Валерий Пощаров: Фотографията е тишина. Чиста колкото зрителя

19.05.2024 18:00 Хортензия Маркова
СНИМКА: АЛЕКСАНДРИНА МАВРОДИЕВА
Пазарджик, България
Дзимити, Грузия
Доганкой, Турция

Интимен акт на близост, често изпълнен с колебание или съпротива, даващ израз на дълбоката, но често неизказана любов между бащи и синове. Нещо толкова просто, а толкова мощно - да се държат за ръка. Някои от тях го правят за първи път понякога от десетилетия, за да позират пред обектива на фотографа Валерий Пощаров за неговия международен проект "Баща и син", който му спечели първа награда в категория "Портрети" на Световните фотографски награди на Sony 2024.

Артистът обхваща разнообразни култури, достигайки до 9 държави за повече от 3 години, за да подчертае с въздействащата поредица уникалността на идентичността, оформена от семейството, религията, обичаите и половите норми. Първата двойка пред обектива му са собственият му баща и 95-годишният му дядо.

Пощаров завършва "Живопис" в Националната гимназия по изкуствата във Варна, след това учи "Пластични изкуства" в Сорбоната. През годините работата му е била излагана в много лични и колективни изложби в Европа, Азия и Австралия и е оценявана с престижни международни награди.

- "Едно е да направиш снимка на това как изглежда човекът, съвсем друго е да направиш портрет на това, което е", казва фотографът Пол Капонигро. В този ред на мисли вие намирате ли за трудно понякога да уловите автентичността на хората пред вашия обектив?

- А Ролан Барт казва, че пред обектива човек съчетава няколко образа: този, който мисли, че е; този, който иска другите да мислят, че е; този, който фотографът мисли, че е; и този, който фотографът избира да покаже в своето изкуство. Можем да се съгласим с Барт, че каквото и лице да изберем, ние сме неавтентични, но можем и да погледнем човека като едно динамично явление, което също като времето може да бъде различно и все пак винаги истинско.

- Последният ви проект "Баща и син" е като научно изследване и психологически експеримент за различните национални и времеви стереотипи, наследяването на норми на поведение наред с изразяването на емоционалност при мъжете, които засягат и самата свързаност между най-близките. Такава ли беше целта ви?

- Методите ми не са научни, а чисто художествени. Въпреки това не мога да не призная, че работата ми е тясно обвързана с много хуманитарни науки. Езикът на изкуството обаче позволява да не бъдеш експерт антрополог или психолог, за да вникнеш чрез визуалната семиотика във всеки кадър и да откриеш белезите на нашата по човешки обща същност.

- Всъщност фотографията понякога има ли силата на терапия - както за вашите герои, така и за вас самия?

- Има случаи, в които бащи и синове възобновяват връзка и този портрет става повод за сближаване и търсене на път един към друг. В този смисъл фотографията може да бъде метод във фамилната терапия. В личен план не е много по-различно - фотографията е само претекст да протегна ръка към света.

- Какво бе най-сериозното предизвикателство в работата по "Баща и син", странстването в 9 страни и срещата с цели 300 двойки?

- Ще си позволя една препратка към предишния въпрос - този проект не е средство за лична терапия, а послание към света, което адресираме всички ние, които се хващаме за ръка и търсим нашето общо кратно.

В този ред на мисли, едно от основните предизвикателства е ангажирането на институционална подкрепа, въвличането на различни партньори и осигуряването на финансиране за продукционни разходи. Истината е, че с всяка нова държава, която влиза в проекта, сякаш всичко започва отначало.

- Самият вие имате ли кадър с вашия баща ръка за ръка?

- Първата такава фотография е от моето детство, но самият аз не подозирах за нея. Когато проектът започна да се разраства, баща ми ми изпрати тази черно-бяла фотография и изпълни с цвят деня ми.

Разбира се, направихме си и нови портрети, за които се хванахме за ръка. Но истината е, че всеки път, когато направя нов портрет, аз хващам за ръка едновременно синовете си и предците си. Надявам се, че и публиката може да открие себе си в тези фотографии.

- Намирате ли, че сте наследили отдадеността на изкуството от вашите родители, които също са артисти - художник и поетеса?

- Да, при всички случаи! Част от въпросите, които този проект поставя, са свързани именно с формирането на индивидуалната идентичност като следствие на наследените ценности и култура.

- Как в Париж стана вашето пренасочване по пътя от пластичните изкуства, които изучавате в Сорбоната, към фотографията?

- Терминът "пластични изкуства" често не се разбира правилно на български език. Във Франция конотацията е свързана с визуалните изкуства, а фотографията е част от тях.

- Кои са вашите учители във фотографията?

- Като всеки ученик съм копирал своите учители, минал съм и през сляпото подражание, опитвайки се да се облегна на нечий чужд авторитет. Всъщност феноменът на теченията в изкуството е свързан точно с това. Минавайки през различни експерименти, не спирах да анализирам за себе си процесите и да търся средства, с които да запълня пукнатините. Мога да напиша цяла книга за естетиката във фотографията и как отделните течения и автори са ми повлияли, но за краткост нека приемем, че съм роден от хуманизма, а съм отгледан от реализма.

- С какво София успя да надделее над френската столица и ви върна от най-артистичния град в света, за да живеете у нас?

- В началото на миналия век художниците са бягали от скъпия живот на Париж, за да направят ателиетата си в покрайнините и да са свободни в изкуството си. България беше моят Монмартър, а Родопите се превърнаха в моя "хълм на свободата".

- Вашата фотокнига от 2022 г. "Последният човек на Родопите" намира дом в няколко международни колекции, включително MoMA в Ню Йорк, MEP Париж и Музея на фотографията в Берлин. Как тези 14 години и 985 села промениха погледа ви към човека и света, стила ви и вас самия?

- В първите години търсих из Родопите един откъснат и независим свят. Мислех си, че човек избира или светът да е малък, но да си е негов, или да е голям, но да му бъде все чужд. А чужд на света не исках да бъда. Исках да открия връзката с малките неща и голямата сила на природата. За тези 14 години Родопите се промениха, цели села изчезнаха пред очите ми и разбрах, че човек не може да запази вече света си малък. След 15 години фотография започнах за първи път да снимам в цвят. Вече 5 години почти не съм се връщал към черно-бялото.

- Как успявате да запазите артистичната си свобода и колко важна е тя?

- Още когато бях студент и правех първите си изложби, разбрах, че с продажба на фотографии не може да се живее. Тогава взех решение, че е по-добре да продавам пуканки, но не да продам вярата си в изкуството. Пуканки не се наложи да продавам, но развих бизнес с произведения на изкуството. Така изкуството ми помогна да остана верен на изкуството.

- Вие сте носител на редица престижни призове, но наградите важни ли са за вас?

- Един творец може да прави стойностни произведения и без да има награди, но за съжаление, повечето хора ще повярват едва след тези доказателства на социална валидация.

Аз имах също толкова стойностни фотографии и преди да бъда обявен за носител на Световните фотографски награди, но вие ме поканихте за интервю едва след това. Надявам се в България да има повече личности и институции, които да припознават и застават зад стойностни проекти, без да чакаме одобрение отвън.

- Казвали сте, че фотографията е език и в този смисъл като проза или поезия бихте определили вашите документални портрети? Като какво ги усещате?

- Фотографията е тишина. И като всяка тишина тя не заема страна. Тя е толкова чиста, колкото нейният зрител. Тогава само тишината добива плътност и започва да говори със сърцето на човека пред нея. За един ще бъде проза, за друг - поезия.

- Социалните мрежи, жадни за визуално съдържание, стимулират ли хората все по-упорито да слагат различни маски и в същото време да експлоатират фотографията, като така обезценява ли се стойността като изкуство?

- Когато хората ползват словото, за да ругаят или празнословят, това обезценява ли стойността на литературата? Не! Прави литературата още по-ценна.

- По какво работите в момента?

- Предстоят изложби на "Баща и син" във Франция, Италия и България. През следващите месеци продължавам снимките в Италия и Сърбия, а паралелно изграждам партньорства в други страни. Едва ли хората предполагат, че фотографията е 1% от работния процес.

Други от Възход и падение

Емануела Шкодрева и Кръстю Лафазанов - една двойка на средна възраст, пренесе 2-ро авеню от "Манхатън" в Ямбол

Обикалят малките градове и искат да уловят атмосферата на всеки от тях - Какво е успехът за вас? - Успехът е да си щастлив! Така категорично отговаря актрисата Емануела Шкодрева часове след като е

Лейди Гага, "Грийн дей", Пост Малоун ще са хедлайнери на "Коачела" през 2025 г.

Лейди Гага, рок групата „Грийн дей“ и американският рапър Пост Малоун ще бъдат хедлайнери на музикалния фестивал „Коачела“ през април 2025 г., предаде АФП

На 21 ноември рожден ден имат

Крум Зарков, секретар на президента Радев по правни въпроси Младен Маринов, депутат в 51-ото НС, бивш министър на вътрешните работи Проф. д-р Алексей Савов

И президентът Радев стана на крака след концерта на Орлин Горанов

Заедно на сцената с певеца излязоха Алекс Раева, Мариана Попова, Орлин Павлов, Любо Киров и Кристина Димитрова. След края на шоуто ръкопляска и президентската двойка - Румен Радев със съпругата си

Владо Карамазов започва репетиции на “Трамвай “Желание” в Младежкия театър

Актьорът загатна във фейсбук, че започва репетиции на “Трамвай “Желание” от Тенеси Уилямс в Младежкия театър. Пиесата на американския автор се появява през 1947 г

>