесете последствията, ако се провали онова, което сте измислили.
Песимистите
Когато слушате колега, който пророкува, че всичко ще се провали, опитайте да го използвате конструктивно. Разпитвайте го защо така смята. Много е възможно да откриете реални пречки и рискове. Като ги прецените добре, ще си подготвите план Б за случаи, в които нещо действително се обърка.
Трудно се издържа песимист, но точно затова можете да се въоръжите с търпение и да спечелите преднина пред свои колеги, които не са в състояние да понесат негативизма и мрънкането му.
Разбира се, не си губете времето, ако не намирате нищо полезно. Някои хора казват "Не може да стане" и на въпроса защо отвръщат "Защото така". От тях трябва да бягате, за да не ви натоварват с негативизма си.
Клюкарите
Те направо ви отвращават. Но често са добре осведомени и ако отваряте добре уши, можете да получите полезна информация. Само не забравяйте, че трябва да се постараете да я проверите.
Задължително е обаче да я дръжите за себе си и да не я разпространявайте, защото и вие ще се сдобиете с неприятната слава на клюкар.
На такъв колега може да задавате уточняващи въпроси, но никога не му споделяйте информация - нито за себе си, нито за други хора или за случки в офиса. Сигурно е, че той ще я разпространи, а вероятно и ще я изопачи.
Когато клюкарът започне да злослови, гледайте бързо да се оттеглите.
Завистниците
Те са много неприятни, но също могат да бъдат полезен източник на информация, защото обичат да следят под лупа чуждите постижения. Главно с цел да ги критикуват и омаловажават. Ако обаче свикнете да отсявате същественото, можете да си правите нужните изводи от приказките им.
Няма да ги промените, затова не се опитвайте да спорите с тях. Като ви станат прекалено злобни коментарите им за колегата Х, който всъщност е некадърник, пък е любимец на шефа, прекъснете разговора под някакъв предлог.
Такъв завистлив човек може да ви е личен барометър - когато чуете, че злослови зад вашия гръб, значи вече постигате или сте на път да постигнете нещо значимо в работата.
От използвачите, лицемерите, интригантите, доносниците и подмазвачите трябва да бягате. Може в някакъв момент да ви изглежда практично да се съюзите с такъв колега, но рисковете са твърде големи. По-добре контактувайте само толкова, колкото се налага от служебните ви задължения. И през цялото време се подсигурявайте срещу възможността да ви направи гаден номер или да ви въвлече в неприятна ситуация.
--------- Не сте се събрали да се обичате ----------
За да понесете по-лесно неприятните си колеги, трябва да помните, че не сте си ги избирали, а по стечение на обстоятелствата се налага да работите заедно. Не е нужно нито вие тях да обичате, нито те вас. Достатъчно е да спазвате базовите човешки и професионални правила.
Когато обаче ваш колега ги наруши, не преживявайте прекалено дълбоко, защото така наказвате себе си. Не забравяйте постъпката му, но не носете бремето на обидата, съветват психолозите.
Ако можете да простите на колегата си, макар че той не го заслужава, това ви помага да продължите да работите с него. Ще е много трудно, ако запазвате болката, ако таите недоволство и злоба у себе си.
Прошката не засяга човека, който ви е обидил, и не сваля бреме от него, защото в повечето случаи той въобще не страда от това, че е бил непочтен.
Прошката е важна за нас, за да се отървете от негативните си чувства към него. Силните хора прощават дори на тези, които не заслужават, в името на своя собствен душевен комфорт.
Това не значи да обикнете колегата си и да не се предпазвате от вероятността той отново да постъпи непочтено. Задължително вземате мерки срещу това. Но като едновременно вземете мерки и да се освободите от своята обида заради минала случка, не пречите на бъдещето си.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Фал или провал и как да се върнете на пътя към успеха
Коварство и любов на шефските комплименти